۴۰ هزار کهگیلویه و بویراحمدی به بیماری دیابت مبتلا هستند که ۱۰ هزار نفر آن‌ها هنوز در مراکز درمانی و بهداشت شناسایی نشده اند.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷ 11 November 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، کارشناس واحد بیماری‌های مرکز بهداشت استان گفت: بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در جهان و ۷.۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ درصد جمعیت ۷۱۳ هزار نفری معادل ۴۰ هزار نفر به دیابت مبتلا هستند.
خانم همتی افزود: ۳۰ هزار نفر از جمعیت چهل هزار نفری دیابتی‌ها شناسایی شده‌اند.
مهناز همتی با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نام‌گذاری شده ادامه داد: دیابت یکی از گرانترین بیماری‌ها است چرا که عوارض جبران ناپذیری مانند قطع عضو به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه دیابت به سه نوع دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم و دیابت بارداری تقسیم می‌شود، ادامه داد: در دیابت نوع یک بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند و باید حتما فرد اقدام به تزریق انسولین کند که اکثرا کودکان و نوجوانان لاغر به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند، در دیابت نوع دوم بدن انسولین تولید می‌کند، اما نمی‌تواند از آن استفاده کند که بیشتر افراد چاق به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند و ۹۰ تا ۹۵ درصد دیابتی‌ها از نوع ۲ هستند.
همتی با بیان اینکه در دیابت بارداری چهار تا ۷ درصد قندخون در بارداری بروز می‌کند، گفت: تغذیه نامناسب، کم تحرکی، دخانیات، اضافه وزن و چاقی، سن، فشار خون بالا و اختلال چربی خون از عوامل خطر بیماری دیابت است.
کارشناس واحد بیماری‌های مرکز بهداشت استان گفت: ۵۸ درصد افراد بالای ۳۰ سال چاق هستند و ۱۵ درصد اضافه وزن دارند.
وی اضافه کرد: چاقی و اضافه وزن بین کودکان و نوجوانان شایعتر است که باید فعالیت بدن بچه‌ها اصلاح شود.
کارشناس واحد بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد افزود: در ۷۰ درصد بیماری دیابت منجر به قطع عضو می‌شود و از هر چهار زخم پای دیابتی یک مورد منجر به قطع عضو می‌شود که قطع عضو بیشتر از بیماری سرطان موجب مرگ در افراد می‌شود.
وی ادامه داد: در کشور ۲۸ درصد افراد بالای ۶۵ سال و چهار درصد افراد زیر ۴۴ سال به دیابت مبتلا می‌شوند که در استان ۱۷ درصد افراد بالای ۶۵ سال و ۱.۶ درصد افراد زیر ۴۴ سال دیابت می‌گیرند.
۵۰ درصد دیابتی‌های استان از بیماری خود آگاهی ندارند
همتی با بیان اینکه مرگ و میر افراد دیابتی در ایران بالا است، گفت: شاخص مرگ و میر دیابت در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳.۲۶ درصد است و دیابت چهارمین عامل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود، ضمن اینکه مرگ در زنان دیابتی بیشتر از مردان است.
وی بیان کرد: ۷۳ درصد دیابتی‌ها در کشور از بیماری خود آگاهی دارند که این آمار در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۰ درصد است.
کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد افزود: از مجموع ۵۰ درصدی که از بیماری‌های خود آگاهی دارند ۶۵ درصد تحت درمان قرار گرفتند و بقیه یا خود درمانی می‌کنند یا هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند که زنگ خطر جدی است و عوارض شدیدتری به همراه دارد.
وی بیان کرد: ۳۱ درصد افراد تحت درمان با استفاده از دارو بیماری خود را کنترل کردند که نشان می‌دهد پای بندی به درمان دارویی پایین بوده است.
این کارشناس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: شیوع دیابت در استان ۹.۳ درصد است که در کشور ۱۴.۱۵ است، درصد شیوع پرفشاری خون در استان ۲۸ و در کشور ۳۲ است، همچنین کلسترول بالای ۲۰۰ در استان ۲۷ و کشور ۳۱ درصد است.
مصرف میوه و سبزی در استان پایین است
وی با اشاره به اینکه شیوع اضافه وزن در استان ۲۶.۴۹ درصد است که اضافه وزن در استان بالاتر از میانگین کشوری، است، گفت: مصرف میوه در استان ۳۳.۶۲ درصد است که مصرف میوه و سبزیجات در استان کمتر ار کشور است.
همتی عنوان کرد: ۴۱ درصد فعالیت بدنی ناکافی دارند، مصرف سیگار و قلیان در استان ۱۰.۶ درصد است و مقام هفتمین کشور هستیم، مصرف الکل ۱۰.۹ درصد است که نسبت به میانگین کشور بالا هستیم و رتبه چهارم کشور هستیم که همه این موارد در ابتلا به دیابت نقش دارد.
همتی عنوان کرد: مصرف قلیان در استان بالا است و هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰ تا ۱۵ پاکت سیگار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است و کسانی که سیگار را ترک می‌کنند امید به زندگی آن‌ها مانند افراد عادی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار