رئیس مرکز اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌های سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه هر هفته 400 برند تولیدی در کشور مورد پایش قرار می‌گیرد که بیانگر حجم کار انجام شده در سطح جامعه است، گفت: یکی از نقاط ضعف در کارهای دولتی با وجود عالمانه بودن عدم استمرار است که در این طرح استمرار لحاظ شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸ 22 October 2023

به گزارش تابناک زنجان، حسن خانه‌زر، رئیس مرکز اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌های سازمان ملی استاندارد ایران بعد از ظهر امروز در همایش مدیران کنترل کیفی واحد‌های تولیدی و خدماتی استان زنجان با تأکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد در همان آغاز کار یعنی ۱۰۰ سال قبل با اداره اوزان و مقیاس‌ها شکل گرفت، اظهار کرد: این موضوع اهمیت اوزان و مقیاس‌ها را بیان می‌کند که بر اساس چهار رکن اساسی استانداردسازی، اندازه‌شناسی، تأیید صلاحیت و ارزیابی و انطباق شکل گرفته است، امری که در سراسر دنیا هم بر همین چهار رکن برقرار است که به غیر از اوزان و مقیاس‌ها سه رکن دیگر برای اجرا برون‌سپاری شده است که بیاتگر اهمیت بیش از بیش اوزان و مقیاس‌ها است.
رئیس مرکز اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌های سازمان ملی استاندارد ایران افزود: از سال گذشته این مرکز با همکاری ادارات کل ۳۱ استان به موضوع کنترل و نظارت بر کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی کالا‌ها بنا به درخواست دولت و عمل به وظیفه خود استاندارد ورود کرده است.
وی با بیان اینکه طرح کنترل و نظارت بر کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی کالا‌ها جدید بود و سبقه نداشت به همین دلیل در اجرا مشکلاتی مواجه شد، ادامه داد: با اقدامات انجام شده از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی، اجرای طرح با پایش از بازار و واحد‌های تولیدی آغاز شد و به صورت رندوم مشخص شد که از ۱۰ محصول مورد ارزیابی قرار گرفته، چهار محصول مشکل کم‌فروشی داشت که در نتیجه حس موجود در جامعه در مورد کم فروشی مورد تایید قرار گرفت.
خانه‌زر با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک سال و نیم از اجرای طرح کنترل و نظارت بر کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی کالا‌ها می‌گذرد، افزود: نتایج بسیار خوبی از اجرای این طرح در نتیجه پایش مستمر احصا شده است که بازدارندگی در بین واحد‌های تولیدی ایجاد شده، چرا که خیلی از واحد‌های تولیدی از کم فروشی باخبر نبودند و پروسه کار را اصلاح و در برخی موارد فرد دخیل را تغییر دادند.

رئیس مرکز اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌های سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه هر هفته ۴۰۰ برند تولیدی در کشور مورد پایش قرار می‌گیرد که بیانگر حجم کار انجام شده در سطح جامعه است، گفت: یکی از نقاط ضعف در کار‌های دولتی با وجود عالمانه بودن عدم استمرار است که در این طرح استمرار لحاظ شده است.
رئیس مرکز اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌های سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در حال حاضر بعد از یک سال و نیم از اجرای طرح کنترل و نظارت بر کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی کالا‌ها بالغ بر ۱۷ هزار دیتا در کشور وجود دارد که بر اساس ۱۲۵ نمونه توزیع وزنی و یا سنجش حجمی جمع‌آوری شده است، افزود: در این مدت بالغ بر ۱.۵ میلیون آزمون انجام شده است که بیانگر گستردگی طرح است.
وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، کم‌فروشی در تولیدات به زیر ۱۰ درصد خواهد شد و در بعد از سه ماهه نخست سال، مسؤولان واحد‌های کنترل کیفی پایش مد نظر را انجام و گزارش ماهانه ارائه خواهند شد.
خانه‌زر حذف «رواداری» در برچسب‌گذاری را یک روال در همه دنیا طی ۳۰ سال گذشته عنوان و تصریح کرد: استاندارد تدوین شده در این حوزه مربوط به ۲۰۰۵ است که طبق تجربه نگارش آن هم زمان‌بر است که دلیل آن قانون موجود در این حوزه است لذا در این مورد مهلتی به واحد‌های تولیدی داده شده تا این مهم عملیاتی شود.
رئیس مرکز اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس‌های سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه ۲۰ درصد از واحد‌های تولیدی قبل از اجرای حذف رواداری در برچسب‌گذاری را به دلیل ارتباطات بین‌المللی به دلیل صادرکننده بودن انجام داده بودند، افزود: اجرای این طرح در حال حاضر در بین ۵۰ درصد از واحد‌های تولیدی شناسنامه‌دار اجرا شده و امیدوارم همگانی شود.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار