مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: از آغاز فعالیت قرارگاه مهارت‌آموزی در کشور، یک میلیون و ۸۰۰ هزار سرباز در دوره‌های مهارت آموزی شرکت کردند و ۷۶۸ هزار گواهینامه مهارت تخصصی برای سربازان صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶ 16 October 2023

به گزارش تابناک اردبیل، سردار سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی در جریان سفر به استان اردبیل و نشست با فرماندهان نظامی و انتظامی استان اردبیل اظهار کرد: نیرو‌های مسلح بجز ماموریت‌های اصلی دفاعی و امنیتی در مسائل ورود نمی‌کند، اما اگر در مسائلی ورود کرد بایستی پیروزمندانه آن برنامه را اجرا کند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح واکسیناسیون، نهضت سوادآموزی بهداشت و سلامت و محرومیت زدایی را از جمله اقدامات و برنامه‌هایی ذکر کرد که نیرو‌های مسلح در سال‌های اخیر به صورت جدی در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده است.

سردار کمالی ادامه داد: امروز بیکاری از معضلات کشور است و از سوی دیگر با مشکل کمبود نیروی انسانی ماهر در کشور مواجه هستیم. در این زمینه نیرو‌های مسلح با توجه به ظرفیت‌ها و تجهیزاتی که دارند، بسترسازی می‌کنند تا دستگاه‌های متولی با ارائه آموزش بتوانند برای حل مشکل بیکاری اقدام کنند.

مهارت آموزی جزو ماموریت‌های اصلی نیرو‌های مسلح است

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح بیان کرد: توانمندسازی و مهارت آموزی کارکنان وظیفه در شورای عالی سیاستگذاری تصویب و به همه نیرو‌های مسلح ابلاغ شده است و این برنامه امروز جزو ماموریت‌های اصلی نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: در راستای اجرای این برنامه، شورای عالی مهارت‌آموزی متشکل از فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح، نمایندگان ۹ وزارتخانه، پنج سازمان، جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت توسعه روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی در ستاد کل نیرو‌های مسلح تشکیل شده است که در آخرین جلسه آن تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

سردار کمالی با اشاره به تشکیل قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه تشریح کرد: در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده نقشه راه، دستورالعمل و برنامه‌های مربوطه تدوین شد و تلاش بر این است یکی از مشکلات کشور را در حد نام نیرو‌های مسلح برطرف کنیم.

بالغ بر ۳۰ وزارتخانه در امر مهارت آموزی نقش دارند

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح در ادامه با اشاره به امضای تفاهم نامه‌هایی در این زمینه گفت: بالغ بر ۳۰ وزارتخانه و سازمان در بحث مهارت آموزی و اشتغال نقش دارند در عین حال اعتقاد داریم در حق سازمان فنی و حرفه‌ای جفا شده است و در موضوع مهارت آموزی باید سیاست‌ها و برنامه‌ها از سوی یک متولی صادر شود.

وی گفت: در عین حال ما در این مدت۳۴ دستگاه و وزارتخانه را شناسایی کردیم و با امضای ۲۶ تفاهم نامه کار را شروع کردیم.

سردار کمالی با اشاره تدوین سند ملی مهارت آموزی گفت: سند ملی مهارت آموزی که به عنوان سند وفاق بین نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های اجرایی، با همکاری وزارت کار و سایر دستگاه‌ها تدوین، در شورای عالی اشتغال تصویب و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است.

پرداخت ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی

وی با بیان اینکه سالانه۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار جوان وارد نیرو‌های مسلح می‌شوند، عنوان کرد: نیرو‌های مسلح گذرگاهی هستند که جوانان ما به مدت ۱۷ الی ۲۴ ماه در آن حضور دارند و برنامه و هدف این است این جوانان وقتی وارد جامعه می‌شوند کاری بلد باشند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح همچنین حمایت و تسهیل‌گری را از جمله اقدامات در دست اجرا برای مهارت‌آموزی و اشتغالزایی ذکر کرد و گفت: سال گذشته ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر از جوانان حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال وام خود اشتغالی دریافت کردند که بخش عمده‌ای از این رقم منجر به اشتغال شده است.

سردار کمالی افزود: امسال دولت ۲۰ هزار میلیارد ریال برای نیرو‌های مسلح در نظر گرفته است، علاوه بر این ۳۰ هزار میلیارد ریال هم قول داده شده تا به مهارت آموزی سربازان وظیفه اختصاص بدهند و این را هم گفتند که اگر بتوانید این میزان را جذب کنید، سهیمه دستگاه‌هایی که قادر به جذب منابع خود نشده‌اند را هم به نیرو‌های مسلح اختصاص بدهند.

۳۱ هزار نفر منتظر دریافت وام هستند

وی با یادآوری مشکلات پیش روی پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به سربازان در سال گذشته گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۱ هزار نفر منتظر دریافت وام هستند در عین حال برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که مسئول و متولی صدور ابلاغیه‌ها هستند، هنوز کار‌های خود را انجام نداده‌اند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح درادامه آمادگی برای ورود به بازار کار را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: جوانی که بهترین دوران زندگی خود را در نیرو‌های مسلح سپری می‌کند حق دارد مهارت‌های لازم را به صورت مجانی دریافت کند و این موضوع باید مطالبه سربازان از مسئولین و فرماندهان باشد.

سردار کمالی افزایش اثربخشی خدمت کارکنان وظیفه، به کارگیری موثر سربازان و در نهایت افزایش جذابیت و شور نشاط دوره خدمت سربازی را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: تا چند سال قبل سرباز در پایان دوره سربازی فقط با کارت پایان خدمت از پادگان خارج می‌شد، اما الان مقرر شده است سربازان بعد از دریافت آموزش‌های لازم، گواهی مهارت و گواهی سابقه کار دریافت کنند.

برنامه‌ریزی برای ارائه ۶ هزار مهارت به سربازان

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی به سربازان در دوران سربازی گفت: در حال حاضر۵۴۰ عنوان مهارت به سربازان ارائه می‌شود و برنامه‌ریزی شده است تعداد این مهارت‌ها به ۶ هزار مورد افزایش یابد ضمن اینکه پنج مهارت عمومی سبک زندگی، کسب و کار، سواد مالی و حقوقی سواد رسانه‌ای و امداد و نجات به سربازان ارائه می‌شود.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت آموزش‌های ارائه شده به سربازان گفت: تاکنون و در مدت اجرای این طرح بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار سرباز آموزش دیدند که از این تعداد یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر گواهینامه مهارت دریافت کردند که ۷۶۸ هزار مورد گواهینامه مهارت تخصصی بوده است.

وی در پایان با تاکید مجدد بر لزوم ارتقای کیفیت آموزش ارائه شده به سربازان گفت: بنا به تاکید ریاست کل ستاد نیرو‌های مسلح نظارت بر این برنامه به صورت جدی در دستور کار است وهمه دستگاه‌ها باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار