رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه گفت: ۸۲ هزار راس دام سنگین در کرمانشاه علیه بیماری تب مالت تا آبان ماه واکسینه خواهند شد.
کد خبر: ۱۱۳۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ 14 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از مهر مجید همتی به طرح مایه کوبی جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری بروسلوز اشاره و اظهار کرد: این طرح در سال معمولاً در ۲ فاز انجام می‌گیرد که تاکنون بیش از ۱۷ هزار رأس گاو و گوساله در طرح مایه کوبی تب مالت واکسینه شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری تب مالت بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است، افزود: این بیماری به بیماری هزارچهره معروف است که بسیاری اوقات قسمت‌هایی از بدن را به صورت موضعی درگیر کرده و علائم آن متفاوت است و با وجود اقدامات درمانی عوارض آن تا سال‌ها باقی می‌ماند اما به طور کلی تب و لرز، استخوان درد، خستگی و بی اشتهایی را از جمله علائمی است که تب مالت در انسان‌ها مشاهده می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: بیماری بروسلوز یک بیماری باکتری بروسلا است که در دام باعث سقط جنین، ناباروری کاهش تولید و از بین رفتن ارزش اقتصادی دام می‌شود.

همتی با تاکید بر مهمترین راه انتقال بیماری تب مالت به انسان، گفت: تماس با دام آلوده، تنفس در هوایی که محل نگهداری دام آلوده و نیز مصرف لبنیات غیرپاستوریزه راه‌های انتقال بیماری بوده و باید توجه داشت که دام مبتلا با سقط جنین و ترشحات ناشی از آن میکروب بروسلوز را دفع می‌کند که منشأ آلودگی است.

وی به لزوم مایه کوبی و واکسیناسیون دام‌ها در مقابل بیماری تب مالت، اضافه کرد: در حال حاضر مایه کوبی ۵۷ هزار رأس گاو و ۲۵ هزار رأس گوساله تا آبان ماه واکسینه خواهند شد و که برای این امر از بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده خواهد شد.

همتی در پایان با تاکید بر وند توصیه برای جلوگیری از بیماری تب مالت در انسان، یاد آور شد: حتماً پیش از استفاده مصرف شیر محلی آن را بجوشانند و هنگام استفاده از پنیر نیز حتماً نمک سود شود و همچنین از مصرف پنیر تازه خودداری شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار