کد خبر: ۱۱۲۹۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲ 01 October 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان به دلیل مزیت های فراوان باید در توسعه روابط ایران و ترکیه نقش مهمی عهده دار باشد گفت: در تحقق چشم انداز ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه، آذربایجان غربی به دلیل بیشترین مرز با ترکیه و پایانه های متعدد می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

 

محمدصادق معتمدیان در برنامه زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرز آذربایجان غربی که با محوریت تشریح دستاوردهای ششمین نشست همواری های اقتصادی استانهای مرزی ایران و ترکیه برگزار شد تصریح کرد: بر اساس توافقنامه ای که در سنوات گذشته دو کشور ایران و ترکیه در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی داشتند مقرر بود که استانداران مرزی ترکیه سالانه نشست مشترکی با استاندار آذربایجان غربی داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه نشست استانداران مرزی ترکیه و ایران بعد از وقفه ای ۸ ساله برگزار می شد افزود: متاسفانه ۸ سال تعاملات منطقه ای که به عنوان یک ظرفیت در توسعه همه جانبه بین آذربایجان غربی و استانهای هم مرز در ترکیه مطرح بود، تعطیل شده بود.

 

استاندار آذربایجان غربی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم پیگیر برگزاری نشست مشترک با طرف های ترکیه ای بودیم که به دلیل زلزله و برگزاری انتخابات این امکان میسر نشد و نهایتا با تشکیل دولت جدید و تعیین استانداران موافقت های لازم صورت گرفت.

 

معتمدیان با بیان اینکه در ششمین نشست همکاری مشترک استانهای مرزی ترکیه و ایران که به میزبانی وان برگزار شد تبادل نظر های خوبی در قالب کمیته های تخصصی گمرکی، ترانزیتی، تجارت مرزی، فرهنگی، گردشگری و ورزشی انجام گرفت، ادامه داد: پس از بررسی و تصویب موضوعات مختلف در کمیته های تخصصی، تفاهمنامه ای در قالب ۳۰ بند به تصویب رسید.

 

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی به دلیل ۵۶۶ کیلومتر مرز مشترک با ۴ استان ترکیه و تنها خط ریلی ایران با ترکیه و سه پایانه مهم بازرگان، رازی و سرو از جایگاه مهمی در روابط دو کشور برخوردار است، گفت: فعالسازی این ظرفیت مهم برای توسعه همه جانبه استان یکی از اولویت های دولت مردمی در راستای تقویت دیپلماسی منطقه ای است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار