ترافیک سنگین و ازدحام خودروها طی روزهای نخست مهر در خیابان‌های گرگان، این شهر را به توقفگاه بزرگی از انواع خودرو‌ها تبدیل و رفت و آمد درهسته مرکزی گرگان را طاقت‌فرسا و بغرنج ساخته است ومردم گلایه مند و چشم انتظار تدبیر هستند.
کد خبر: ۱۱۲۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹ 30 September 2023

به گزارش تابناک گلستان، مسأله ترافیک در شهر گرگان پدیده عجیب و جدیدی نیست، اما این معضل با بازگشایی مدارس شکل جدیدی به خود گرفته و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند.

بی ثباتی در مدیریت شهری گرگان، نبود چشم انداز و برنامه توسعه‌ای بلندمدت و اتخاذ برخی سیاست‌های کلان نادرست سبب شده تا شهر ۴۰۰ هزار نفری گرگان با مشکلات بسیاری روبرو باشد.

کمبود فضای سبز، ریخت و سیمای نامتوازن در بنا‌های شهری، کمبود پارکینگ، ده‌ها پروژه نیمه تمام عمرانی و خدماتی و البته ترافیک شدید خودرو از جمله چالش‌های فراروی شهروندان این شهر است.

هر یک از این مشکلات در برخی ماه‌ها و فصول سال نمود بیشتری داشته و پیامد‌ها و تبعات آن بر زندگی شهروندان محسوس‌تر است، با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس، دمل چرکین ترافیک در گرگان دوباره سر باز زده است.

شیوع کرونا در سه سال گذشته پیامد‌های ترافیکی ناشی از آغاز فصل مهر و بازگشایی مدارس را کمرنگ کرده بود و هیچ یک از مدیران متولی در شهرداری و شورای شهر گرگان برنامه و راهکاری برای این معضل اساسی در گرگان ترسیم نکرده بودند، اما پاییز امسال و با بازگشایی مدارس، دوباره خیابان‌های گرگان به ویژه در محلاتی مانند کوی تختی، خیابان جانبازان، گرگانپارس، گلشهر و به طور عام هسته مرکزی گرگان به پارکینگ بزرگ تبدیل شد.

*روز‌های سخت مهرماه

افزایش روزافزون خودرو‌های شهری، کم عرض بودن معابر، توقف پروژه‌های مرتبط با خلق و بازگشایی معابر جدید، فرسودگی و کمبود ناوگان تاکسیرانی، کمبود اتوبوس، نبود سامانه‌های پشتیبان ترافیکی مانند بی آرتی و مترو و البته جانمایی نامتوازن مدارس و مراکز آموزشی سبب شد تا شهروندان گرگانی طی روز‌های نخست مهر ماه، روز‌های سختی را در خیابان‌ها سپری کنند.

مسیر‌هایی که تا چند هفته قبل حداکثر زمان مورد نیاز برای تردد در آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بود الان به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

برخی از صاحب نظران بر این باور هستند که ضعف مدیریت کارگزاران شهرداری و البته اعضای شورای شهر مهم‌ترین دلیل بروز ترافیک روز‌های اخیر در گرگان است.

به زعم این کارشناسان حل چالش ترافیک خودرو در خیابان‌های گرگان بیش از آنکه به اعتبار نیاز داشته باشد تدبیر می‌خواهد؛ موضوعی که به ندرت در مدیریت شهری گرگان مشاهده می‌شود.

*بی‌تفاوتی مدیریت شهری به معضل ترافیک

محمد آخوندی، یک شهروندان گرگانی به خبرنگار فارس گفت: در حالی که فقط چند روز است که مدارس در گرگان بازگشایی شده است، خیابان‌های این شهر به یک توقفگاه بزرگ خودرو تبدیل شده است.

وی افزود: در چند سال گذشته هیچ اقدام موثر و کارایی، از سوی مجموعه مدیران شهری گرگان برای کاهش بار ترافیک مرکز استان انجام نشده است.

آخوندی بیان کرد: معبر جدیدی بازگشایی نشده و تعریض هیچ خیابانی هم دیده نشده است.

این شهروند گرگانی ادامه داد: به سبب توزیع نامتوازن مراکز آموزشی در شهر گرگان، هسته مرکزی این شهر مملو از مدارس بوده و تردد در مسیر‌های منتهی به مناطقی مثل گرگانپارس و کوی ویلا به کابوسی برای والدین و سرویس مدارس تبدیل شده است.

آخوندی گفت: یک طرفه کردن چند کوچه و خیابان هیچ اثری بر روی ترافیک شهر گرگان نداشته و نیازمند بازگشایی معابر جدید و تعریض معابر فعلی گرگان هستیم.

وی تاکید کرد: به سبب شرایط خاص شهر گرگان، ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس، نقش زیادی در کاهش ترافیک ندارد. زیرا مسیر‌های پر ازدحام دانش آموزان هیچ مسیر اتوبوسی ندارند.

* کمبود راننده اتوبوس

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار فارس گفت: مجموعه مدیریت شهرداری و شورای شهر گرگان از سال‌های گذشته به دنبال ارتقاء کیفی و کمی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهر گرگان بودند و در این راستا خرید ۶۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار گرفته است.

صفرعلی پایین محلی ادامه داد: اتوبوس‌های پیش بینی شده، به مبلغ حدود ۱.۵ میلیارد تومان به شهرداری گرگان تحویل خواهد شد در حالی که هم اینک قیمت هر دستگاه اتوبوس بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس در شهر گرگان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند و به طور ماهانه یک تا دو دستگاه اتوبوس جدید به بدنه اتوبوسرانی گرگان تزریق می‌شود.

پایین محلی گفت: به سبب سختی شرایط کار رانندگی اتوبوس، تعدادی از همکاران این بخش دچار عارضه‌های جسمانی شدند و دچار کمبود راننده اتوبوس هستیم.

پایین محلی گفت: تلاش کردیم تعدادی از همکاران شاغل در واحد موتوری و همچنین رانندگان سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری را برای تکمیل کادر رانندگی اتوبوس، به بدنه اتوبوسرانی تزریق کنیم.

* تعداد اتوبوس‌های گرگان به ۱۰۰ دستگاه می‌رسند

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان هم در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: هم اینک برای تامین راننده برای تعدادی از اتوبوس‌ها دچار مشکل هستیم و کمبود نیرو داریم، اما تلاش می‌کنیم تا ابتدای آبان تعداد اتوبوس‌های فعال شهری در خطوط مختلف و البته سرویس دانش آموزان و دانشجویان را به ۱۰۰ دستگاه افزایش دهیم.

محمد مهدی کمال غریبی افزود: با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تعداد ۲۰ دستگاه اتوبوس برای این حوزه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه هزار تاکسی در سطح شهر گرگان فعال هستند که تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه از این خودرو‌ها نوسازی خواهند شد.

*اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای جابه‌جایی مدارس

فرماندار شهرستان گرگان هم در گفتگو با خبرنگاران گفت: حل چالش ترافیک در گرگان نیازمند چاره اساسی است، تعریض معابر و همچنین بازگشایی محور‌های جدید و توجه ویژه برای راه اندازی و تکمیل کمربندی غربی گرگان از جمله مباحثی است که باید به طور ویژه روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

اسماعیل نادری افزود: انتقال مدارس از هسته مرکزی شهر و مناطقی مانند گرگان پارس و کوی ویلا در دستور کار جدی آموزش و پرورش قرار دارد و در گام نخست ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است تا مدارسی را در مناطق پیرامونی شهر گرگان احداث کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، در روز‌های نخست مهر و بازگشایی مدارس، ترافیک بسیار سنگینی در خیابان‌ها و معابر واقع در هسته مرکزی شهر گرگان حاکم شده لذا شهروندان از مدیران انتظار دارند تا هرچه سریع‌تر از ظرفیت موجود برای ارائه خدمات حداکثری در حوزه حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار