نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان امروز اولویتی مهم است که با جدیت در این استان دنبال می‌شود تا فضایی مطلوب برای تحصیل آینده‌سازان ایران اسلامی فراهم آید.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴ 24 September 2023

به گزارش تابناک سمنان، معصومه رشیدی: هر ساله وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های زیرمجموعه آن با برنامه‌ریزی چندین ماهه، برنامه‌های پیشنهادی برای آغاز مدارس را ارائه می‌دهد و در حوزه تأمین و تجهیز زیرساخت‌ها نیز اقدام می‌کنند.

معمولاً مدارس نیز با در نظر گرفتن برنامه‌هایی سعی در آغازی جذاب برای سال تحصیلی جدید دارند تا دانش‌آموزان از ابتدای سال انگیزه خوبی برای شروع سال تحصیلی داشته باشند.

ازجمله این برنامه‌ها، می‌توان به نوسازی، بهسازی و زیباسازی مدارس و حتی ساخت و تحویل مدارس جدید اشاره کرد که مدیران آموزش و پرورش از چندین ماه قبل از آغاز سال تحصیلی، هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری هر چه بهتر آن انجام می‌دهند.

جو محیط آموزشی و شرایط مدارس در یادگیری دانش‌آموزان بسیار مؤثر بوده و موجب بالا رفتن دقت و پذیرش دانش‌آموزان در یادگیری مطالب می‌شود و از این‌رو، تلاش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای بهبود اوضاع فیزیکی در نوع خود قابل‌تقدیر است.



۳۶ کلاس درس؛ هدیه به دانش‌آموزان استان سمنان

امیرحسین قزوینیان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان در همین زمینه، از افزوده شدن ۱۵ هزار مترمربع فضای آموزشی، فرهنگی و ورزشی به مدارس این استان در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید: در ۶ ماهه امسال، ۱۴ پروژه با ۳۶ کلاس درس و با زیربنایی بالغ بر ۱۵ هزار مترمربع فضای آموزشی، فرهنگی و ورزشی در استان سمنان اجرا شده است.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها با اعتباری افزون بر ۷۳ میلیارد تومان برای استفاده دانش‌آموزان استان سمنان در سال تحصیلی جدید آماده و تاکنون تحویل آموزش و پرورش استان شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با اشاره به نقش خیران مدرسه‌ساز در تأمین اعتبارات این پروژه‌ها تصریح کرد: ۴۲ درصد اعتبارات هزینه‌شده در پروژه‌های تحویل‌شده توسط خیران مدرسه‌ساز استان سمنان تأمین شده است.



پروژه‌های دیگری هم در راه است...

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان همچنین از برنامه‌ریزی برای تکمیل و تحویل ۲۰ پروژه با ۷۴ کلاس درس برای ۶ ماهه دوم امسال خبر داد و گفت: این پروژه‌ها با زیربنایی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار مترمربع و با اعتباری افزون بر ۱۳۸ میلیارد تومان احداث می‌شود.

قزوینیان با اشاره به افزایش پروژه‌های احداثی در استان سمنان و شتاب‌گیری روند ساخت پروژه‌های مدرسه‌سازی خاطرنشان کرد: درمجموع، پروژه‌های ساخته‌شده این حوزه در استان سمنان و در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار بوده است.

وی جذب خیران خارج از استان و ایرانیان خارج از کشور را در این رشد قابل‌توجه مؤثر ارزیابی و تصریح کرد: جذب خیران دیگر استان‌ها نقش مهمی در شتاب‌دهی به ساخت پروژه‌های نوسازی مدارس استان داشته است.

قزوینیان از همکاری این اداره کل با ۶۴۷ خیر مدرسه‌ساز حقیقی و حقوقی خبر داد و افزود: ۱۴۳ نفر از خیران را زنان و ۳۶۶ نفر را خیران مرد تشکیل می‌دهند و علاوه بر این، ۱۳۶ خیر حقوقی نیز با نوسازی و تجهیز مدارس استان سمنان همکاری دارند.



کمک شایان‌تقدیر خیران به مدرسه‌سازی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان به افزایش خیران همکار با این اداره کل پرداخت و گفت: در ۶ ماهه اول امسال هفت خیر خانم، ۱۰ خیر آقا و ۶ خیر حقوقی از مجموعه خیران دیگر استان‌ها یا خیران مدرسه‌ساز خارج کشور جذب استان شده است.

قزوینیان از تعهد ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی خیران مدرسه‌ساز در نیمه اول امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۲ درصد از این تعهد در استان محقق و با تأمین اعتبار آن پروژه‌های مدرسه‌سازی در استان به‌صورت مشارکتی در دست اجرا و ساخت هستند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد پروژه‌های مدرسه‌سازی در حال ساخت استان سمنان با مشارکت خیران ساخته می‌شود، اظهار کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها به اعتباری نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که این منابع باید از محلی غیرخیران تأمین شود.



سرانه ۶.۲ مترمربعی فضای آموزشی در استان سمنان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان از سرانه ۶.۲ مترمربعی فضای آموزشی در استان سمنان خبر داد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این سرانه باید به ۸.۳ مترمربع برسد که تحقق آن منوط به تأمین اعتبار است.

قزوینیان با بیان اینکه تاکنون هیچ‌کدام از استان‌ها به این سرانه هدف‌گذاری شده ۸.۳ مترمربعی نرسیدند، ادامه داد: این سرانه در شهرستان‌های مختلف استان متفاوت بوده؛ اما میانگین آن در استان فعلاً و با پروژه‌های تحویلی جدید به عدد ۶.۲ مترمربع رسیده است.

وی با بیان اینکه وضع سرانه آموزشی در دو شهرستان پرجمعیت سمنان و شاهرود پایین‌تر از میانگین و تقریباً بحرانی است، اضافه کرد: سرانه فضای آموزشی در شهرستان سمنان ۴.۹ مترمربع و در شهرستان شاهرود ۵.۴ مترمربع است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان از کاهش چهار دهم درصدی سرانه آموزشی استان در ۱.۵ سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: با ساخت و تکمیل پروژه‌هایی که در ۱۸ ماهه اخیر انجام‌شده، سرانه فضای آموزشی در استان از ۵.۸ مترمربع به ۶.۲ مترمربع افزایش یافته است.



ارسال اقلام اداری و آموزشی به مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با اشاره به رویکرد عادلانه دولت و سازمان نوسازی مدارس به ساخت مدارس در استان‌ها و مناطق مختلف گفت: در این مدت، برای ساخت مدارس در روستا‌ها از همان مصالحی استفاده شده که در شهر‌های بزرگ استفاده شده است.

قزوینیان از آسفالت ۶۰ باب مدرسه استان در ۱۸ ماه گذشته خبر داد و گفت: در این بازه زمانی، ۸۰ هزار مترمربع آسفالت از سوی نوسازی مدارس استان انجام شده است.

وی از توزیع اقلام اداری و آموزشی به ارزش ۱۷ میلیارد تومان در استان سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: این اقلام که دربرگیرنده پنج هزار قلم کالای آموزشی، اداری، ورزشی و... است، در قالب ۴۶ گروه کالایی بین ۲۶۰ مدرسه در استان توزیع شده است.



پیامی پرشور برای آغاز سال تحصیلی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان همچنین با صدور پیامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت و تصریح کرد: مهر، آغازگر فصل رویشی است که در خزان طبیعت، بهار علم و معرفت را به ارمغان می‌آورد تا قسم به قلم در عرش به نام فرشیان رقم بخورد و در قامت بندگی فراگیرنده در برابر معلم رنگ و بوی الهی بگیرد.

وی ادامه داد: تقارن اول مهر، بهار تعلیم و تربیت و هفته دفاع مقدس تابلوی مقاومت، ایثار و شهادت، حاوی این پیام است که تخصص و تعهد باید در کنار هم باشند تا بشریت را از گرداب جهالت و گمراهی و تباهی نجات بخشند و چه لاله‌های دل‌سوخته‌ای بودند که از مکتب تعلیم و تربیت به مکتب ایثار و شهادت رفتند تا درس آزادی و آزادگی را معنا بخشند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان اضافه کرد: در استان سمنان، اکنون حدود نزدیک ۱۰۰ پروژه آموزشی در دست اجراست و در تلاش هستیم تا بتوانیم هر چه زودتر فضا‌های آموزشی استانمان را توسعه دهیم و به شرایط مطلوبی برسانیم.

قزوینیان گفت: اداره کل نوسازی مدارس استان سمنان با تمام ظرفیت در تمام ایام سال در کوشش است تا بتواند مدارس ایمن، نوساز و درخور شأن معلمان، آموزگاران و مربیان گران‌قدر را فراهم کند تا بتوانند در فضایی آرام و دل‌نشین به تحصیل علم و دانش پرداخته و بیش از پیش بر تارک دانایی، ایمان و سپهر رهنمون گردانیم.

وی یادآور شد: بر خود وظیفه می‌دانم فرارسیدن سال تحصیلی جدید را به صاحبان خرد و اندیشه، به‌ویژه فرهنگیان و اساتید ارجمند، دانش‌آموزان عزیز استان سمنان تبریک عرض کرده و امیدوارم با همت و تلاش مضاعف بتوانیم زمینه دستیابی ایران اسلامی را به قله‌های امید، پیشرفت و سربلندی فراهم آوریم.



عزمی همگانی برای سال تحصیلی بانشاط

طبیعی است که دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی برای یادگیری ساده‌تر و درک بهتر مطالب نیازمند دریافت این آموزش‌ها به‌صورت حضوری و در محیط آموزشی مطلوبی هستند و یکی از طرح‌های مهم برای بازگشایی مدارس، پروژه مهر مدارس است.

در سال جاری، وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با همکاری گروه‌های جهادی به زیباسازی مدارس قبل از آغاز سال تحصیلی هم اقدام کرده است.

همه عزم‌ها جزم شده است تا دانش‌آموزان استان سمنان در محیطی آرام و بانشاط، سال تحصیلی جدید را آغاز کنند و با موفقیت آن را به انتها برسانند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار