رونق اشتغال در خوزستان از جمله شاخص‌های توسعه‌‍ای است که در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته و اقدامات موثری در راستای کاهش نرخ بیکاری انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۲۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹ 24 August 2023

با عزم جدی دولت سیزدهم خوزستان در۲ سال گذشته، تلاش های زیادی برای بهبود وضعیت اشتغال استان صورت گرفته که نرخ بیکاران در بین جوانان، کاهش یافته و استان به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی و هیات دولت با سفر به خوزستان، بررسی چالش‌ها و به دنبال آن ابلاغ مصوبات حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، امید مردم را برای حل مشکلات بیکاری زنده کرد.

آمارها و مستندات ارائه شده دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی در خصوص وضعیت اشتغال، مهر تاییدی بر تمرکز دولت سیزدهم بر حل مشکل بیکاری جوانان خوزستان است.

تمرکز بر بهبود نرخ بیکاری خوزستان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به شاخص نرخ بیکاری سالانه جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری استان در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برابر با ۱۲.۶ درصد بوده است.

مهرداد نیکو ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که نرخ بیکاری خوزستان طی سال 1400 رده سوم کشوری و در سال 1401، رده پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

نقش بیماری کرونا در کاهش نرخ مشارکت اقتصادی

نیکو اعلام کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان دهنده کاهش محسوس نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۳۹۹ تا۱۴۰۰ به دلیل بروز و شیوع بیماری کووید در سطح کشور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ادامه داد: کاهش نرخ مشارکت نشان دهنده کاهش جمعیت فعال (بیکار+شاغل) به ازای ثبات جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به وجود می آید به عبارت دیگر در سال ۱۳۹۹ جمعیت فعال به جمعیت غیر فعال تبدیل شده است و این روند با شیب ملایم تر در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته و نکته قابل تامل وجود روند مشابه کشور در استان است.

نسبت اشتغال از تقسیم کل جمعت شاغل به کل جمعیت در محدوده سن کار(۱۵ ساله و بیشتر) به دست می‌آید که این شاخص یکی از مهم‌ترین پارامترها برای سنجش وضعیت بازار کار است.

وی اظهار کرد: بررسی نتایج طی سال‌های ۱۴۰۰- ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که روند کاهش این نرخ در استان با شیب برابر نسبت به میانگین کشوری است؛ در کشور و استان نسبت اشتغال طی این دوره پنج ساله به طور مداوم در حال کاهش بوده و از سال ۱۳۹۹ با بروز همه‌گیری کرونا کاهش ۲ درصدی در این شاخص به وجود آمد که به‌رغم از سر گرفته شدن فعالیت‌ها هنوز نتوانسته این کاهش را جبران کند.

تخصیص بیشتر تسهیلات به روستاییان و مشاغل خانگی

نیکو به موضوع اشتغال و تسهیلات اشاره کرد و گفت: بر اساس عملکرد بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۵۲۸ طرح در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با مبلغ ۴۹ هزار و ۲۹۶ میلیارد ریال تسهیلات مصوب و برای ایجاد اشتغال ۱۰ هزار و ۴۹۰ نفر ارائه شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: تسهیلات اشتغال روستایی از محل منابع صندوق توسعه ملی از اواخر سال ۱۳۹۶ طی پنج مرحله به مبلغ ۶ هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال به چهار بانک عامل توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و بانک کشاورزی ابلاغ شد.

وی بیان کرد: تاکنون تعداد ۱۲ هزار و ۹۳ طرح به مبلغ ۱۹ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال با میزان اشتغال زایی ۲۵ هزار و ۷۱۷ نفر به بانک‌های عامل استان معرفی شدند و پنج هزار و ۱۷۷ طرح به مبلغ پنج هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال با میزان ایجاد اشتغال ۹ هزار و ۳۷۶ نفر پرداخت شده است.

نیکو اضافه کرد: سهمیه تخصیص یافته مشاغل خانگی به این استان در سال ۱۴۰۱ مبلغ یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال است که یک هزار و ۹۹۶ طرح به مبلغ یک هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال به چهار بانک عامل معرفی شده و ۸۰۰ میلیارد ریال برای یک هزار و ۱۲۲ طرح پرداخت شده است.

خوزستان رتبه چهارم ثبت اشتغال در کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اعلام کرد: سهم اشتغال در سال ۱۴۰۰ برای استان ۱۹ هزار و ۳۰۰ نفر بود که در سال ۱۴۰۱ این تعهد به ۶۰ هزار و ۵۸ نفر افزایش یافت.

وی توضیح داد: در سال گذشته دستگاه‌های کمتری در این اشتغال سهیم بودند اما با تاکید دولت سیزدهم، امسال نزدیک به ۴۰ دستگاه اجرایی در این اشتغال متعهد شده و تا کنون ۶۱ هزار و ۸۲۲ نفر در سامانه رصد ثبت نام کرده و تحقق ۱۰۳ درصدی حاصل شده است. همچنین از نظر تعداد ثبت اشتغال در کشور رتبه چهارم و درصد پیشرفت رتبه نهم کسب شده است.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری خوزستان، بیکاری در استان، مشکل مهم جوانان به شمار ‌می‌رود و اصل‌ترین راهبرد برای حل این معضل، اجرای پروژه‌ها و طرح‌های اشتغال‌زای بزرگ است.

دکتر محمد راضی جلالی ادامه داد: رویکرد استانداری خوزستان، استفاده از ظرفیت صنایع مادر و بزرگ است تا امکان توسعه صنایع پایین دست با ارزش افزوده مناسب و همچنین ایجاد فرصت های شغلی پایدار در استان فراهم شود.

در صورت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با ایجاد شهرک‌های شیمیایی که جزو مصوبات سفر رییس جمهوری به خوزستان بود می‌توان از محصولات خام، محصولات نهایی تولید و با چندین برابر ارزش آفرینی، درآمد و اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار