مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: یک کانون دامی بیماری شاربن طی سال جاری در استان کرمانشاه وجود داشته که منجر به تلفات سه الی چهار رأس دام شد.
کد خبر: ۱۱۱۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴ 12 August 2023

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: بیماری شاربن از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است این بیماری باکتریایی بوده که فرم مقاومی از باکتری است و ممکن است تا ۵۰ سال هم در خاک باقی بماند و اگر شرایط زیست برایش فراهم شود، تبدیل به فرم بیماری‌زا می‌شود.

وی افزود: میکروب شاربن در نشخوار کنندگان موجب تلفات ناگهانی می‌شود و بعد از تلف شدن دام از منافذ بدن مانند دهان، بینی و مقعد آن‌ها خون خارج می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در استان کرمانشاه از سنوات گذشته این بیماری جزء بيمار‌های بومی بوده که با تلاش و زحمات وزارت بهداشت و دامپزشکی کانون‌های این بیماری محدود شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: کانون‌ها محدود شده و در بیشتر مناطق کرمانشاه واکسیناسیون آن هدفمند شده و باید به این نکته اشاره کرد که یک کانون دامی در استان کرمانشاه مشاهده شده که نمونه‌گیری و مایه‌کوبی آن انجام و جلوی بیماری گرفته شد.

وی گفت: بيماری شاربن مشترک بین انسان و حیوان است به طوری که افرادی که در کار خرید و فروش پشم و پوست دام هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

انتهای پیام/ ل

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار