تابناک گزارش می‌دهد:
قیمت، کیفیت و کمیت نان از دغدغه‌های مهمی است که این روزها مورد توجه ویژه مردم، خبازان و مسئولین قرار گرفته و همگی در انتظار تغییراتی در این حوزه هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷ 10 August 2023

رحمت الله جلیلیان

خبرگزاری-تابناک-کرمانشاه: قیمت و کیفیت نان مدت‌هاست که به دغدغه‌ای مهم برای مردم کرمانشاه و صنف خبازان تبدیل شده است.

خبازان معتقدند دخل و خرج نانوایی‌ها با قیمت پایین نان همخوانی ندارد و خواستار افزایش قیمت نان مانند بسیاری از اقلام و کالاهای دیگر هستند.

از طرفی نان به عنوان یکی از مواد غذایی مهم در سبد خانوارهای کرمانشاهی از معدود اقلامی است که نسبتا با قیمت کمتری به فروش می‌رسد و فقیر و غنی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

اگرچه با نوسان قیمت‌های گاه و بیگاه نان مواجه می‌شویم اما خوشبختانه هنوز مرز چند ١٠ هزار تومان را رد نکرده و تک رقمی باقی مانده است.

دولت با روش‌های مختلفی به نوسازی سیستم فروش نان در کشور و به تبع آن استان کرمانشاه اقدام کرد، موضوع اتصال نانوایی‌ها به دستگاه‌های هوشمند و عدم استفاده از پول نقد هنگام خرید به منظور کنترل و بررسی فروش نان یکی از این اقدامات بود.

در ابتدای اجرای این طرح مشکلاتی از قبیل ناتوانی برخی در استفاده از کارتخوان ها و یا به همراه نداشتن کارت بانکی و دیگر تخلفات وجود داشت اما به مرور به عنوان یک روش معمول مورد استفاده قرار گرفت.

آرد یارانه‌ای، کم فروشی، ساعات طبخ و فروش نان و اعتقاد برخی همشهریان بر اینکه نانوایان کم کاری می‌کنند از چالش‌های مهمی است که پیرامون نان و صنف خبازان شنیده می‌شود.

کم‌فروشی برخی نانوایان به دنبال نرخ ثابت نان

نوروز عزیزی رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه در این زمینه اظهار کرد: گران‌فروشی در نانوایان کرمانشاه دیده نشده، اما بعضی اوقات گزارش‌هایی از کم‌فروشی دریافت می‌شود.

وی افزود: دلیل کم فروشی نانوایان کرمانشاه ثابت بودن نرخ فروش در چند سال اخیر با توجه به افزایش هزینه‌ها است و نهاد‌های مربوطه در پنج سال گذشته تنها یک الی ۲ بار نرخ فروش نان را اعلام کردند.

رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه تصریح کرد: گاهی اوقات در برخی از نانوایی‌ها ممکن است با کم فروشی، افزایش درآمدی برای مدیریت هزینه‌ها ایجاد نشود، به همین دلیل در این مواقع بحث آرد فروشی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: اگر نهاد‌های مربوطه نرخ متعارف و منطقی برای فروش نان اعلام کنند هیچ یک از این تخلفات (کم فروشی) رخ نمی‌دهد.


ساعت کار نانوایی‌ها متاثر از سهمیه آرد اختصاص یافته

عزیزی ادامه داد: شکایاتی از سمت همشهریان در خصوص مقدار پخت و تولید کم نان از نانوایان مشاهده شده که بستگی به سهمیه آرد نانوایان دارد.

وی افزود: در استان کرمانشاه نانوایان از ۲ کیسه تا ۲۰ کیسه سهمیه آرد دارند که مدت زمان کار و مقدار پخت نان آن‌ها بستگی به سهمیه‌ها دارد، هر میزان سهمیه بیشتر باشد مدت زمان کار و مقدار پخت نان بیشتر خواهد بود.

قیمت پایین نان از دلایل اصلی کیفیت پایین آن

وی با بیان اینکه کیفیت نان در کرمانشاه خیلی پایین نیست، افزود: نان کرمانشاه در مقایسه با شهرستان‌های همجوار کیفیت قابل قبولی دارد و ملزومات یک تولید خوب مواد اولیه مناسب است که منجر به تولید محصول مرغوب می‌شود.

وی افزود: دانه گندم متشکل از ۸۲ درصد مغز دانه شامل گلوتن نشاسته و ۱۳ درصد پوسته دانه یا همان سبوس با ۱۳ نوع ماده غذایی است و درصد ناچیزی شامل جوانه گندم است که باید درصد‌ استحصال در کارخانجات به صورت دقیق بررسی و سبوس گیری با دقت بر روی نان‌های مختلف بررسی شود.

رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه تصریح کرد: خمیر مایه مسئله اصلی نانوایی‌ها است که شامل آهن فولیک اسید و مواد مغذی و ویتامین‌های مختلفی است و به دلیل قیمت بسیار بالا نانوایی‌ها ناچارند مقدار کمتری از خمیر مایه در طبخ نان استفاده کنند.

وی گفت: قیمت مواد اولیه و هزینه‌های کارگر بسیار بالا رفته که نانوا توان پرداخت آن را ندارد از طرفی افزایش حقوق کارگری از جیب نانوا تامین می‌شود و این شرایط بدون افزایش نرخ نان بر نانوایان تحمیل شده لذا کاسته شدن کیفیت نان طبیعی است.

قیمت و کیفیت نان کرمانشاه در انتظار تغییر/چالش‌های صنف خبازان برطرف می‌شود؟

رصد فعالیت نانوایی‌ها در سامانه «نانینو»

 

محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه در خصوص وضعیت آرد و نان در کرمانشاه اظهار کرد: آرد و نان طی چند ماه اخیر به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولین مطرح شده و اذعان داریم که باید در چند زمینه تغییرات اساسی ایجاد شود.

وی افزود: کیفیت و کمیت نان، ساعت کار نانوایی‌ها، روزهای تعطیلی نانوایی‌ها و قیمت نان از دید صنف خبازان از جمله مواردی است که نیازمند تغییر است.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه آرد و نان سامانه «نانینو» در دستور کار دولت قرار گرفته و تمام معادلات حوزه آرد و نان در این سامانه مورد رصد قرار می‌گیرد، در سهمیه آرد تعدادی از نانوایی‌هایی که به دلایل مختلف کم کاری داشتند تغییراتی ایجاد شده و این سهمیه کاهشی شده است.

وی گفت: در مورد برخی از خبازی‌ها که دقیق عمل کردند این سیستم (نانینو) تشویق‌هایی در نظر گرفته و سهمیه آرد این واحدها افزایش یافته است.

آمویی ادامه داد: در برخی موارد به دلیل عملکرد بد و یا عدم آگاهی نانوایی‌ها به سیستم نانینو دچار کمبود سهمیه آرد شدند و سبب شده در ساعت کار نانوایی‌ها تغییراتی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اما طی چند ماه گذشته چند اقدام در این زمینه در دستور کار قرار گرفته، نخست اینکه یک بسته جامع در راستای بهبود وضعیت آرد و نان برای شهرستان کرمانشاه و استان کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار کرمانشاه اذعان کرد: این بسته تهیه شده حاوی نکته‌ای است مبنی بر اینکه در کشور به صورت یکنواخت افزایش قیمتی برای نان خواهیم داشت و یا اینکه دولت ایجاد تغییرات در این حوزه را به استان‌ها واگذار می‌کند.

 

بهره‌مندی از بسته پیشنهادی حوزه آرد و نان در کرمانشاه 

 

وی افزود: اما در چند روز گذشته نوعی مجوز به استان‌ها داده شد تا در حوزه تغییر قیمت نان اقدام و بسته پیشنهادی خود را اجرایی کنند.

آمویی تشریح کرد: بر اساس آن در ساعات کار نانوایی‌ها تغییراتی لحاظ می‌شود چرا که برخی از نانوایی‌ها با توجه به سهمیه پایین آرد باید نصف روز پخت نان داشته باشند و تعدادشان بسیار کم است.

آمویی ادامه داد: با توجه به شرایط، تعدادی از نانوایی‌ها در نوبت صبح و تعدادی در نوبت عصر پخت نان می‌کنند و بیشتر نانوایی‌ها به صورت دائم از صبح تا غروب اقدام به پخت و عرضه نان می‌کنند.

 

افزایش یارانه نانوایی‌ها در سامانه نانینو به ٣٠ الی ۴٠ درصد

وی تاکید کرد: با هماهنگی انجام شده تغییر قیمتی برای نان خواهیم داشت و از طرفی دولت افزایش ١٠ درصدی در  حوزه یارانه آن را مد نظر قرار داده که از یک ماه گذشته در سیستم نانینو ثبت شده است.

فرماندار کرمانشاه بیان کرد: این یارانه که قبلا ٢٣ و ٣٠ درصد بوده به ٣٠ و ۴٠ درصد افزایش یافته که طی یک هفته الی ١٠ روز آینده با اقدامات صورت گرفته بتوانیم در حوزه، کیفیت، کمیت، ساعات پخت نان، روزهای تعطیل نانوایی‌ها و قیمت نان شاهد مناسب‌سازی باشیم.

وی درباره فعالیت نانوایی‌هایی که ساعات کمتری اقدام به طبخ و عرضه نان می‌کنند، عنوان کرد: تعداد نانوایی‌های با ساعات پایین پخت از طریق کارگروه آرد و نان مشخص است که تعدادشان بسیار کم است.

آمویی ابراز کرد: این نانوایی‌ها در شهر کرمانشاه با توجه به شرایط صبح و بعد از ظهر با برنامه‌ریزی اقدام به عرضه نان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مبنا بر این است که عدالتی در توزیع آرد ایجاد شود و از آنجا که سهمیه‌های توزیع آرد به صورت کشوری است پیگیر افزایش سهمیه‌ها هستیم که در این صورت تمام نانوایی‌ها از صبح تا غروب مانند گذشته امکان پخت دارند.

آمویی تاکید کرد: در شهر کرمانشاه حدود ٢٠ نانوایی با پخت شبانه فعال هستند که از ساعت هفت غروب تا ٩ و ٣٠ دقیقه الی ١٠ شب با توجه به شرایط منطقه‌ پخت و عرضه نان دارند.

قیمت و کیفیت نان کرمانشاه در انتظار تغییر/چالش‌های صنف خبازان برطرف می‌شود؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار