مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام در استان کرمانشاه علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسیناسیون شدند.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹ 06 August 2023

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری عفونی و ویروسی است که نشخوار کنندگان اهلی و وحشی کوچک جثه را مبتلا می‌کند و باید توجه داشت که درصد واگیر این بیماری زیاد است و در دام‌های حساس موجب تلفات می‌شود.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری تنفسی-گوارشی است که از علائم آن می‌توان به تب، بی‌حالی، ریزش ترشحات از چشم و بینی، اسهال، مشکلات تنفسی و زخم دهان اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: از مهم‌ترین راه‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری، انجام واکسیناسیون است که از ۱۵ اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و باید تیر ماه به پایان می‌رسید؛ اما به این دلیل که درصدی از عشایر در فصل بهار در ارتفاعات حضور داشتند در دسترس اکیپ‌های مایه‌کوبی قرار نگرفتند و واکسیناسیون به اتمام نرسید.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین راه انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم و آب و غذا است که دامداران در صورت مشاهده علائم این بیماری حتما با دامپزشکی تماس حاصل کنند.

حیدری ادامه داد: با توجه به سابقه ریشه‌کن شدن بیماری طاعون گاوی که ویروس آن مشابه ویروس طاعون نشخوار کنندگان کوچک است بنابراین این بیماری در دسته بیماری‌هایی است که سازمان دامپزشکی، برنامه‌ای منطقه‌ای در خصوص ریشه‌کن کردن آن با کشورهای همسایه در سال ۲۰۳۰ دارد.

انتهای پیام/ ل

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار