مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ممکن است در گربه هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا پس از ورود ویروس هاری، علائم ظاهر شود.
کد خبر: ۱۱۱۸۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷ 05 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی به نقل از ایسنا، محمدعلی بخشی در گفتگویی اظهار کرد: بیماری هاری بیماری مشترک خطرناک و کشنده بین انسان وحیوان بوده و احتمال بروز آن در گربه‌ها و انتقال آن به انسان وجود دارد.

وی ادامه داد: هاری یک بیماری ویروسی است که سیستم اعصاب مرکزی را بطور خاص تحت تاثیر قرار داده و علائمی از جمله فلج، ترس از آب، ناتوانی در بلعیدن، گنده خواری، تب، تشنج، عدم هماهنگی در عضلات، فک افتاده، پرخاشگری غیر طبیعی یا کمرویی، تحریک پذیری بیش از حد، ترشح بیش از حد بزاق یا بزاق کف دار، بی قراری، تغییر در رفتار و فلج فک پایین و حنجره بروز می‌کند.

بخشی افزود: ممکن است در گربه هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا پس از ورود ویروس علائم ظاهر شوند. هنگامی که علائم هاری در گربه ظاهر می‌شود، مرگ معمولاً در طول مدت ۱۰ روز اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه هیچ درمانی برای هاری در حیوانات وجود نداشته؛ به همین دلیل واکسیناسیون هاری برای گربه‌ها کاملاً لازم است، بیان کرد: اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی حیوانات زیانکار و پرسه زن از جمله سگ و گربه با توجه به روند افزایش موارد حیوان گزیدگی و نگاه ویژه دستگاه‌های متولی اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: لازم است افراد پس از گزیده‌شدن فوری به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده تا اقدامات اولیه بهداشتی درمانی صورت پذیرد.

بخشی اظهار کرد: واکسیناسیون حیوانات یکی از وظایف اصلی دامپزشکی است که سالانه و به صورت هدفمند انجام می‌شود و دوره بیماری هاری در انسان و حیوان بین ۲ تا ۸ هفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار