مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در طرح جدید دامپزشکی کرمانشاه ۱۰۰ هزار رأس دام سنگین و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام سبک، با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون شدند.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ 05 August 2023

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری دامی است که در صورت شیوع خسارت غیرقابل جبرانی به صنعت دام و دامپروری وارد می‌کند.

وی افزود: واکسیناسیون دام علیه این بیماری در سراسر کشور به صورت رایگان در ۲ فاز اجرا می‌شود که یک فاز از ابتدای مراد ماه امسال و فاز دیگر که بهاره نام دارد از اواخر سال جاری انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: به دلیل حساسیت این بیماری در نظر داریم کمربند ایمنی بیماری تب برفکی را تنگ‌تر کنیم.

وی گفت: از علائم این بیماری در دام می‌توان به بی‌اشتهایی، زخم دهان و کاهش تولید شیر اشاره کرد که افراد در صورت مشاهده این علائم باید با سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی تماس حاصل نمایند.

حیدری بیان کرد: به دامداران توصیه می‌شود که از ضدعفونی‌های خاص در مبادی ورودی دامداری‌ها استفاده کنند و از خرید دام از  مناطقی که فاقد هویت و تحت پوشش خدمات دامپزشکی نیستند ممانعت به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در دامداری‌های صنعتی از ورود افراد متفرقه و وسایل نقلیه‌ای که ضدعفونی نشدند جلوگیری شود و همراهی و همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی در دستور کار قرار دهند.

حیدری تاکید کرد: تا کنون موردی از ابتلا دام به بیماری تب برفکی در استان کرمانشاه گزارش نشده و تنها ۲ کانون از ابتدای سال داشتیم که این کانون‌ها بومی بودند.

وی بیان کرد: پس از تایید یکی از کانون‌ها واکسیناسیون به سرعت در محل انجام شد و توانستیم بدون فوت موردی از دام‌ها، موضوع را به خوبی  مدیریت کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار