مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: هفتمین پلنگ مشاهده شده طی چهارماه گذشته در شهرستان خواف، توسط دو نفر از محیطبانان یگان حفاظت محیط‌زیست این شهرستان مشاهده و به ثبت رسید.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 05 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، مهدی اله پور با بیان این مطلب اظهار کرد: هفتمین پلنگ مشاهده شده طی چهار ماه گذشته در شهرستان خواف، توسط دو تن از محیطبانان یگان حفاظت محیط‌زیست این شهرستان مشاهده و به ثبت رسید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: این مواجهه در حالی صورت می‌گیرد که چندی قبل خبر ثبت حضور همزمان چهار قلاده پلنگ در شهرستان خواف توجه بسیاری از کارشناسان حوزه تنوع‌زیستی را به خود جلب کرد.

وی بیان کرد: ثبت اخیر از این گربه‌سان بزرگ و پرچم زمانی انجام شد، که این پلنگ در حال تغذیه از لاشه یک رأس آهو بوده است.

وی با بیان اهمیت این گونه پرچم و چتر، به عنوان گونه‌ای که حفاظت از آن معمولاً و به طورغیر مستقیم سبب حفاظت بسیاری از گونه‌های دیگر موجود در زیستگاه می‌شود، افزود: در خصوص رد یا قبول این نکته که می‌تواند مشاهدات پلنگ تکرار مشاهده یک گونه در زمان‌های مختلف باشد نمی‌توان نظر قطعی داد ولی سرشماری انجام شده از گونه‌های وحشی علفخوار در شهرستان خواف، نشان از غنای طعمه مطلوب برای حضور این گونه چتر است.

اله پور بیان کرد: برنامه‌های آموزشی مختلفی در یکسال اخیر با موضوع مدیریت تعارض گربه‌سانان و پلنگ در این شهرستان انجام شده و تداوم آن در سال‌جاری نیز پیش‌بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار