دومین رویداد «دعوت» با محوریت فناوری‌های حوزه سلامت و درمان به همت شرکت صنایع پیشرفته رضوی آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۱۱۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ 02 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، مجتبی بهنام تقدسی، مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اعلام این خبر افزود: آستان قدس یک نهاد موقوفاتی است که تمام هزینه‌ها در راستای موقوفه و عمل به نیات واقف انجام می‌شود و نمی‌توان آن را به آسانی جای دیگری صرف کرد، از همین رو اختصاص بودجه‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام بزرگی از سوی این نهاد است.

وی ادامه داد: هر چند تاکنون موسسات و مجموعه‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده‌اند اما متاسفانه این شرکت‌ها به سمت تولید انبوه سوق داده نشده‌اند.

بهنام تقدیسی با بیان این‌که سرمایه‌گذار خطر‌پذیر نیاز به امکانات و هزینه دارد، خاطرنشان کرد: نیروی جوان، بازار خشن و عدم اعتبار از دلایل سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و در این بین هیچ نهادی حاضر نیست به این حوزه ورود پیدا کند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بدون تصدی‌گری

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با تاکید بر این‌که آستان قدس در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، نگاه سودجویانه ندارد، افزود: با توجه به نگاه تولیت آستان قدس رضوی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ریسک هم نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

وی شرکت صنایع پیشرفته رضوی را تنها متولی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آستان قدس رضوی دانست و افزود: هر چند چالش‌های بسیاری در مسیر پیش رو وجود دارد اما نا امید نمی‌شویم و معتقد هستیم اگر قرار است کاری در کشور انجام شود، توسط جوانان صورت خواهد گرفت.

بهنام تقدسی درباره دستاوردهای برگزاری رویداد دعوت با بیان این مطلب که رویداد دعوت، درگاه عرضه و تقاضای محصولات و خدمات دانش‌بنیانی است تصریح کرد: با اجرای این رویداد علاوه‌بر این‌که تریبون شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شویم، در مرحله بعد در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. این رویداد ویژگی منحصر به فردی دارد و رسالت آن صرفا ارائه نیست، چراکه هم سرمایه‌گذار هستیم و هم بازار را در اختیار داریم.

وی بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های دانش بنیان را بازار عنوان کرد و افزود: در همین راستا کمیسیون دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی تشکیل شده است اما فعالیت مطلوبی ندارد.

دعوت، درگاهی برای عرضه و تقاضای محصولات و خدمات دانش‌بنیانی

دبیر رویداد دعوت نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: شرکت صنایع پیشرفته رضوی به عنوان یکی از بازوهای تخصصی آستان قدس رضوی، در راستای تعالی زیست بوم دانش‌بنیان شرق کشور فعالیت می‌کند.

محمد مزیدی گفت: رویداد دعوت، درگاهی برای عرضه و تقاضای محصولات و خدمات دانش‌بنیانی و نیز خدمتی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است تا علاوه‌بر معرفی طرح‌های خود، از فرصت‌های جذب سرمایه، عقد قراردادهای فروش، دریافت حمایت برای تولید و توسعه محصول، رفع برخی از موانع تولید و همچنیکن نقد و ارزیابی تخصصی طرح‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: در این سیاست‌ها، ارتقاء شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه جنوب غربی آسیا هدفگذاری شده است.

دبیر رویداد دعوت، فناوری‌های حوزه سلامت و درمان را یکی از مهم‌ترین محورهای پنجگانه فعالیت شرکت صنایع پیشرفته رضوی عنوان کرد و افزود: علاوه‌براین، گروه سلامت آستان قدس رضوی از شرکت‌ها و مراکز درمانی توانمندی تشکیل شده است که نقش موثری در اکوسیستم شرق و کل کشور دارند.

مزیدی ادامه داد: از همین رو دومین رویداد دعوت با موضوع فناوری‌های حوزه سلامت و درمان تعریف شده است که با مشارکت گروه سلامت آستان قدس رضوی، تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، ستادهای ذیل معاونت علم و فناوری، انجمن‌های مرتبط و سایر فعالان حوزه سلامت شکل گرفته است.

برگزاری در سه محور سلامت، فرزندآوری و دیابت

وی با اشاره به برگزاری رویداد دعوت در سه محور خاطرنشان کرد: در این راستا محورهای فرزندآوری، دیابت و همچنین سلامت با موضوعاتِ دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و اقتصاد دیجیتال تعریف شده است.

مزیدی ادامه داد: موضوع فرزندآوری با توجه به آمارهای نگران‌کننده میزان باروی در کشور و تاکید رهبر معظم انقلاب و تولیت آستان قدس رضوی انتخاب شده است. این رویداد در واقع به دنبال رفع فناورانه چالش فرزندآوری برای خانواده‌هایی است که تمایل به فرزندآوری دارند. در این بخش، زیرموضوعاتی شامل افزایش باروری، درمان ناباروری، سلامت دوران بارداری، کاهش مرگ و میر نوزادان و... در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به موضوع دیابت به عنوان یکی دیگر از محورهای رویداد دعوت اظهار کرد: این موضوع هم به دلیل نرخ رشد افزایشی، آمار بالای مبتلایان، بار مالی درمانی تحمیل شده به جامعه و آثار جانبی آن انتخاب شده است.

31 شهریور، آخرین مهلت ثبت نام در رویداد دعوت

دبیر رویداد دعوت گفت: با توجه به پیش‌بینی برگزاری رویداد در 25 آبان ماه امسال، فناوران از امروز تا 31 شهریور ماه می‌توانند از طریق سایت شرکت صنایع پیشرفته رضوی و کانال‌های معرفی شده در این رویداد ثبت نام کنند.

وی درباره شرایط شرکت‌کنندگان برای حضور در رویداد خاطرنشان کرد: از نظر سطح آمادگی فناور (TRL)، فناورانی امکان حضور در رویداد را دارند که حداقل نمونه اولیه محصول یا خدمت خود را در محیط آزمایشگاهی با موفقیت آزمایش کرده باشند(TRL6).

مزیدی تصریح کرد: طرح‌های واصله در کمیته‌های تخصصی در محورهای مذکور ارزیابی شده و درصورت واجد صلاحیت بودن، وارد فرآیند منتورینگ خواهند شد.

وی با بیان این‌که کمیته‌های تخصصی متشکل از صاحب‌نظران صنعت و دانشگاه هستند، افزود: طی فرآیند منتورینگ نکات اصلاحی و تکمیلی برای ارتقاء طرح‌ها به فناواران اعلام و پس از پایان فرآیند منتورینگ و ارزیابی نهایی طرح‌ها توسط کمیته‌ها، طرح‌های نهایی برای ارائه در روز رویداد مشخص می‌شوند.

حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای جذب سرمایه

مزیدی از حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این رویداد خبر داد و اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته، در روز برگزاری رویداد دعوت علاوه‌بر شرکت صنایع پیشرفته رضوی و شرکت‌های گروه سلامت آستان قدس رضوی، سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی نیز حضور دارند تا به ارزیابی طرح‌ها بپردازند و در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری با فناوران مذاکره کنند.

وی ادامه داد: عقد قراردادهای فروش محصول، مشارکت پروژه‌ای و ایجاد بستر تولید انبوه، از جمله مدل‌های تامین مالی است که برای فناوران تدارک دیده شده و از مسئولان دولتی مرتبط با حوزه سلامت نیز دعوت خواهد شد تا ضمن حضور در رویداد، با چالش‌های فناوران از نزدیک آشنا شده و مساعدت‌های لازم را به عمل آورند.

مزیدی با اشاره به طراحی چند پیش‌رویداد مجازی در مدت زمان حدود 4 ماهه تا برگزاری رویداد دعوت گفت: این پیش‌رویدادها در راستای موضوعات مطرح شده و با هدف توانمندسازی فناوران برای حضور در رویداد تعیین شده است. ارائه‌دهندگان مطلب در این پیش‌رویدادها از خبرگان صنعت سلامت و درمان و صاحب‌نظران اکوسیستم دانش‌بنیان کشور خواهند بود و اطلاعات تکمیلی آن‌ها متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار