مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۴ مردادماه
دو قطبی‌سازی داخلی یا امنیتی‌سازی خارجی؟، کاهش تورم نقطه به نقطه به زیر ۴۰ درصد، شترمرغ قیمت‌گذاری دستوری، انتقال پول هاى بلوکه از عراق به عمان، چشم تیزبین ابومهدی بر فراز خلیچ فارس، پایان شرایط اضطراری کرونا در کشور، آرامش نسبی در بازار مسکن، زمزمه استیضاح رئیس جمهور امریکا در کنگره.
کد خبر: ۱۱۱۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴ 26 July 2023

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۴ مرداد ماه در حالی چاپ و منتشر شد که ادامه روند نزولی نرخ رشد تورم، موج تمایل به مهاجرت به روایت رصد خانه مهاجرت ایران، پیش شرط گذاری آمریکا برای بازگشت به مذاکرات! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 
 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 


نیک و بد پیش‌ثبت‌نام کاندیدا‌ها


جلال میرزایی نماینده پیشین مجلس طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان نیک و بد پیش‌ثبت‌نام کاندیدا‌ها نوشت: سخنگوی شورای نگهبان از تایید مصوبات اخیر مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبر داده و با توجه به توضیحاتی که پیش‌تر از سوی دبیر ستاد انتخابات کشور در این رابطه مطرح شده بود، طبیعتا باید منتظر برگزاری انتخابات اسفندماه پیش‌رو با قانون جدید باشیم؛ قانونی که از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های آن با قانون قبلی، بحث «پیش‌ثبت‌نام کاندیدا» است که در عمل باعث شده روند نام‌نویسی، بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها در هیات اجرایی و مجموعه وزارت کشور و در نهایت بررسی و احراز صلاحیت کاندیدا‌ها در شورای نگهبان حدود ۲ ماه طولانی‌تر شود. حال آنکه به نظر می‌رسد با توجه به مجموعه مباحثی که در این رابطه مطرح شده، بتوان از دو منظر به مساله پیش‌ثبت‌نام کاندیدا‌ها نگریست.
یک برداشت این است که با توجه به گلایه همیشگی شورای نگهبان نسبت به زمان اندک بررسی صلاحیت شمار بسیار کاندیدا‌ها و افزایش این زمان بنابر قانون جدید، در انتخابات مجلس دوازدهم شاهد تحولی مثبت باشیم و در نتیجه این تغییرات، شورای نگهبان بتواند در عمل با دقت بیشتری نسبت به بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها اقدام کند و آن‌طور که به دفعات از سوی فقها و حقوقدانان این نهاد مطرح شده، دقت در بررسی «عادلانه» صلاحیت کاندیدا‌ها افزایش یابد. برداشت دیگری که می‌توان از بحث افزایش زمان بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها داشت، این است که هدف صرفا افزایش محدودیت انتخاباتی و تنگ‌تر کردن دایره نظارت استصوابی باشد. به بیان دیگر تغییرات در راستای افزایش زمان ثبت‌نام کاندیدا‌ها به این دلیل انجام شده که شورای نگهبان بتواند سختگیری خود را در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها افزایش دهد که به قول معروف مو لای درز کار نرود و کمتر کاندیدای مستقلی قادر به عبور از فیلتر نظارت استصوابی باشد؛ برداشتی که درصورت صحت، قاعدتا نباید چندان به برگزاری انتخابات پیش‌رو خوش‌بین باشیم.
بحث پیش‌ثبت‌نام کاندیدا‌ها را می‌توان از زاویه دید کاندیدا‌های انتخابات نیز مورد بررسی قرار داد و دید که آیا قانون جدید انتخابات مجلس، می‌تواند به کاندیدا‌ها کمک کند تا بتوانند زودتر تبلیغاتشان را آغاز و خود را بهتر برای حضور در انتخابات آماده کنند. حال آنکه به نظر می‌رسد در این بحث، تغییر چندانی اعمال نشده و باوجود آنکه کاندیدا‌ها چند ماه زودتر اقدام به نام‌نویسی می‌کنند، اما عمده این زمان در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد تا نسبت به بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها اقدام کند و در عمل کمکی به کاندیدا‌ها نمی‌کند. شاید انتقاد اساسی‌تری که به بحث پیش‌ثبت‌نام یا به بیان دقیق‌تر قانون جدید انتخابات مجلس وارد است، این است که در این قانون، نه‌تن‌ها هیچ اقدامی در راستای حرکت به‌سوی برگزاری انتخابات حزبی انجام نشده، بلکه در عمل از این مهم دورتر هم شده است. حال آنکه در سال‌های گذشته بار‌ها شاهد بودیم که حتی برخی اعضای شورای نگهبان از جمله سخنگوی پیشین این نهاد، از دغدغه خود برای برگزاری انتخابات با نقش‌آفرینی بیشتر احزاب سخن می‌گفتند. این در حالی است که حتی یکی از مواد این طرح اصلاحیه مجلس که به بحث برگزاری انتخابات تناسبی در تهران می‌پرداخت، در نهایت از قانون نهایی حذف شد. برگزاری انتخابات تناسبی نیز لزوما ارتباط واقعی با بحث انتخابات حزبی نداشت، اما آنچه در قانون تازه از جهت نقش احزاب در برگزاری انتخابات محل تامل است، این است که در شرایطی که حتی سخنگوی پیشین شورای نگهبان به‌دفعات از دغدغه این نهاد برای افزایش نقش احزاب در مسیر بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها سخن گفته بود، حال در عمل باوجود آنکه اصلاحاتی در قانون اعمال شده، اما نه‌تن‌ها کمکی به تحقق این دغدغه نکرده، بلکه در عمل نقش احزاب را کاهش داده و صرفا دست شورای نگهبان را برای ایفای نقش انحصاری در این خصوص باز گذاشته است.

 

 

کروز «ابومهدی»؛ دست بلند ارتش و سپاه در آب‌های دور


مهدی بختیاری طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، انبوهی از موشک‌های کروز «ابومهدی» را به نیرو‌های دریایی سپاه و ارتش تحویل داد؛ این یعنی بزودی شاهد به روزرسانی یگان‌های موشکی این ۲ نیرو - چه ساحل به دریا و چه دریا به دریا - خواهیم بود که برد موشک‌های آن‌ها را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

موشک کروز دریایی «ابومهدی» از پروژه طلائیه، با برد ۱۰۰۰ کیلومتر برای نخستین بار ۳۱ مرداد ۹۹ رونمایی شد که نمونه‌ای جدید و هوشمندانه از پلتفرم موشک‌های کروز زمینی خانواده «سومار» است.
موشک‌های کروز ایرانی از ابتدا برای برد‌های بلند طراحی شده بودند از این رو تنها با تغییر سامانه هدف‌یابی آن‌ها و استفاده از رادار فعال (برای کروز‌های دریایی)، تغییر نوع سر جنگی به نوع مخصوص عملیات ضدکشتی و حذف سامانه‌های ناوبری و هدایت مخصوص موشک‌های کروز زمینی (TERCOM و DSMAC) و استفاده از ناوبری تلفیقی GPS/INS امکان دستیابی به یک موشک کروز ضدکشتی با برد مشابه وجود داشت.
این امکان فنی با موشک «ابومهدی» در عمل به واقعیت تبدیل شد و برد بالای ۱۰۰۰ کیلومتری برای موشک‌های ضدکشتی ایرانی به دست آمد. این موضوع سبب می‌شود به یکباره دست بلند ایران در دفاع زودهنگام از سواحل خود در برابر شناور‌های مهاجم دشمن، به ۳ برابر افزایش یابد.
در موشک ابومهدی از موتور توربوجت از خانواده «طلوع» استفاده شده که سابقه عملیاتی پررنگ و طولانی‌مدتی در پهپاد‌های کرار و موشک‌های کروز خانواده نور، قادر و قدیر از خود بر جا گذاشته است.
به واسطه قابلیت‌های مناسب کنترل رانش این نوع موتور و وجود سوخت کافی که در بدنه بزرگ‌تر موشک کروز جدید جای می‌گیرد، همچنین نوع بال‌ها، موشک ابومهدی امکان پرواز با گستره سرعتی متنوعی را دارد.
«ابومهدی» نخستین موشک کروز بردبلند دریایی است که از هوش مصنوعی در نرم‌افزار‌های مرتبط با طراحی مسیر پروازی و سامانه فرماندهی و کنترل استفاده می‌کند و امکان عبور از عوارض طبیعی و مصنوعی، همچنین سایت‌های راداری و پدافندی دشمن را با عبور از نقاط راه میانی دارد و از جهت‌های مختلف به سمت هدف حمله و برخورد می‌کند. با توجه به به کارگیری مواد منفجره با قدرت تخریب بالا، سر جنگی این موشک قابلیت انهدام انواع ناو و ناوچه و ناوشکن‌ها را دارد.
عملیاتی شدن انبوهی از موشک‌های کروز با برد ۱۰۰۰ کیلومتر، در واقع گام بلندی برای افزایش شعاع عملیاتی شناور‌های دریایی ۲ نیروی دریایی سپاه و ارتش است که برنامه حضور مداوم و موثر در آب‌های دوردست و بین‌المللی را دارند.
وظایف نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه از اواخر دهه ۸۰ از یکدیگر تفکیک شد و بنا بر دستورالعمل جدید، نیروی دریایی سپاه مسؤول حراست از تنگه هرمز و خلیج فارس و نیروی دریایی ارتش نیز به واسطه در اختیار داشتن شناور‌های سنگین، مامور به حضور در آب‌های دوردست و بین‌المللی شد که این ماموریت از همان مقطع تاکنون با اعزام ۸۷ ناوگروه به صورت مستمر ادامه دارد.
با این حال، سال‌های اخیر نیروی دریایی سپاه در کنار ماموریت اصلی خود باید در آب‌های بین‌المللی و اقیانوس هند نیز حضور یابد که شناور‌های جدید این نیرو نظیر ناو‌های کلاس شهید سلیمانی، نادر مهدوی، رودکی و... با همین رویکرد طراحی و ساخته شده‌اند.
نیروی دریایی ارتش نیز که در سال‌های گذشته چند فروند شناور جدید از کلاس جماران را در اختیار گرفته است، در حال به روزرسانی طراحی ناوشکن‌های آینده و تجهیز شناور‌های فعلی خود به سامانه‌های رزمی جدید از جمله موشک‌های دوربرد است.
تاکنون موشک‌های کروز نصب‌شده روی شناور‌های ارتش دارای برد‌های ۱۲۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بودند که هر شناور به صورت میانگین به ۴ فروند موشک مجهز بود، اما در سال‌های اخیر، تعداد این موشک‌ها در برخی شناور‌ها به ۸ فروند رسیده و نصب موشک‌های ابومهدی روی آن‌ها نیز بردشان را بیش از ۳ برابر خواهد کرد.
در نیروی دریایی سپاه نیز اگرچه اعلام شده به موشک‌های کروز با برد ۲ هزار کیلومتر دست پیدا کردند، ولی آنچه تاکنون به صورت عملیاتی و رسمی دیده شده، موشک‌های با برد ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بوده است.
جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی بر ارتقای توان نظامی خود در حوزه دریا کرده است.
این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران حوزه نظامی، جنگ‌های آینده را جنگ‌های دریاپایه و هواپایه می‌دانند و برای همین برنامه ارتقای نیرو‌های دریایی ایران نیز در دستور کار قرار گرفته است.
شکسته شدن قفل موشک‌های پدافند هوایی عمودپرتاب بر شناور‌های کلاس شهید سلیمانی و اعلام اخبار جدید مبنی بر تجهیز ناو‌های ارتش (نظیر ناو دنا) به تجهیزات جدید و به روز با همین رویکرد صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار