مدیرکل محیط زیست کرمانشاه:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: سال گذشته میزان شکار، تصرفات و تخریب محیط زیست با کاهش ٣٠٠ درصدی همراه بود.
کد خبر: ۱۱۱۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷ 22 July 2023

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: سازمان محیط زیست یک سازمان نظارتی و حاکمیتی است و در راستای رسالت و برنامه خود یعنی حفظ و حراست از محیط زیست عمل می‌کند این اداره کل در استان کرمانشاه در ٢ حوزه محیط طبیعی و محیط انسانی فعالیت دارد.

وی افزود: در حوزه محیط طبیعی در راستای حفظ و حراست از گونه‌های گیاهی و جانوری و حفاظت از مناطق تحت مدیریت اقدام می‌شود که در استان کرمانشاه بیش از ٢۵٠ هزار هکتار از منابع طبیعی شامل ١٠ منطقه (۵ منطقه حفاظت شده، ٣ پناهگاه حیات وحش و ٢ اثر طبیعی-ملی که با حدود ٧٠ نفر محیط‌بان به صورت شبانه‌روزی حفظ و حراست می‌شود) تحت مدیریت سازمان محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، زادآوری حیات وحش در گونه‌های شاخص ١٨ درصد رشد داشته است.

وی گفت: در سه منطقه ارتقا یافته، طرح مدیریت جامع در حال انجام است، اخیرا ٢ منطقه به شورای عالی محیط زیست معرفی شدند که شامل منطقه بمو به عنوان منطقه تیراندازی ممنوع در ثلاث باباجانی معرفی شده و منطقه زرده که به دنبال این هستیم به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شود.

وی گفت: اگر این آمار اضافه شود حدود یازده درصد از عرصه‌های طبیعی استان کرمانشاه جزو منطقه تحت مدیریت قرار می‌گیرد.

این مسئول عنوان کرد: مناطق حفاظت شده بیستون، قلاجه، بوزین مره خیل، بدروپریشان و امروله و دالاخانی (که یکسال پیش ارتقا یافته) جزو مناطق تحت مدیریت هستند.

وی تشریح کرد: مناطق حیات وحش در استان کرمانشاه شامل پناهگاه حیات وحش ورمنجه، قراویز، زله زرد در گیلانغرب است که شاخص ما برای این پناهگاه‌های حیات وحش وجود آهوی ایرانی و کله بز است.


شناسایی ۴٣ واحد صنعتی، خدماتی آلاینده محیط زیست در کرمانشاه

 

جلیلیان بیان کرد: تا کنون ١۴٨ نفر از محیط‌بانان ما (کشور) در راستای حفظ و حراست از حیات وحش شهید شدند و از طریق ظرفیت بزرگان محلی، اساتید دانشگاه، آموزش جوامع محلی، آموزش شکارچیان و آموزش برای قضات دادگستری به دنبال پیشگیری از وقوع چنین حوادثی بوده‌ایم.

وی افزود: در ۶ ماهه سال گذشته بر اساس آمار دادگستری، جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری یکبار در ماه تشکیل شد تا با آموزش‌ها آمار تخلفات را پایین بیاوریم و در این ۶ ماه کاهش ٣٠٠ درصدی در بحث شکار، تصرفات و تخریب داشته و جزو پنج استان برتر در بحث آموزش بودیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: از یک سال گذشته کارت همیاری محیط زیست صادر می‌کنیم و حدود ٧٣٠ نفر از اساتید دانشگاه، همیاران محیط زیست و افراد علاقه‌مند شناسایی شده و کارت همیاری برایشان صادر شد.

وی با اشاره به پرونده برومند نجفی در سال ٩٨ اضافه کرد: برومند نجفی در حین خروج از دادگاه دچار حادثه شد و به دنبال این هستیم تا شهادت او را اثبات کنیم.

جلیلیان تاکید کرد: به دنبال درگیری با شکارچیان نیستیم بلکه کلاس آموزشی به منظور ارائه آموزش صحیح برای آن‌ها برگزار کردیم.


کنترل آنلاین مناطق تحت حفاظت محیط زیست در دست اقدام

 

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با اخذ اعتبارات در پی این هستیم بدون حضور محیط‌بان کنترل آنلاین مناطق تحت حفاظت را انجام دهیم.

جلیلیان کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش‌های حفاطت محیط زیست دانست و گفت: در همین راستا سال گذشته ۶٠ محیط‌بان و هشت نفر کارشناس جذب شدند احتمالا دغدغه ما کمتر شده و مشکلات تا حدی مرتفع می‌شود.

وی اضافه کرد: قانون شکار و صید نیازمند بازنگری است در بحث جریمه‌های زیست‌محیطی نیاز است که مبلغ جریمه‌ها برای بازدارندگی افزایش یابد.

به گفته این مسئول تمام واحد‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی در زمان احداث، استقرار و ادامه فعالیت توسط کارشناسان محیط زیست مکان‌یابی و جانمایی شوند.

وی ادامه داد: یک واحد صنعتی اگر آلودگی داشته باشد ابتدا اخطار دریافت می‌کند و نهایتا فرصتی برای بهسازی بر مبنای استاندار‌های محیط زیست می‌گیرند و در نهایت از طریق مراجع قضایی به موضوع رسیدگی می‌شود.

این مسئول افزود: در استان کرمانشاه ٧٠٠ واحد صنعتی فعال داریم، پایش‌های همکاران ما نشان می‌دهد، ۴٣ واحد در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند و به آن‌ها مهلت مقرر دادیم.

 

پلمب ٢ واحد صنعتی آلاینده محیط زیست در کرمانشاه

 

جلیلیان خاطرنشان کرد: طی سه ماهه نخست امسال ٢ تا از صنایع به دلیل عدم همکاری در زمینه آلاینده‌ها پلمب شدند و هفته گذشته یلکی از واحد‌ها استاندارد شده و موقتا فک پلمب شد.

وی اذعان کرد: صنایعی که مسائل زیست‌محیطی را رعایت کنند تشویق می‌شوند و در همین راستا سال گذشته هشت واحد در استان کرمانشاه (پنج واحد صنعتی و سه واحد خدماتی) را به عنوان صنعت سبز معرفی کردیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: وام‌هایی با بهره کم به واحد‌های صنعتی، خدماتی جهت برطرف کردن مشکلات آلایندگی و در راستای حفظ محیط زیست ارائه می‌شود.

 


رودخانه قره‌سو یکی از چالش‌های زیست‌محیطی در کرمانشاه

 

وی گفت: استان کرمانشاه در زمینه بازیافت زباله در کشور پیشرو است و ٨٠ درصد زباله‌های ما از طریق سایت بازیافت می‌شود، اما در بحث نخاله‌ها مشکل داریم که شهرداری هشت محل معرفی کرده که با پنج محل موافقت شده، اما در خروجی شهر نخاله‌ها را می‌بینیم که مشکل ساز است.

جلیلیان خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های زیست‌محیطی ما در شهر کرمانشاه رودخانه قره‌سو است که از گذشته ٣٣درصد پساب کرمانشاه تصفیه و مابقی وارد رودخانه قره‌سو می‌شود.

وی گفت: بر اساس برآورد‌ها سالانه ٧۵٠ میلیون متر مکعب پساب می‌شود و قراردادی در حال انعقاد با آبفا است تا واحد‌ها بتوانند آب را باز چرخانی کنند.

این مسئول ادامه داد: ٧٠ درصد باقیمانده پساب‌ها را مدیریت می‌کنند که داخل قره‌سو تخلیه نشده و آلودگی زیست‌محیطی کم می‌شود.

وی حجم زیادی از آلایندگی محیط زیست را ناشی از آلاینده‌های متحرک دانست و تاکید کرد: ناوگان حمل و نقل باید در این راستا نوسازی شود.

جلیلیان گفت: مهم‌ترین خطر زیست‌محیطی در کرمانشاه پدیده ریزگرد‌ها است که بر اساس پایش‌ها در کرمانشاه کانون ریزگرد‌ها را نداریم.

وی افزود: سال گذشته استان کرمانشاه ٢٩ روز درگیر هوای آلوده بود، اما امسال در سه ماهه نخست هشت الی ٩ روز آلوده داشتیم که ناشی از افزایش بارندگی‌ها است.

این مسئول عنوان کرد: رودخانه قره‌سو و سایر رودخانه‌هایی که به نوعی به آلودگی می‌رسند از دیگر چالش‌های پیش‌روی ما هستند.

وی تشریح کرد: شکار و صید آتش‌سوزی‌ها (هفت مورد از ابتدای امسال) از چالش‌های دیگر زیست‌محیطی در استان کرمانشاه هستند.

جلیلیان عدم مدیریت منابع آب را چالش زیست‌محیطی دیگر کرمانشاه دانست و خاطرنشان کرد: بیش از پنج هزار چاه غیرمجاز در این حوزه یک فاجعه است که باید مسدود شده و آب مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ابراز کرد: در استان کرمانشاه ۵۶ خانه محیط زیست افتتاح کردیم که مرکزی برای مردمی کردن محیط زیست است.

وی عنوان کرد: سال گذشته جذب ١٠٠ درصدی اعتبارات عمرانی را داشتیم که نسبت به سال ١۴٠٠ رشد سه برابری اعتبارات داشتیم.

جلیلیان خاطرنشان کرد: سایت پرنده‌نگری در کرمانشاه از سال ٩٠ آغاز شده و به دنبال افتتاح زودهنگام این پروژه هستیم.

جلیلیان افزود: سامانه ١۵۴٠ به منظور رسیدگی به شکایات راه‌اندازی شده و انتظار داریم تخلفات زیست‌محیطی را به ما اطلاع دهند.

وی ابراز کرد: سامانه بانک اطلاعات محیط زیست هم راه‌اندازی شده و از ظرفیت دانشگاهیان به این منظور بهره گرفتیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار