فرماندار نی‌ریز از احداث کارخانه ذوب آهن در این شهرستان ‌در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یک زمین به مساحت 6 هکتار برای احداث این واحد صنعتی، تامین شده است.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸ 24 June 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: مختار یوسفی شنبه سوم تیرماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با وجود مشکلات ناشی از مسائل طبیعی، پویایی خاصی در زمینه کار و اشتغال در شهرستان نی‌ریز به واسطه فعالیت صنایع، معادن و سرمایه گذاران وجود دارد، گفت: برای رفع مشکل تامین منابع آبی دو بخش "قطروئیه" و "ریزآب"، گام‌های خوبی برداشته و تامین آب شرب سالم نخستین اولویت فرمانداری شده است.

او ادامه داد: بخش‌های "قطروئیه" و "ریزآب" ۳۰ سال است آب لوله کشی نداشتند که به همت کارخانه فولاد غدیر و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی مبلغ ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده تا آب از سد چشمه عاشق کانال کشی وبه این روستا برسد. همچنین بسیج سازندگی در راستای محرومیت زدایی مبلغی بالغ بر ۱۰میلیارد تومان هزینه کرده است.

فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه برای تامین آب مورد نیاز این 2 بخش، قریب به ٥٠ میلیارد تومان اعتبار با همکاری کارخانه فولاد غدیر و بسیج سازندگی تعریف و آب مورد نیاز از طریق سد چشمه عاشق تامین شد، گفت: طی 2 هفته آینده، ساکنان این مناطق طعم آب آشامیدنی سالم را بعد از سه دهه مواجهه با مشکل، تجربه خواهند کرد.

یوسفی با اشاره به اینکه در بخش مرکزی نی‌ریز برای جلوگیری از هدررفت آب، ١٠ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی برای بهسازی و نوسازی لوله های فرسوده هزینه شد، گفت: بیش از ۱۰۰ کارگاه تولیدی در جلسات رفع موانع تولید که بعضا به دلایل نداشتن مجوز، آب، گاز، برق، تامین زمین، پوشش‌های گیاهی، محیط زیست و...راکد مانده بود با نگاه مثبت در راستای تحقق شعار سال راه‌اندازی و در چرخه اقتصادی و اشتغالزایی قرار گرفت.

او، سهمیه اشتغال این شهرستان در سال گذشته را ١٣٦١ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 2 برابر سهیمه تعیینی یعنی حدود سه هزار نفر مشغول به کار شدند؛ این یعنی راندمان اشتغال نی‌ریز بیش از ٣٠٠ درصد بوده است.

فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه نیروهای بومی در این شهرستان و در بخش‌های مختلف مشغول به کار شده‌اند، گفت: کمبود نیروی کار را از شهرستان‌های داراب، زرین‌دشت، بختگان و استهبان تامین کرده‌ایم.

یوسفی همچنین از راه‌اندازی کارخانه ذوب آهن در شهرستان نی‌ریز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: زمین احداث این کارخانه به میزان ۶ هکتار تامین شده، یک سرمایه گذار از کرمانشاه مجوزهای لازم را اخذ کرده و ٣٠ درصد کار پیش رفته است.

او همچنین از حضور سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در زمینه اقامتگاه‌های بومگردی، رستوران‌های سنتی و ...استقبال و مهمترین پروژه عمرانی در دست اقدام شهر نی‌ریز را احداث منطقه ویژه اقتصادی در روستای غدیرگه، اعلام و اضافه کرد: زیرسازی ٧٠ هکتار زمین، برق کشی، لوله کشی، خیابان کشی و ...انجام شده است.همچنین رایزنی‌ها با کارخانه فولاد برای تحقق این مهم انجام شده است.

فرماندار نی‌ریز با اعلام اینکه ٩٠ کارخانه سنگبری آماده به کار در این شهرستان است که ٢٥ هکتار از اراضی منابع طبیعی و دولتی در اختیار آنها قرار گرفته و تا پایان امسال علمیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، اضافه کرد: صنایع فعال در سطح شهر با همکاری شهرداری به شهرک صنعتی انتقال داده خواهند شد.

او افزود: در بحث تامین آب از پروژه انتقال آب از خلیج فارس نیز که در ١٥کیلومتری نی‌ریز - گل گهر سیرجان آمده، قرارداد منعقد کرده‌ایم و تا پایان امسال با توجه به پرداخت هزینه آن، محقق خواهد شد. البته بضاعت این شهرستان به لحاظ منابع مالی دولتی اندک بوده اما در زمینه عمل به مسئولیت اجتماعی، اقدامات خوبی شده است؛ در همین رابطه صنایع و معادنی که در زمینه توسعه ورزش کمک کنند می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی بهره‌ ببرند.

فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه ۱۸ کارخانه راکد در این شهرستان احیاء شده است، گفت: در بخش نهضت جهش مسکن، ١٥٠٠ واحد در شهر نی‌ریز و ٢٠٠ واحد در شهر مشکان، عمدتا به شکل 2 طبقه تک واحدی در دست اجراست و خوشبختانه نی‌ریز رتبه 5 استانی را در این رابطه کسب کرده است.

 

ساخت بزرگترین پروژه عمرانی نی‌ریز با مشارکت مجتمع فولاد غدیر

شهردار نی‌ریز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بزرگ ترین پروژه تاریخ شهرداری این شهر با مشارکت مجتمع فولاد غدیر نی ریز در حال ساخت است، گفت: این پروژه که در زمینی به مساحت بیش از ۸۰ هزار متر مربع متعلق به شهرداری و در قالب قرارداد BOLT با مشارکت مجتمع فولاد غدیر نی ریز ساخته می‌شود، شامل دریاچه مصنوعی، ورزشگاه مسقف ۲ هزار نفری، استخر سرپوشیده، سالن اجتماعات ۷۰۰ نفره، پانسیون به ظرفیت ۱۰۰ تخت، زمین فوتبال استاندارد، زمین‌های متعدد ورزشی روباز، پیاده راه سلامت و سایر ملزومات و امکانات ورزشی و تفریحی بوده و یک مجموعه بی نظیر در شرق فارس است.

حامد فرغت ادامه داد: شهر نی ریز مطابق آخرین سرشماری سال ۹۵ بالغ بر ۴۹ هزار و ۸۵۰ نفر جمعیت داشته که اکنون و با احتساب جمعیت ساکن و سیار، بالغ بر 60 هزار نفر جمعیت دارد؛ لذا برنامه ریزی برای ایجاد شهری مطلوب با این حجم از جمعیت، نیازمند نگاه کارشناسانه، علمی و دقیق است.

او بودجه امسال شهرداری نی‌ریز را ۱۰۵میلیارد تومان عنوان اعلام و اضافه کرد: یکی از پروژه‌های شاخص در دست اجرا، مرمت ابنیه تاریخی شهر نظیر قلعه تاریخی "اس پی آر" با ۳۳ هزار متر مربع و مجموعه‌ای شبیه ارگ کریمخانی شیراز است. فاز نخست مرمت این پروژه تمام شده و فاز دوم نیز ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز سوم در مرحله تهیه اسناد مناقصه است.

شهردار نی‌ریز گفت: تملک و مرمت کاروانسرای تاریخی سروی نیز در دست اقدام است. بخشی از این بنای ارزشمند تاریخی تملک شده و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی امسال مرمت آن آغاز خواهد شد.

فرغت به پروژه ساختمان مرکزی شهرداری نیز اشاره کرد گفت: این پروژه در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع در ۳ طبقه با زیربنایی بالغ بر ۳۰۰۰ متر متربع با الهام از معماری کاروانسرای تاریخی نی ریز در حال ساخت است و هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در پایان دوره فعلی مدیریت شهرداری به بهره برداری برسد.

او ادامه داد: همچنین پیست اسکیت تخصصی شهرداری نی ریز نیز به بهره برداری خواهد رسید که هم اکنون۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن اینکه یک مجتمع ورزشی شامل زمین فوتبال و والیبال ساحلی، بسکتبال و چند زمین تنیس نیز امسال عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

شهردار نی ریز پروژه شاخص دیگر شهرداری را معدن سنگ مرمریت شهرداری نی ریز عنوان کرد و گفت: این معدن می تواند جهش قابل توجهی در بخش درآمدهای شهرداری ایجاد کند، چرا که معتقدیم ما باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم. برای احقاق حق مردم نی ریز در قالب این معدن غنی، ۶ سال است که از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌ایم و قطعا در راستای استیفای حقوق شهروندان نی ریزی تسلیم نامهربانی ها نخواهیم شد.

به گفته فرغت، این پروژه در حال پیگیری است و امید است تا چند روز آینده نهایی شود.

راه‌اندازی نخستین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در فارس

مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز در ادامه این نشست با اشاره به مساحت ۵۰ هزار هکتاری جنگل و ۵۴۰ هزار هکتاری مساحت مراتع این شهرستان، گفت: نی‌ریز دارای ۸۱۴ حلقه چاه، ۷۳ رشته قنات و ۳۰ دهنه چشمه است.

علیرضا بصیری با بیان اینکه عمده محصولات زراعی این شهرستان را گندم، جو، یونجه و ذرت علوفه‌ای با سطح کل زیر کشت ۱۶۰۳ هکتار تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: نی‌ریز دارنده اولین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در فارس و سومین صندوق کشوری است که در خرداد ۹۲ تاسیس شد.

او با اشاره به افزایش ۲۶۰ درصدی سرمایه صندوق توسعه بخش کشاورزی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ گفت: با اعطای ۶۷۱۲۰ میلیون ریال به ۳۷۵ فقره تسهیلات رتبه اول سطح زیر کشت پسته با بیش از ۱۱ هزار هکتار باغات پسته و رتبه اول سطح زیر کشت انار با بیش از ۳ هزار هکتار باغ‌های انار رقم رباب این شهرستان را به قطب تولید پسته و انار استان تبدیل کرده است.

بصیری با اشاره به رتبه برتر نی ریز در سطح زیر کشت انجیر دیم در استان فارس و قطب تولید گیاه دارویی آنغوزه استان در سطح یکصد هزار هکتار، بیان کرد: همچنین نی ریز قطب اصلی تولید نهال استان با تعداد ۱۰ نهالستان مجوزدار با تولید سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال مثمر است.

او خاطرنشان کرد: در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی ثبت اشتغال ۳۷۰ نفر از حجم تعهد ۳۶۸ نفر است و به رغم دو ماه مانده به پایان سال ۱۴۰۱ بدست آمد.

قدمت ۳۴ هزار ساله نی‌ریز در تاریخ

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نی‌ریز نیز گفت: نی‌ریز طبق یافته‌های تاریخی و مطالعات باستان‌شناسی که انجام شده مربوط به ۳۵ هزار سال قبل است و از لحاظ قدمت، این شهرستان در استان حرف اول را می‌زند.

حمیدرضا هادی افزود: در دوره‌های تاریخی متفاوت آثار تاریخی متعددی داشتیم که مسجد جامع کبیر نی‌ریز با قدمت بیش از یک‌هزار سال از مهمترین این ٍآثار محسوب می‌شود؛ همچنین بر اساس گدازه‌های آهن این فرضیه قوت را می‌بخشد که نی ریز در دوره هخامنشی یکی از کارخانه‌های اسلحه سازی در دوره هخامنشی بوده است و حتی در الواح تخت جمشید نی ریز بنام نرزن دیده شده است.

او به ثبت ۷۳ اثر ملی این شهرستان، بیان کرد: مسجد جامع نی‌ریز در حال ثبت جهانی شدن است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نی ریز با اشاره به احیای هنرهای سنتی، بیان کرد: این شهرستان در حوزه صنایع دستی از جمله تولید سفال و چاقو سازی پیشتاز است و بزرگترین کارگاه چاقو سازی سنتی در نی ریز مشغول به فعالیت است.

سیدرضا قطبی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان نی ریز نیز گفت: شهرستان نی ریز با ۱۰ هزار رزمنده یکی از شهرستان‌های پرافتخار در دوران دفاع مقدس بوده که حدود ۱۵۰۰ جانباز، ۵۰ آزاده و ۵۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کردند و ایثارگری این عزیزان صفحه پرافتخاری از فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگ کشور ایران اسلامی است.

او افزود: در بنیاد شهید شهرستان نی‌ریز، فعالیت‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف بر مبنای برنامه‌های عملیاتی که سالانه به تصویب ریاست عالی می‌رسد به جامعه ایثارگری ارائه می‌شود؛ همچنین در حوزه فرهنگی، تعاون و مددکاری نیز اقداماتی در دستور کار است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار