معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه در کشور ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها از بین می‌روند.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷ 14 May 2023

تابناک فارس به نقل از مهر: حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با خبرنگار محیط زیست در دشت لار اظهارداشت: مردمی سازی حفظ محیط زیست در اولویت سازمان قرار گرفته است. آئین نامه طبیعت گردی با کمک میراث فرهنگی در حال بازنگری است.

وی افزود: تمام استان‌ها تا آخر سال باید پروژه مشارکت حفاظتی داشته باشند. اطلاعاتمان در مورد پراکنش پرندگان در حال انقراض تکمیل نیست و برنامه و نقشه کریدور حیات وحش در حال تهیه است.

اکبری بیان داشت: بی سر و سامان ترین نوع بهره برداری از طبیعت موضوع آفرود است و کوبیدگی خاک، آسیب حیات وحش را سبب می‌شود. بخش نامه‌ای را وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کرده و ما نگران بی ضابطه طبیعت گردی هستیم.

وی اعلام کرد: سالانه در کشور ۸۰ هزار موجود زنده زیر لاستیک خودروها در جاده‌ها از بین می‌روند و وزارت راه در مورد جاده میامی سبزه‌وار وارد عمل شده است و بقیه جاده‌ها هم باید مد نظر قرار گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع چرای بی رویه دام در طبیعت گفت: این موضوع باید رفع و ساماندهی شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشتر رودخانه‌ها دیگر شرایط نگهداری آبزیان را به دلیل آلودگی ناشی از تخریب و چرای بی رویه ندارند و درجه بندی رودخانه‌ها مد نظر است.

اکبری گفت: امسال ۴۰ میلیارد تومان توزیع اعتبار برای پیشگیری از اطفای حریق در محیط زیست داشته‌ایم.

وی بیان داشت: حفاظت الکترونیک و پایش هوشمند محیط زیست مد نظر قرار گرفته همچنین برای اولین بار حیات وحش کشور بیمه شده‌اند نسبت به مزارع کشاورزی و دام مردم و خسارت دامدار و کشاورز پرداخت می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد قاچاق حیات وحش گفت: در تهران به ویژه مشکل حاد داریم و به تنهایی توان برخورد نداریم و انتقال برخی پرندگان را به صورت قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی را داریم و گاهی قاچاق گونه‌های حیات وحش به غرب کشور را داریم.

اکبری گفت: کشفیات قاچاق در ۱۰ سال گذشته ۷۰۰ قطعه گونه هوبره بوده است و چندین برابر خارج شده است.

وی با بیان اینکه در مورد گوره خره ایرانی فقط یک جمعیت در بهرام گور استان فارس داریم گفت: باید زیستگاه جدیدی در نظر گیریم و بخشی را منتقل کنیم. همچنین مطالعات کارگاهی در مورد پلنگ‌ها داشته‌ایم تا برنامه عملیاتی نجات پلنگ داشته باشیم و ۶ میلیارد تومان امسال برای پروژه یوز پلنگ اختصاص داده‌ایم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از رتبه بندی باغ وحش‌های کشور خبر داد و گفت: این موضوع تا پایان سال کامل نهایی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار