هفتمین نمایشگاه گل‌های زنبق در شهر محلات گشایش یافت.
کد خبر: ۱۱۰۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳ 30 April 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، معاون پژوهشی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات گفت: در این نمایشگاه، ۱۲۰ نوع گل زنبق حاصل ۱۵ سال کار تحقیقاتی پژوهشگران پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات به نمایش در آمده است.
عظیمی افزود: هفتمین نمایشگاه گل‌های زنبق در زمینی به مساحت هزار متر مربع با ۱۲۰ نوع گل زنبق در پژوهشکده تحقیقات ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات دایر شده است.
وی یادآورشد: این نمایشگاه حاصل ۷ پروژه تحقیقاتی است که در این روش، زنبق‌های موجود از طریق روش‌های اصلاحی ایجاد و به ۱۲۰ نوع یا ژنوتیپ از گل‌های زنبق دست یافته ایم.
او گفت: زنبق‌های موجود دارای تنوع زیادی از نظر رنگ، ارتفاع و زمان گلدهی هستند و برخی از این گل ها، پاکوتاه و ویژه گلدانی بوده، برخی نیمه‌بلند و برخی پابلند هستند که برای استفاده شاخه بریده مناسب است.
گل زنبق خشکی‌پسند بوده و شرایط بد آب و هوایی را تحمل می‌کند و با توجه به شرایط جاری که با بحران کمبود منابع آبی مواجه هستیم، این زنبق‌ها می‌توانند جایگاه خود را در فضای سبز باز کنند و در طراحی فضای سبز از آن‌ها استفاده شود، بیست انجمن تخصصی در جهان وجود دارد که در حوزه اصلاح، تکثیر و پرورش این گل فعالیت می‌کنند،زنبق علاوه بر خاصیت دارویی، در فرمولاسیون بهترین ادکلن‌های دنیا استفاده می‌شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات افزود: در دنیا بیشتر تمرکز روی کاربرد دارویی این گل است، اما در  ایران بر اصلاح نژاد آن کار می شود.
عظیمی گفت: پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات اکنون روی ۱۷ محصول مهم و استراتژیک در حوزه گل‌های شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی و پوششی به ویژه چمن‌ها متمرکز شده است و با توجه به سیاست‌های کلان تحقیقاتی کشور، این پروژه‌ها در حال انجام است.
او افزود: این پژوهشکده در ارتباط با دیگر گل‌ها هم در حال مطالعه بر روی بستر، آفات و بیماری‌هاست که بعضی از آنها به بخش خصوصی واگذار شدهاست.
گل‌دهی زنبق‌ها به تدریج از ۲۵ فروردین آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت‌ ادامه دارد.
این نمایشگاه تا ۲۵ اردی بهشت صبح و عصر در محل پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات برای بازدید علاقه مندان به خصوص محققان و پژوهشگران در حوزه گل و گیاه دایر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار