مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: خیران و سازمان‌ها بیش از ۲۳ هزار جلد کتاب در سال گذشته به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا کردند.
کد خبر: ۱۱۰۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ 30 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «معصومه حسنی‌خوانسار»، در خصوص همکاری های عمومی و استفاده از ظرفیت خیرین در امر گسترش فرهنگ مطالعه و اهدای کتاب بیان کرد: تعداد ۲۳ هزار و ۲۹۰ جلد کتاب از طرف خیرین و ناشران و اعضا به کتابخانه های عمومی در سال ۱۴۰۱ اهدا شد.

وی افزود: پیش از این نیز در سال ۱۴۰۰ بنیاد علمی آموزشی قلم چی تعداد پنج هزار و ۷۵۳ جلد کتاب کمک آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی در قالب طرح اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اهدا کرد.

وی در ادامه در خصوص سایر فعالیت ها افزود: مشارکت با دستگاههای اجرایی ادارات و شرکت های خصوصی و سازمان ها پیرو تفاهم‌نامه‌های همکاری فعالیت های چشمگیری صورت گرفته است؛ در سال گذشته تعداد هفت تفاهم نامه همکاری فعال با ادارات و سازمان ها منعقد شد و تعداد تفاهم نامه های فعال به ۳۰ تفاهم نامه رسید و همچنین تعداد ۱۷ کتابخانه مشارکتی که برای مخاطبان کتابخوانی فعالیت دارند که از دستاوردهای این همکاری است.

وی افزود: تعداد جلسات انجمن کتابخانه های عمومی استان در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۹ جلسه رسیده که تماما در راستای حل مشکلات، مسائل و توسعه کتاب و کتابخوانی در استان کرمانشاه بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی در خصوص اعضای کتابخانه ها گفت: تعداد ۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ عضو کتابخانه های عمومی بودند که این تعداد ثابت نبوده و به صورت گردشی اعضای جدید نیز عضو این آمار محسوب می شوند، همچنین پیش از بیماری منحوس کرونا تعداد اعضا به بیش از ۷۰ هزار نفر رسید و در ایام کرونا این آمار تا ۳۵ هزار نفر نیز ریزش داشت که خوشبختانه با تلاش کتابداران، این آمار دوباره افزایشی شد.

وی زیربنای کتابخانه عمومی در استان کرمانشاه را تا پایان سال گذشته مقدار ۴۳ هزار و ۸۳ متر مربع اعلام کرد که ۴۰ هزار و ۱۵۵ متر مربع آن مربوط به کتابخانه های عمومی نهادی و ۲ هزار و ۹۲۸ متر از این مقدار مربوط به کتابخانه های مشارکتی با سازمان ها می باشد.

حسنی‌خونسار عنوان کرد: در استان کرمانشاه تعداد ۹۰ باب کتابخانه عمومی نهادی داریم که از این تعداد ۳ دستگاه کتابخانه کامیون سیار روستایی و ۲۳ باب کتابخانه روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته و ۶۴ باب کتابخانه عمومی شهری می باشد در این کتابخانه ها تعداد یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۲۹۵ جلد کتاب وجود دارد که تماما آن بر اساس رده بندی دیویی ثبت و به اعضای کتابخانه امانت داده می شود.

 

وی ضمن بیان و تشریح سایر فعالیت ها خاطرنشان کرد: در اجرای برنامه های فرهنگی در یک سال اخیر در راستای توسعه فرهنگ مطالعه به شیوه های مختلف؛ نشست های کتابخوان، برپایی موکب های فرهنگی در ایام اربعین، تقدیر از نویسندگان و شاعران، نقد و بررسی کتاب، کتابشناسی طب سنتی، تحلیل کتاب آقا سعید، مروری بر عهدنامه مالک اشتر، کتابشناسی کلام جدید، مسابقه کتابخوانی خانواده آخرالزمانی، نشست سینما کتاب (تحلیل فیلم و رومان)، شاهنامه خوانی، طرح ملی با هم بخوانیم، محفل ادبی بیستون، حضور شاعران استانی؛ محفل کتابداران، کارگاه های آموزشی و مسابقات کتابخوانی، جشنواره رضوی، برنامه های ویژه هفته کتاب، هفته دولت و سایر برنامه های مناسبتی از این دست برنامه ها بودند که تماما توسط کتابداران و همکاران در راستای گسترش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار