نایب رئیس اتحادیه خاتم سازان شیراز با اشاره به اینکه در صورتی که این دو مولفه وجود نداشته باشد نمی توان شاهد رونق صنایع دستی بود، می افزاید: با توجه به اینکه خاتم یکی از سرآمد ترین محصولات صنایع دستی در شیراز است اما در حال حاضر به دلایل زیادی مغفول مانده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶ 25 April 2023

تابناک فارس به نقل از ایلنا: شیراز و اصفهان از دیرباز در زمینه هنر خاتم کاری رقابت تنگاتنگی دارند، اگرچه اسناد تاریخی بیانگر آن است که خاستگاه خاتم کاری به شیراز برمی‌گردد اما محصولات این هنر دست‌ساز به طور انبوه در اصفهان تولید و عرضه می‌شود و می‌توان گفت که شهر اصفهان در این رقابت موفق‌تر عمل کرده است.

از همین رو است که فعالان صنایع دستی و خاتم کاران شیراز سبک خاتم سازان اصفهان را بازاری می دانند و معتقدند خاتم سازان اصفهان تنها بر کمیت کار انرژی می گذارند و توانسته اند در این حوزه هم به موفقیت های خوب و مناسبی دست پیدا کنند و تیراژ تولید خاتم در اصفهان بسیار زیاد است.

نظم، زیبایی و ظرافت مصنوعات در خاتم کاری شیراز نسبت به مصنوعات خاتم کاری شده در اصفهان بیش‌تر است؛ چرا که در خاتم کاری شیراز، قطعات با اشکال هندسی به خوبی صاف و هموار می‌شوند و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خاتم شیراز مغفول مانده است

نایب رئیس اتحادیه خاتم سازان شیراز می گوید: متاسفانه در شرایط کلی رشد محصولات صنایع دستی در گرو حضور فعالانه هنرمندان و فعالان این حوزه در نمایشگاه های بین المللی و مناسب بودن شرایط اقتصادی مردم است .

علی گودرزی با اشاره به اینکه در صورتی که این دو مولفه وجود نداشته باشد نمی توان شاهد رونق صنایع دستی بود، می افزاید: با توجه به اینکه خاتم یکی از سرآمد ترین محصولات صنایع دستی در شیراز است اما در حال حاضر به دلایل زیادی مغفول مانده است.

نائب رئیس اتحادیه خاتم سازان شیراز با بیان اینکه اجرا شدن نمایشگاه های صنایع دستی و وضعیت اقتصادی خوب به مراتب می تواند وضعیت را در حوزه صنایع دستی بهتر کند، ادامه می دهد: در حال حاضر فرآیند زیر ساخت خاتم در اصفهان با شیراز بسیار متفاوت است و سلیقه فعالان صنایع دستی و خاتم سازان در شیراز به مراتب با اصفهان متفاوت است.

 

هزینه نیروی کار خاتم سازی در اصفهان به مراتب از شیراز ارزان تر است

نایب رئیس اتحادیه خاتم سازان شیراز با اشاره به اینکه هزینه نیروی کار در خاتم سازی در اصفهان به مراتب از شیراز ارزان تر است که همین امر سبب ارزان شدن و پایین آمدن هزینه تمام شده محصولات می شود، بیان می کند: اما خاتم اصفهان به هیچ وجه کیفیت و ماندگاری خاتم شیراز را ندارد.

گودرزی با اشاره به اینکه خاتم سازی در شیراز به صورت سنتی است، می گوید: قطعا این مهم باعث افزایش هزینه ها می شود و تمام این موارد سبب می شود که قیمت یک محصول خاتم شیراز نسبت به اصفهان دو الی سه برابر گران تر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مناسب نبودن شرایط اقتصادی مردم باعث شده تا نتوانند محصولات و خاتم شیراز را خریداری کنند، می افزاید: این موارد سبب می شود تا خریداران به صورت نا خودآگاه و طبیعی از محصولات اصفهان استقبال کنند.

نائب رئیس اتحادیه خاتم سازان شیراز در ادامه با بیان اینکه حضور توریست ها و گردشگران در سال های گذشته رونق خوبی را در بازار خاتم شیراز ایجاد کرده بود، بیان می کند: اما در حال حاضر نبود گردشگران و توریست های خارجی و حضور تعداد اندکی گردشگر از کشورهای روسیه و چین و ارزان بودن محصولات خاتم شیراز اما همچنان محصولات شیراز مورد استقبال گردشگران قرار نمی گیرد.

تعداد ورودی خاتم شیراز به بازار کم است

گودرزی با بیان اینکه شوربختانه تعداد ورودی خاتم شیراز به بازار کم است، می گوید: در حال حاضر تمام محصولات در کشور چین تولید می شود و دیگر گردشگران آن احساس نیازی به خرید صنایع دستی از شیراز نمی کنند و این در حالی است که از هر 100 گردشگر چینی تنها حدود 7 الی 8 نفر از خرید خاتم استقبال می کند.

نایب رئیس اتحادیه خاتم سازان شیراز در ادامه با اشاره به اینکه میزان صادرات خاتم به بسیاری از کشورها بسیار اندک است، ادامه می دهد: تنها تعداد اندکی از تولید کنندگان محصولاتشان را به دیگر کشورها صادر می کنند.

وی با بیان اینکه به رغم اینکه در سال های قبل از کرونا فعالان خاتم و صنایع دستی محصولاتشان را به کشورهایی مانند قطر و ایتالیا ارسال می کردند اما متاسفانه بعد از بیماری کرونا تمام این اتفاقات قطع شد.

 

گلایه فعالان حوزه خاتم سازی

گودرزی از عدم استقبال افراد به فعالیت در حوزه صنایع دستی گلایه می کند و می گوید: در شرایط فعلی بسیاری از کارگاه های خاتم سازی که در گذشته حدود 20 نیرو داشتند در شرایط فعلی تعداد نیرو هایشان به دو الی سه نفر رسیده است.

نائب رئیس اتحادیه خاتم سازان شیراز در ادامه با اشاره به اینکه پیشکسوتان خاتم ساز خیلی از وضعیت فعالیت در این حوزه راضی نیستند، می گوید: با توجه به اینکه بنده حدود 40 سال از عمرم را در حوزه خاتم سپری کردم اما از لحاظ مالی هیچ بهره ای نبرده ام و در شرایط فعلی در هزینه اجاره خانه با مشکل مواجه شدم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دیگر هیچ فردی از فعالیت در حوزه خاتم استقبال نمی کند، می افزاید: در حال حاضر ادامه فعالیت در بخش خاتم به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

 

 

برچسب ها: خاتم سازی ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار