نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی از فرونشست زمین در دشت مرند و شبستر و بحران جدی آب در این منطقه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸ 04 January 2023

به گزارش تابناک تبربز،  معصومه پاشایی عصر چهارشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب ارس به دشت شبستر و مرند و تبریز گفت: برای ۳۵ کیلومتر ابتدایی این پروژه ۱۰ سال زمان با قصور پیمانکار سابق طرح صرف شد ولی امیدواریم با همت تلاشگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) شاهد افتتاح و اتمام ۱۱۰ کیلومتر باقیمانده پروژه تا تبریز باشیم.

وی با اشاره به اینکه این پروژه مردم را به نظام جمهوری اسلامی دلگرم می‌کند، ادامه داد: دشت مرند و شبستر تشنه‌تر از دشت تبریز هستند. بحران آب باعث مهاجرت مردم به دیگر شهرها می‌شود.

وی از فرونشست زمین در دشت مرند و شبستر خبر داد و افزود: امسال تنش آبی در آذربایجان شرقی جدی تر است چراکه بارش‌ها به شدت کاهش یافته است.

گفتنی است این پروژه با هدف تأمین نیاز آب شرب و بهداشت کلانشهر تبریز و سایر شهرها و روستاها با جمعیتی در حدود سه و نیم میلیون نفر در افق ۱۴۲۵، تأمین نیاز آبی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و شهرک‌های صنعتی، تأمین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال از طریق هدایت پساب تصفیه خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و تعادل بخشی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی حوضه دریاچه ارومیه است.

پروژه انتقال آب ارس به طول ۱۱۰ کیلومتر بوده و دارای سه باب ایستگاه پمپاژ، یک باب تصفیه خانه به ظرفیت ۶.۶ مترمکعب در ثانیه، ۱۱ باب مخزن با حجم کل ۳۴۰ هزار مترمکعب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :