استاندار همدان تأکید کرد:
استاندار همدان گفت: ما باید توسعه را با کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری تولیدات به دست آوریم.
کد خبر: ۱۰۸۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵ 29 December 2022
استاندار همدان گفت: ما باید توسعه را با کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری تولیدات به دست آوریم.
 

به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در نشست کمیته بهره وری استان افزود: در استان همدان با توجه به کاهش منابع آبی، تغییر اقلیم، باید تغییراتی در ساخت و ساز‌ها و متناسب با شرایط موجود فراهم کرده و همچنین طرح الگوی کشت را برای مدیرت منابع از امسال اجرا کنیم.

او تأکید کرد: استفاده از کشت‌های تأخیری، ارقام زودرس، کشت نشائی، توسعه ابیاری نوین و گلخانه‌ها نقش مهمی در مصرف بهینه آب و تولید بیشتر محصول دارد.

  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم گفت: طرح اصلاح الگوی کشت را به عنوان نخستین استان کشور امسال اجرا می‌کنیم و در آن امسال کشت برخی محصولات مانند هندوانه و گوجه فرنگی در فضای باز ممنوع و در عوض کشت‌های گلخانه‌ای امسال ۱۱۰ هکتار افزوده می‌شود.

رضا بهراملو افزود: ما به دنبال توسعه آبیاری نوین و کاهش مصرف ۲۰ درصدی آب و افزایش ۱۰ درصدی تولیدات کشاورزی با اجرای طرح‌های مختلف به خصوص زیر کشت بردن زمین‌های آیش و کشت غلات در زمین‌های دیم هستیم.

  • مدیرکل هواشناسی استان همدان نیز گفت: بارندگی‌ها در استان همدان در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما هنوز هم استان همدان از میانگین کشوری بارش بیشتری دارد و تغییر اقلیم و روز‌های سرد و خشک و بحران خشکسالی موجب کاهش سفره‌های زیر زمینی و پدیده‌های گرد و غبار شده است.

حسین عابد افزود: میانگین بارش‌های بلندمدت کشور ۲۳۰ میلی متر در سال و در استان همدان ۳۴۰ میلی متر است که نشان می‌دهد استان همدان از قدیم با ۲ هزار و ۵۰۰ قنات استانی پرآب بوده و بحران و تنش آبی اخیر استان همدان ناشی از اتلاف‌های انرژی و اضافه برداشت‌ها و ساخت و ساز‌های نامتناسب با اقلیم منطقه است.

او تأکید کرد: بحران‌های دیگری هم با تغییرات اقلیمی در کشور‌های در حال توسعه در زمینه‌های الودگی هوا در راه است.

  • مدیر نیروگاه شهید مفتح همدان هم گفت: این نیروگاه ۷ درصد برق کشور را تأمین می‌کند و از ۲۷ چاه موجود این نیروگاه با وارد مدار شدن برج خشک اول ۲۴ چاه از مدار تأمین آب نیروگاه خارج شده اند.

الفتیان، بحران و تنش آبی در منطقه را نیازمند تأمین آب برای بخش‌های مختلف دانست و تأکید کرد: برج دوم خشک این نیروگاه هم موجب می‌شود که از سهمیه ۱۳/۵ میلیون متر مکعبی آب پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان ما ۳/۵ میلیون متر مکعب سهم کمتری برداشت کنیم و برای توسعه صنعت در این منطقه این منابع آبی مصرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار