نه وعده زاکانی، نه واگن سازی داخلی؛
مترو قم که مدت زیادی است ساختمان و خط آن تکمیل شده، چشم انتظا قطار برای افتتاح و فعالیت بود که سرانجام پس از وعده های گوناگون و پیگیری از سوی ارگان های مختلف حالا دولت با عقد قراردادی این مشکل را حل کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰ 24 December 2022

به گزارش تابناک قم، فاز نخست مترو قم تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، این جمله را سعید محمد فرمانده وقت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در سال ۹۹ گفت، حالا حدود ۳ سال از این وعده می‌گذرد و هنوز صدای مترو در ایستگاه‌های آماده اش، نمی‌آید!

ماجرای متروی پرحاشیه قم، اما اینجا خاتمه نیافت و در آبان ماه سال گذشته، نماینده قبلی قم پس از رفتن به شهرداری تهران در خبری شور انگیز، یکباره بدون کارشناسی و عدم موافقت شورای شهر تهران، اعلام کرد دو رام قطار به متروی قم اهدا خواهد کرد، اتفاقی که اگر رقم میخورد شاید دین زاکانی به قم ادا میشد، اما نشد!

درد و دل مترو قم به نهاد ریاست جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهور هم رسید

بلیط مترو قم در دست شهرداری / قرارداد قطعی تحویل ۵۵ واگن به متروی قم ابلاغ شد

صولت مرتضوی ۲۱ تیرماه سال جاری درسفری که به منظور نظارت میدانی، رفع موانع احتمالی و پیگیری و بررسی آخرین وضعیت اجرای مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به قم داشت، با ارائه چند راهکار از جمله تهاتر نفت خبر از تامین واگن قطار برای مترو قم داد.

اکنون پس از گذشت چندماه و در شصت و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، سید مرتضی سقاییان نژاد خبر از ابلاغ قرارداد قطعی تحویل ۵۵ واگن به شهر قم با اعتباری بالغ بر۳۰ هزار میلیارد ریال داد.

شهردار قم در ادامه با تاکید بر اینکه قم هیچ هزینه‌ای بابت خرید واگن‌ها نمی‌دهد و هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند گفت: این اتفاق می‌تواند برای شهر قم بسیار خوب و گره‌گشا باشد.

همچنین باید توجه داشت این واگن ها قرار است به صورت مشترک از داخل و خارج کشور فراهم شود.

سقاییان نژاد در ادامه سخنان خود خرید ۹۹ دستگاه اتوبوس را نیز مطرح کرد و گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۵ دستگاه از این ۹۹ دستگاه وارد ناوگان اتوبوس‌رانی شد و تا پایان سال ۳۵ دستگاه دیگر تحویل گرفته و وارد ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم می‌شود.

سقاییان نژاد، خرید ۵۰ دستگاه ون را نیز عنوان و خاطرنشان کرد: مجموع این اتفاقات به شهرداری قم کمک می‌کند تا حمل‌ونقل عمومی کارآمد و به‌روزتری را داشته باشیم و خوشبختانه سایت نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز بعد از مدت‌ها باز شد و در این رابطه نیز شهرداری برنامه‌های جامعی دارد.

وی سپس به حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در بخش پژوهش ضعیف عمل کرده‌ایم و از سال ۱۴۰۰ آئین‌نامه تیپ پژوهش‌های شهرداری ابلاغ‌شده است و با توجه به ابلاغ، شروع به کار مرکز پژوهش‌های شورا‌ها از سال ۹۷ و همکاری این دو بخش امیدواریم بتوانیم راه پژوهش در مدیریت شهری را باز کنیم و ۱۰ درصد ردیف بودجه مطالعات را به پژوهش اختصاص بدهیم.

شهردار قم خاطرنشان کرد: حوزه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری قم اقدام خوبی انجام داده و در حدود ۱۰۰ پروژه که اکثراً هم کاربردی است را احصا کرده و اگر بتوانیم به کمک شورا تعدادی از آن‌ها را به دانشگاه‌های سراسر کشور معرفی کنیم تا در قالب پژوهش‌های سه ماه، ۶ ماه و یک ساله انجام شود.

وی در پایان به اهمیت پژوهش در کاهش معضلات شهر و مدیریت علمی و کارآمد اشاره کرد و گفت: با این کار می‌توانیم چالش‌ها و مشکلات مدیریت شهری را موردبررسی قرار داده و گام خوبی در جهت رفع مشکلات و معضلات برداریم و تصمیماتمان علمی‌تر و شفاف‌تر از گذشته اتخاذ شود.

با عقد این قرار داد حالا خبر خوبی از سوی مترو قم شنیده شد، اما باید دید شهردار فعلی قم که نامش با تقاطع‌های چند سطحه و افزایش فضای سبز بین مردم قم جاری است، چه میزان می‌تواند تلاش کند تا واگن‌های وعده داده شده زودتر به قم برسند؟ آیا سقاییان نژاد در دوره مدیریتی خود مترو قم را افتتاح خواهد کرد یا فرد دیگری باید کار نیمه تمام پروفسور اصفهانی را پایان دهد؟!

بلیط مترو قم در دست شهرداری / قرارداد قطعی تحویل ۵۵ واگن به متروی قم ابلاغ شد

خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حد فاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
همچنین خط دو مترو قم نیز به طول ۱۵.۵ کیلومتر از شهرک پردیسان آغاز و در محدوده چهار راه بازار خاتمه می‌یابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار