محققان استرالیایی:
محققانی از استرالیا در پژوهشی فاش کردند که دستکاری بینی و کندن موی ان می تواند خطر افزایش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد.
کد خبر: ۱۰۷۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲ 02 November 2022

 

 
 

  محققانی از استرالیا در پژوهشی فاش کردند که دستکاری بینی و کندن موی ان می تواند خطر افزایش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد.

به گزارش تابناک همدان، این پژوهش را محققانی از دانشگاه گریفیث استرالیا روی موش ها انجام داده اند و نتایج ان فوریه گذشته در مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده است اما این روزها و همزمان با بیانیه مطلوعاتی دانشگاه گریفیث درباره این تحقیق، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته شده است.

این دانشگاه آورده است که پژوهشگرانش نشان داده اند که باکتری ها می توانند از طریق عصب بویایی به مغز موش ها  و جایی بروند که علائم بیماری آلزایمر ایجاد می شود.

باکتری کلامیدیا پنومونیه

این پژوهش نشان داده است که باکتری کلامیدیا پنومونه (Chlamydia pneumonia) از عصب بین حفره بینی و مغز به عنوان مسیری برای حمله به سیستم عصبی مرکزی استفاده می کند. پس از انتقال این باکتری، سلول های مغز از طریق رسوب پروتئین بناآمیولوئید که نشانه مشخص بیماری آلزایمر است، پاسخ دادند.

پروفسور جیمز سنت جان از نویسندگان این پژوهش گفت: «ما نخستین کسانی هستیم که نشان دادیم که کلامیدیا ریوی می تواند مستقیما به بینی و مغز برود و در انجا باعث بیماری هایی نظیر آلزایمر شود. ما این موضوع را در موش ها مشاهده کردیم و براساس این شواهد می توان گفت که احتمالا در انسان نیز رخ می دهد».

وی افزود: «عصب بویایی در بینی مستقیما در معرض هوا قرار می گیرد و مسیری کوتاه به مغز را فراهم می کند که از سد خونی مغزی عبور می کند و همان روشی است که ویروس ها و باکتری ها از آن به عنوان مسیری آسان برای رسیدن به مغز استفاده می کنند».

این گروه اکنون در حال بررسی این موضوع در انسان ها هستند و دکتر سنت جان در این باره می گوید: ما به اجرای این پژوهش روی انسان و اطمینان از اینکه آیا همین مسیر به همان شیوه عمل می کند، نیاز داریم. بسیاری از افراد این موضوع را پیشنهاد کرده اند اما هنوز کامل نشده است. چیزی که می دانیم این است که این باکتری در انسان وجود دارد اما نحوه رسیدن آن به آنجا را نمی دانیم.

پروفسور سنت جان چند گام ساده را برای مراقبت از پوشش بینی و کاهش خطرات ابتلا به بیماری آزایمر دیررس پیشنهاد می کند و در این باره می گوید: «دستکاری بینی و چیدن موی آن ایده خوبی نیست. نمی خواهیم به داخل بینی ما آسیبی برسد. اگر به دیواره بینی آسیبی برسانید، می توانید تعداد باکتری هایی را افزایش دهید که می توانند به مغز شما برسند».

وی افزود: «آزمایش های بویایی نیز می تواند پتانسیل تشخیص بیماری آلزایمر و زوال عقل را داشته باشند زیرا از دست دادن حس بویایی نشان دهنده اولیه بیماری آلزایمر است. براساس توصیه او، تست های بویایی برای افراد 60 ساله می تواند به عنوان یک تشخیص زودهنگام مفید باشد».

این محقق استرالیایی در ادامه گفت: «به محض اینکه سن شما از 65 سالگی عبور می کند، عامل خطرزا به شکل صحیح بالا می رود اما ما در حال بررسی دلایل دیگری نیز هستیم زیرا فقط بحث سن نیست و قرار گرفتن در معرض محیط هم مطرح هست. ما فکر می کنیم باکتری ها و ویروس ها در این زمینه بسیار مهم هستند».

منبع:  شفقنا به نقل از الجزیره

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار