رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان با قید ۲ فوریتی، به مدت سه روز در کمیسیون تخصصی مربوطه بررسی می‌شود و احتمالا در هفته آینده بررسی این لایحه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ 10 October 2022

محمدصالح جوکار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ماده واحده ای با عنوان «لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری» روز گذشته به مجلس اعلام وصول شد که به دلیل ۲ فوریتی بودن، بلافاصله در صحن مجلس به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه این لایحه دارای هفت بند است، خاطرنشان کرد: این لایحه مرتبط با کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری و همچنین فوق العاده ویژه کارکنان دولت است و کمک هزینه و حق عائله مندی همه گروه‌های حقوق بگیری در آن دیده شده است.

جوکار خاطرنشان کرد: فوق العاده ویژه برای کارکنان دولت در این لایحه در نظر گرفته شده و بر اساس آن، مجموع حقوق ثابت و فوق العاده مستمر کارکنان دولت نباید کمتر از ۳۵ درصد باشد.

به گزارش ایرنا در لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان که به مجلس تقدیم شده است، دولت علاوه بر افزایش پلکانی حقوق، به دنبال اجرای تکالیف قانونی دیگری از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین حمایت از اقشار آسیب پذیر زیرپوشش نهادهای حمایتی نیز بوده است.

بر اساس این لایحه، حداکثر افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان ۲۰ درصد در نظر گرفته شده که به شکل پلکانی برای کسانی که حداقل درآمد را دارند اعمال خواهد شد که این میزان افزایش در کنار ۱۰ درصد افزایش ابتدای سال، سطح حقوق این گروه را با توجه به نرخ تورم فعلی (۴۲.۱ درصد) به وضعیتی بهتر از قبل ارتقا خواهد داد که بدین ترتیب حداقل دو میلیون تومان به حقوق کارمند کارکنان دولت و بازنشستگان اضافه خواهد شد.

از دیگر نقاط مثبت این لایحه افزایش ۱۰۰ درصدی کمک هزینه اولاد و افزایش ۵۰ درصدی حق عائله مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق بگیر دستگاه‌های اجرایی مندرج در ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و نیز نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان از انرژی اتمی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات بازنشسته، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی است که با هدف اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تدوین شده است.

البته افزایش مزبور علاوه بر کارمندان شامل بازنشستگان نیز خواهد شد، دولت ۹۰۰ هزار تومان برای افزایش پایه حقوق بازنشستگان در نظر گرفته که با لحاظ بندهای دیگر لایحه دولت که مربوط به سایر بندهای حقوق است تا دو میلیون افزایش خواهد داشت، به طوری که امسال بازنشستگان با افزایش چشمگیر حقوق مواجه خواهند شد که در ۶ سال گذشته بی سابقه بوده است.

اکنون با تصویب دو فوریت برای لایحه دولت در صحن علنی مجلس، این لایحه به صورت فوری در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار می گیرد تا حداکثر ظرف سه روز جزئیات آن را بررسی و گزارش آن را برای صحن مجلس آماده کنند و بنابراین انتظار می رود لایحه دولت تا پایان هفته آتی تعیین تکلیف شود.

در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس و تایید از سوی شورای نگهبان، در آینده نزدیک از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد و آنطور که در لایحه دولت نیز آمده است، احکام جدید از ابتدای شهریور ماه عملیاتی خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار