معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم از ثبت‌نام ۱۱۶ هزار و ۴۰ نفر در این استان در سامانه سماح برای عزیمت به عراق و شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸ 12 September 2022

به گزارش تابناک قم، ابوالقاسم مقیمی در سومین جلسه ستاد اربعین قم در تالار امام جواد (ع) استانداری افزود: تعداد ثبت‌نام انجام شده در این سامانه در کشور نیز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تَن است.

وی همچنین تعداد وسایل نقلیه وارد شده به استان بر اساس تردد شماره وزارت راه و شهرسازی را طی روزهای هفتم تا نوزدهم شهریورماه را ۲ میلیون و ۲۸۷ هزار وسیله نقلیه ذکر کرد و گفت: خروج ۲ میلیون و ۴۰۰ وسیله نقلیه نیز ثبت شده‌است.

مقیمی تعداد سرویس‌های اتوبوس‌ و مینی‌بوس اعزامی از قم به مرزها که توسط اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ثبت شده را نیز یکهزار و ۱۲۱ سرویس دانست و گفت: طبق اعلام اداره‌کل گمرک قم ۲ هزار و ۳۵۶ تُن انواع محصول‌ها از این استان برای موکب‌ها جمع بندی و ارسال شده‌، و ۲۹۹ اظهار نامه گمرکی نیز داشتیم.

معاون استاندار قم با اشاره به مجموع زائران اربعین اسکان یافته در قم گفت: برای اسکان در حرم حضرت معصومه(س)، قرارگاه مردمی، اسکان شناسنامه‌ای در مسجد جمکران، همچنین اسکان در موکب‌ها، خیریه‌ها و مساجد تقریبا آمار ۱۲۳ هزار و ۲۲۸ تَن به ثبت رسیده‌ است.

وی همچنین با اشاره به نصب ۶۰ بنر اطلاع رسانی در محدوده شهری قم خاطرنشان کرد: در محدوده حرم مطهر و جمکران و بلوار زائر، تعداد زیادی از زائران را داریم که اطلاع رسانی خوبی برای آنها صورت نگرفته‌است.

مقیمی با بیان اینکه ۹۳۹ زائر پاکستانی در مسجد جمکران اقامت پیدا کرده‌اند، گفت: تعداد پاکستانی‌های وارد شده به استان به دلیل محدودیت مرزها و یا سیلی که در این کشور آمده، خیلی کمتر از تعداد قابل پیش بینی شده بود به همین دلیل برخی مصوبه‌ها مانند هدایت اتوبوس‌های این زائران عملیاتی نشده، اما ۹۸ درصد مصوبه‌های ستاد اربعین استان عملیاتی شده است.

برگزاری دومین سوگواره اربعین در قم 
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم نیز با بیان اینکه برای مراسم اربعین در چند حوزه اقدام‌هایی را در بحث رسانه و اطلاع‌رسانی انجام داده‌ایم، گفت: یکی از مهمترین‌ها اقدام‌ها، فراهم شدن مقدمات برپایی دومین سوگواره اربعین است.

علی فردوسی رایزنی با دستگاه‌های مختلف و فراخوان در خصوص این سوگواری را مورد توجه قرار داد و گفت: این سوگواره تا چهاردهم مهرماه ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: این سوگواره در نوع خود یک مبنا است و یک کار انگیزشی برای فعالان رسانه‌ای به شمار می‌آید.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم همچنین با اشاره به تعیین ۲ موضوع ویژه برای این سوگواره گفت: یک موضوع آن قرارگاه مردمی اربعین است که با مسئولان این قرارگاه نیز مذاکره کرده‌ایم.

فردوسی افزود: یک موضوع ویژه نیز در سامرا گذاشته‌ایم که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه متولی آن است.

وی ادامه داد: اقدام‌ها و فعالیت‌هایی که در استان قم شده نیز از موضوع‌هایی بوده که به آن توجه شده تا رسانه‌ها آن را انعکاس دهند. «حسین منی و انا من حسین» شعار و محور اصلی این سوگواره است.

فردوسی گفت: برقراری ارتباط با خادمان رسانه‌ای مواکب از دیگر موضوع‌هایی است که آن را پیگیری کرده‌ایم، از این رو با خادمان رسانه‌ای حدود ۵۰ موکب در قالب یک گروه به صورت مستقیم ارتباط‌هایی را داریم.

وی ادامه داد: به غیر از سکوهای رسمی که داریم، ۲ سکوی ویژه انتشار نیز در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و ایتا پیش‌بینی شده‌، و اتفاق‌هایی که در مواکب رخ می‌دهد را در قالب عکس و فیلم در گروه بارگذاری می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم با اشاره به برگزاری ۲ کارگاه توانمندسازی برای فعالان رسانه‌ای که قصد رفتن به عراق و یا فعالیت در قم را دارند گفت: این کارگاه شامل یک کارگاه تخصصی و همچنین یک کارگاه تجربه‌نگاری از فعالان رسانه‌ای که سابقه حضور در راهپیمایی اربعین را دارند، بود.

فردوسی گفت: تاکنون حدود ۳۵ تَن از خبرنگاران و عکاسان استان اعزام  شدند، و پنج تَن دیگر نیز از صداوسیما اعزام خواهند.

وی افزود: در کل حدود ۶۰ تَن از خبرنگاران رسانه‌های مختلف و صداوسیما برای پوشش خبری مراسم اربعین به خارج از استان اعزام شوند، یکی از معضل‌های ما خروج اکثر فعالان رسانه‌ای از استان است، با توجه به تاکیدهای استاندار، در مستندسازی وقایع اربعین دچار مشکل شده‌ایم و با فقر مستندساز روبه‌رو هستیم.

وی بیان داشت: ۲ تیم مستندسازی هماهنگ شده، یک تیم از شهرداری که فعالیتش بر مسجد جمکران متمرکز است، یک تیم هم از اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی که گزارش کل ستاد اربعین را تهیه می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به دریافت کاغذهای یارانه‌ای از  وزارت ارشاد گفت: خیلی از افراد تقاضای انتشار عکس‌ها و پیام‌هایی را داشتند، که با توافقی که با چاپخانه‌های متعدد داشتیم، با تخفیف ویژه انجام شده‌است‌.

امیرعلی عموزاده با اشاره به سفارش ۱۰۰ هزار جزوه با موضوع اربعین گفت: چند کتابچه نیز توسط استانداری برای زائران پاکستانی سفارش داده شده، که تا زمان برگشت این زائران آماده خواهد شد.

پذیرش ۲۸ هزار زائر در قرارگاه مردمی اربعین قم 
مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم نیز با اشاره به پذیرش بیش از ۲۸ هزار زائر توسط این قرارگاه گفت: ۱۷ هزار و ۱۳۹ تَن از این زائران را مردان و ۱۱ هزار و ۱۲۶ تَن دیگر را بانوان تشکیل می‌دهند.

مهدی قربان کرم گفت: ۲۷ هزار و ۲۰ تَن از زائران ایرانی و هزار و ۲۴۵ تَن نیز غیرایرانی هستند، که بر خلاف سال ۹۸ تعداد زائران ایرانی کمتر از غیرایرانی است.

وی گفت: در قرارگاه مردمی اربعین هرساعت از شبانه‌روز زائر بیاید، پذیرش می‌شود و از امکانات مختلفی مانند سه وعده غذایی، ایستگاه صلواتی و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی بهره‌مند می‌شود.

برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در قم 

فرماندار قم نیز با اشاره به اینکه امسال نیز شاهد برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین در عصر روز اربعین خواهیم بود گفت: در این خصوص انجام اقدام‌های خدماتی و ترافیکی ضروری است، از این رو کمیته حمل‌ونقل و ترافیک ستاد اربعین باید جلسه‌ای داشته باشند و برای اِعمال محدودیت در مسیر رفت بلوار پیامبر اعظم (س) تصمیم‌گیری کنند.

عباس ذاکریان گفت: انتهای بلوار سمیه و رفوژ وسط بلوار پیامبر اعظم نیاز به اصلاح هندسی داشت که توسط شهرداری انجام و گِره ترافیکی رفع شد، اما کماکان در مسیر رفت بلوار پیامبر اعظم برای خودروها محدودیت خواهیم داشت.

فرماندار قم با تاکید بر اتخاذ تدابیر جهت تامین پارکینگ لازم برای اطراف بلوار پیامبر اعظم، مسجد جمکران و حرم مطهر گفت: پیش‌بینی اتوبوس و تاکسی برای ۲ پیک تردد قبل و بعد از نماز مغرب‌وعشا و همچنین بحث‌های اورژانسی و امدادی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ذاکریان با اشاره به اینکه سرویس‌های بهداشتی در حال آماده شدن است گفت: ایجاد ایستگاه‌های صلواتی نیز یک نکته بسیار مهم است، با توجه به تشرف موکب‌داران قم به کربلا، اداره‌ها باید پای کار بیایند، قرارگاه مردمی نیز موکب‌ها را بسیج کنند که استقرار موکب‌ها را در طول مسیر راهپیمایی داشته باشیم‌.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم نیز با اشاره به تشکیل ستادهای اطلاع رسانی اربعین در مناطق هشت گانه شهر قم گفت: به سه زبان اردو، عربی و انگلیسی اطلاع رسانی می‌شود، ۱۵ سازه پرتابل شهری و چهار عرشه پل نیز در اختیار قرار گرفته است.

مهدی اصفهانیان مقدم با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای افزایش ضریب ایمنی شهر برای مراسم اربعین گفت: ۲۴ ایستگاه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در سطح مناطق شهرداری فعال است و بازدیدهایی را از تکیه‌ها، مساجد، حسینه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی ترتیب می‌دهند.

معاون شهردار قم افزود: بیش از هزار و ۳۰۰ پرسنل پاکبان، باغبان و ستادی به صورت شبانه روزی آماده باش هستند و موضوع پسماند را مدیریت و کنترل می‌کنند.

وی یادآور شد: اکیپ‌های جامع و کاملی نیز در سطح مناطق شهر به‌ویژه جمکران و حرم برای ساماندهی متکدیان و کارتُن خواب‌ها استقرار دارند.

این مقام شهرداری قم با ذکر این نکته که سامانه ۱۳۷ برای فوریت‌های شهری به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخ‌گویی است تصریح کرد: برای فضاسازی و سیاه پوش کردن مناطق هشت گانه اقدام‌های بسیار خوبی انجام شده، در ارتباط با ایستگاه‌های صلواتی نیز نظارت‌های جامعی انجام می‌شود.

وی بیان داشت: با مشارکت مردم و ارتقای فرهنگ شهروندی ما شاهد این بوده‌ایم که برغم این حجم از ایستگاه‌های صلواتی، قم  یکی از نظیف ترین شهرها در دهه نخست ماه محرم بوده و در اربعین حسینی نیز خواهیم بود، در رابطه با استقرار مخازن فلزی جمع‌آوری زباله و توزیع کیسه‌های   پلاستیکی نیز هماهنگی لازم انجام پذیرفته‌است.

اصفهانیان مقدم افرود: با توجه به ورود زائران از اقصی نقاط کشور به قم، بوستان‌ها را جهت اسکان آماده کرده‌ایم، برای برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین نیز زیرساخت‌ها و تسهیلات رفاهی مورد نیاز پیش‌بینی شده که خدمات خوبی را ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی نیز به صورت ۲۴ ساعته برای نقل‌وانتقال زائران بین حرم و جمکران آمادگی دارند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم تصریح کرد: با توجه به مشکل شدید آب، تجهیزات لازم به منظور آبرسانی به موکب حضرت معصومه و عمود ۱۰۸۰ واقع در شهر کربلا فرستاده شد،

برای شهر مهران نیز یک دستگاه ِپِرس زباله، ۲ تُن جارو، ۵۰۰ کیلو کیسه زباله و ۱۰ عدد کارتُن پلاست هماهنگ شده که در اختیار قرار بگیرد.

وی بیان کرد: یک دستگاه اتوبوس حامل ۴۰ زائر خادم افتخاری نیز از طرف شهرداری قم به مهران اعزام خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار