مدیر کل ثبت احوال استان قم با اشاره به اینکه برای در انتخاب نام فرزندان در قم اسامی ائمه اطهار(ع) بیشترین فراوانی را داشته است، گفت: در پنج ماه ابتدای سال جاری ۷ هزار و ۴۳۶ ولادت و دو هزار و ۷۰۲ وفات به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳ 03 September 2022

به گزارش تابناک قم، منوچهری تیموری، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر عنوان کرد: ثبت احوال با ۹۷ سال قدمت یکی قدیمی ترین ادارات استان قم است.

 وی با اشاره به اینکه کارکنان ثبت احوال صادقانه و خالصانه تلاش می‌کنند، بیان کرد: در ثبت احوال بیش از ۵۱ خدمت ارائه می‌شود که این خدمات پایه و اساس سایر دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: سامانه‌های ثبت احوال که برای احراز هویت افراد در اختیار سایر دستگاه است همه به روز هستند تا هم از بروز خطا جلوگیری کنند و هم مسئولین بتوانند به درستی کار مردم را ساماندهی کنند.

مدیر کل ثبت احوال استان قم اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار سند اعم از ولادت و وفات در استان قم وجود دارد که همه آن‌ها آرشیو شده و در پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور نیز بار گذاری شده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ثبت احوال ثبت وقایع حیاتی است، گفت: بیش از ۹۸ درصد وقایع استان به موقع ثبت می‌شود که کمک علوم پزشکی، شوراها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذی ربط در جهت تحقق این هدف بسیار ارزشمند است.

تیموری با اشاره به اینکه برای ثبت ولادت ۱۵ روز و برای وفات ۱۰ روز فرصت وجود دارد، اضافه کرد: در یک سال اخیر بیش از ۵۷ هزار جلد شناسنامه مکانیزه صادر شده است که این روند ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سفر اربعین را در پیش داریم و افراد برای اخذ گذرنامه نیاز به شناسنامه دارند؛ همکاران ما در ساعات غیراداری نیز حضور دارند تا به مردم خدمت کنند و برای افرادی که شناسنامه آن‌ها نیاز به تغییر و... و. دارد در کوتاه‌ترین زمان یعنی در بازه سه تا چهار روزه شناسنامه شان را صادر کنند تا افراد برای سفر با مشکل مواجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر ۷۱ هزار ثبت نام کارت ملی هوشمند انجام شده و ۶۱ هزار کارت ملی هوشمند که قبلاً ثبت نام کردند تحویل داده شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه استان قم قبلاً پایلوت کارت ملی هوشمند بوده ۹۹ است  درصد مردم قم ثبت نام کردند و برای یک درصد باقیمانده نیز سعی شده است با اطلاع رسانی و کمک سایر دستگاه‌ها ثبت نام کردند.

مدیر کل ثبت احوال استان قم اضافه کرد: در یک سال اخیر حدود هزار و ۶۰۰ تغییر مشخصات هویتی (نام و نام خانوادگی) صورت گرفته است همچنین حدود ۷ هزار ۶۰۰ مورد نیز گواهی کد ملی برای دستگاه‌های اجرایی صادر شده است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر حدود ۲۷ هزار سند ولادت و فوت صادر شده است، گفت: ۱۱ هزار پاسخ به استعلام مراجع دولتی و قضایی داشتیم و برای اینکه مردم با مشکل مواجه نشدن سعی شده است،به موقع پاسخ داده شود.

تیموری با اشاره به اینکه در روزهای اخیر ۵۰۰ گواهی برای گذرنامه صادر شده است، بیان کرد: حدود ۹۵۰ جلد شناسنامه برای افرادی که مادر ایرانی و پدر اتباع دارند صادر شده است که کاری برجسته است.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته در مصلی قدس قم، پردیسان و شهر جعفر آباد میز خدمت راه اندازی کردیم که مردم نیز استقبال خوبی به عمل آوردند؛ افزود: به ۲۰ دفتر پیشخوان دولت مجوز خدمات ثبت احوال داده است تا افرادی که دسترسی و مراجعه به اداره ثبت احوال برایشان دشوار است به آنها مراجعه کنند.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با بیان اینکه حدود یک میلیون ۳۹۹  هزار نفر جمعیت استان قم برآورد شده است اما با توجه به اینکه استان قم مهاجر پذیر است؛ جمعیت آن نیز سیال است، عنوان کرد: در پنج ماه ابتدای سال جاری ۷ هزار و ۴۳۶ ولادت، دو هزار و ۷۰۲ وفات، سه هزار ۲۴۴ واقعه ازدواج و هزار ۱۷۰ واقعه طلاق در استان قم به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه برای در انتخاب نام فرزندان در قم اسامی ائمه اطهار(ع) بیشترین فراوانی را داشته است، ادامه داد: در پسران علی، محمد، حسین و محمد علی و در دختران فاطمه، زهرا، زینب و معصومه بیشترین متقاضی را داشته است.

تیموری در خصوص تغیر نام بیان کرد: تغیر نام‌های مذهبی خط قرمز ما است اما افرادی که به این امر اصرار دارند می‌توانند از طریق مراجع قضایی اقدام کنند و ما نیز تابع دستورات مراجع قضایی هستیم.

مدیرکل ثبت احوال استان قم ادامه داد: در تغیر نام‌های غیرمذهبی به مذهبی محدودیت نداریم و در رابطه با تغییر نام‌های نامناسب نیز از طریق کمیسیون نام اداره ثبت احوال بررسی می‌کنیم که ۹۹ درصد تقاضاهای افراد در استان حل می‌شود.

تیموری افزود: تغییر نام خانوادگی نیز با رعایت حق تقدم نامی که انتخاب می‌کنند امکان پذیر است همچنین پسوند و پیشوند نام خانوادگی نیز قابل تغییر است البته این امر درصورتی  است که به اصل نام خانوادگی و معنای آن آسیب نرسد.

وی در رابطه با امینت اطلاعات ثبت احوال گفت: از اطلاعات مردم به خوبی نگهداری می‌شود و امکان نفوذ و هک ندارد و کارمندان نیز به جای رمز عبور و نام کاربری با کارت ملی هوشمند و اثر انگشت به سامانه‌ها ورود پیدا می‌کنند و سطح دسترسی افراد هم طبقه بندی شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان قم اظهار کرد: همه تعرفه‌های ثبت احوال به صورت الکترونیک است و هیچ هزینه‌ای به صورت نقدی دریافت نمی‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار