در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی قم که روز سه‌شنبه با حضور استاندار برگزار شد از عدم وجود کتابخانه عمومی در شهرک پردیسان برغم جمعیت بالای آن انتقاد شد.
کد خبر: ۱۰۴۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲ 27 April 2022

به گزارش تابناک قم، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قم در این جلسه با اشاره به توزیع نامتوازن کتابخانه در برخی نقاط شهر قم یادآور شد: در شهرک پردیسان قم برغم جمعیت بالای ساکن در آن هیچ کتابخانه عمومی وجود ندارد؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی در صورت تامین زمین یا ساختمان در کمتر از دو ماه یک کتابخانه در این منطقه فعال خواهد کرد.

سجاد عمرانی ادامه داد: به دلیل جمعیت بالای شهرک پردیسان همچنین نهاد کتابخانه های عمومی قم آمادگی دارد تا با راه اندازی کتابخانه سیار، بخشی از نیازهای موجود در این منطقه را جبران نماید.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک دستگاه فرهنگی و غیردولتی متولی اصلی ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور است.

عمرانی با اشاره به فعال بودن ۳ هزار کتابخانه در سطح کشور، ادامه داد: در استان قم ۲۴ باب کتابخانه عمومی فعال است  که از این بین ۱۵ باب در شهر قم، ۵ باب در روستاها و ۵ کتابخانه نیز در شهرستان‌ها واقع شده‌است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰۱ کتابدار در کتابخانه‌های عمومی استان، خاطرنشان کرد: ۳۲ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی قم عضو هستند که ۳۷ درصد از آنها را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

عمرانی با بیان اینکه، ۲۰۶ هزار جلد کتاب سال گذشته در کتابخانه‌های عمومی قم امانت داده شد، گفت: طی سال گذشته همچنین ۱۵ هزار جلد کتاب جدید و ۱۰۱ نشریه خریداری و در بین کتابخانه های عمومی توزیع شده‌است.

وی با بیان اینکه قم از نظر سرانه مطالعه یکی از استانهای برتر کشور محسوب می‌شود، گفت:  رابطه مستقیمی بین افزایش قیمت کتاب و وضعیت معیشتی با اقبال بیشتر مردم به نهاد کتابخانه ها دارد.

وی ابراز کرد: در سطح کتابخانه‌های عمومی قم ۴۰۰ عضو نابینا عضویت دارند و تاکنون ۱۶ هزار جلد کتاب بریل ویژه این افراد چاپ و در بین کتابخانه ها توزیع شده‌است.

عمرانی گفت: طی سال گذشته  برنامه‌های متنوع فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی قم برگزار و فعالیت این مراکز در طول دوران همه گیری کرونا با تغییر برخی شیوه‌ها متوقف نشد.

وی گفت: نهاد کتابخانه های عمومی قم تاکنون ۲۳ تفاهم‌نامه مشترک همکاری با نهادهای استان منعقد کرده که سازمان زندان ها از جمله آنهاست.

عمرانی عنوان کرد: هم اکنون دو کتابخانه ویژه بانوان در سطح شهر قم فعال است و این نهاد جهت تجهیز مدارس و مساجد استان آمادگی دارد.

وی با اشاره به وضعیت کتابخانه مرکزی قم ابراز داشت: هم اکنون فاز اول این کتابخانه با دربرگیری ۴۰ هزار عنوان کتاب آماده بهره برداری است و در فاز دوم آن شامل آمفی تئاتر بتدریج احداث خواهد شد.

حسن نادری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در ادامه تصریح کرد: وجود اینکه از ۶ سال گذشته تاکیداتی زیادی در خصوص راه اندازی کتابخانه های سیار در قم وجود داشته اما هنوز هیچ کتابخانه سیاری راه اندازی نشده‌است.

زمین برای احداث کتابخانه در روستاها و شهرهای کوچک قم فراهم است

رییس شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه  این جلسه بیان کرد: در سطح روستاهای استان قم زمین جهت احداث کتابخانه عمومی وجود دارد و در صورت حمایت های لازم امکان احداث این مراکز کاملا فراهم است.

ماشالله سعادتمند اضافه کرد: هم اکنون در شهرهای کوچک و روستاهای استان امکان واگذاری زمین و همچنین بهره گیری از ظرفیت مساجد و حسینیه ها برای تبدیل به کتابخانه عمومی وجود دارد.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر قم نیز ابراز داشت: مجموعه مدیریت شهری قم در احداث کتابخانه های عمومی بیشترین همکاری و تعامل را دارد.

محمود مسگری اضافه کرد: شهرداری قم طی سالهای اخیر ۱۰ میلیارد تومان تخفیف در مباحث مربوط به آتش‌نشانی و سایر امور به کتابخانه عمومی آیت الله مرعشی نجفی اعمال کرد.

وی ادامه داد: همچنین در احداث مساجد نیز شهرداری قم علاوه بر تسهیل در مباحث تجاری، در احداث کتابخانه در مساجد نیز هیچ گونه هزینه ای در زمینه صدور پروانه و سایر خدمات دریافت نمی کند.

وی با اشاره به کمک نیم درصدی مجموعه مدیریت شهری در توسعه کتابخانه های عمومی، تصریح کرد: حجم کمک‌های نقدی و غیرنقدی شهرداری قم در توسعه کتابخانه‌های شهری بسیار بیشتر از این مقدار است.

مسگری با اشاره به کمبود کتابخانه عمومی در شهرک پردیسان گفت: هم اکنون ۴ هزار متر زمین در جنب دانشگاه شهاب دانش مستعد احداث کتابخانه است و مقدمات اولیه آن طی سالهای اخیر با دفتر آیت الله سیدعلی سیستانی از مراجع تقلید صورت گرفته است.

تاثیر منفی گرانی کتاب در دانش آموزان قمی

مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در ادامه جلسه تصریح کرد: تا زمانی که تربیت کتابخوان و علاقه مند در استان قم بصورت جدی مورد توجه قرار نگیرد؛ کتابخانه های عمومی مورد بی مهری قرار خواهد گرفت.

علی رضا رحیمی با انتقاد از عدم استفاده درست از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در سطح استان قم، ادامه داد: در کتابخانه مدرسه امام صادق(ع) حدود ۱۵ هزار جلد برای یکهزار عضو آن در حال خدمت رسانی است و بدلیل ضعف زیرساخت‌ها، کتاب‌های ارزشمند آن در حال نابودی می‌باشد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش قم آمادگی دارد تا در مدرسه ماندگار امام صادق(ع) و مجتمع شهید هندویان کتابخانه های عمومی دایر کند تا دانش آموزان و عموم مردم بتوانند از این فضاها استفاده نمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش قم اظهار داشت: گرانی کتاب در چند سال اخیر سبب شده تا فرهنگ کتابخوانی در مدارس استان به خصوص مقطع ابتدایی از رونق افتاده و کتاب‌های موجود نیز بسیار قدیمی و فاقد جذابیت است.

۲۴ کتابخانه عمومی و ۴۰ کتابخانه تخصصی در استان قم فعال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار