حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در دیدار جامعه قرآنی فارس با نماینده ولی‌فقیه در استان فارس که به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: حرم شاهچراغ(ع) قطب معنوی شیراز و استان فارس و جنوب کشور است. لذا، از جامعه قرآنی درخواست می‌شود عنایت بیشتری به این مکان داشته باشند و آن را در مرکزیت فعالیت‌های قرآنی قرار دهند.
کد خبر: ۱۰۳۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸ 12 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایکنا: حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در دیدار جامعه قرآنی فارس با نماینده ولی‌فقیه در استان فارس که به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: حرم شاهچراغ(ع) قطب معنوی شیراز و استان فارس و جنوب کشور است. لذا، از جامعه قرآنی درخواست می‌شود عنایت بیشتری به این مکان داشته باشند و آن را در مرکزیت فعالیت‌های قرآنی قرار دهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی دوشنبه‌های قرآنی در این حرم مطهر، بیان کرد: در تاریخ آمده است که تاشی خاتون دوشنبه شب‌ها محفل بزرگ قرآنی را در این حرم مطهر راه می‌انداخت و ساعت‌ها در این مکان مقدس قرآن تلاوت می‌شد. لذا، امروز نیز از جامعه قرآنی درخواست می‌شود تا برای احیای این محافل بزرگ قرآنی اهتمام ویژه ورزند.

کلانتری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عظمت قرآن آنقدر زیاد است که توصیف آن از عهده بشر برنمی‌آید، گفت: تمام کلمات قرآن در حقیقت کلام‌الله و پیام خدا و موعظه بزرگ خداست و این از افتخارات بزرگ مسلمانان است که هیچ کلمه‌ای از این کتاب آسمانی نه کم و نه زیاد شده است.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) قرآن کریم را خالص‌ترین کلام خداوند توصیف کرد و ادامه داد: این مسئله را نه تنها مسلمانان بلکه بسیاری مستشرقانی که در حوزه قرآن کار کرده و تحقیق کرده‌اند اعتراف دارند که خالص‌ترین و ناب‌ترین کتاب وحیانی امروزی در دست بشر قرآن کریم است. تنها کتاب آسمانی در دستان بشر در عصر خاتم قرآن کریم است این است که می‌گویم که آیات قرآن پیام و کلام خدا و موعظه الهی هستند و این از افتخارات مسلمانان است.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین مراحل انس با قرآن کریم پرداخت و گفت: اولین و ابتدایی‌ترین مرحله انس با قرآن همین نگاه کردن به قرآن است. همان‌طور که نظر به وجه والدین عبادت است، نگاه به قرآن کریم هم عبادت است و این ساده‌ترین مرحله انس با قرآن است.

کلانتری دومین مرحله انس با قرآن را تلاوت آن دانست و بیان کرد: همین که انسان موفق شود سخن خدا را به زبان جاری حتی اگر متوجه معانی آن هم نشود، یک مرحله به انس با قرآن نزدیک شده است و مرحله بالاتر از آن هم توجه به معانی و ترجمه تحت‌الفظی آیات است.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) مرحله چهارم را تفسیر قرآن و مرحله پنجم را تدبر در قرآن برشمرد و گفت: تدبر در قرآن توصیه خود قرآن کریم و مربوط به قلب انسان است. در مرحله تدبر در قرآن قلب‌ها به روی معارف قرآن باز می‌شود، اما مرحله بالاتر از این‌ها هم عمل به قرآن کریم است و باید آموزه‌های قرآن را در عمل پیاده کنیم.

وی با یادآوری اینکه در روایات داریم که حضرت علی(ع) ترجمان قرآن کریم است و این‌ها قرآن مجسم هستند، به روایتی از پیامبر(ص) هم اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای جدی پیامبر(ص) تعلیم حفظ و تدبر در قرآن کریم بود و این مهم‌ترین برنامه‌ای بود که پیامبر(ص) مدیریت می‌کردند و ائمه معصومین(ع) نیز در تمام این حوزه‌ها نقش اول را داشتند. اینکه می‌گویند قرآن زبر بخواند در چهارده روایت، برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) است و قرائت‌های آنان در جهان اسلام اعم از شیعه و سنی رواج پیدا کرده است.

کلانتری با بیان اینکه ویژگی قرآن کریم این است که انسان را متحول می‌کند، گفت: تمام کلمات قرآن کریم این ویژگی را دارد. وقتی انسان متوجه شود که تمام کارها، تفکرات، تصمیم‌سازی‌ها، رفتارها و نگاه‌ها و شنیده‌ها قرار است روز قیامت به نمایش گذاشته شود و آن را درک کند، قطعاً متحول خواهد شد.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با تأکید بر اینکه قرآن کریم برای تحول در وجود انسان آمده است و مقصد همه پیامبران و کتب آسمانی هم همین است، گفت: سبک زندگی ما باید سبک زندگی قرآنی شود و در فضای زندگی خود آموزه‌های قرآن را حاکم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار