استاندار یزد پیش از عزیمت به مجارستان:
استاندار یزد در رأس هیئتی تجاری متشکل از بازرگانان و مدیران صنعت در بخش خصوصی و دولتی استان و به دعوت نماینده ایالت "سولنُک" مجارستان به این کشور سفر کرد.
کد خبر: ۱۰۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱ 30 September 2015

به گزارش تابناک یزد،سیدمحمد میرمحمدی  پیش از ترک یزد به مقصد مجارستان در تشریح برنامه‌های این سفر با اشاره به خواهرخواندگی یزد و یاسپرین مجارستان، افزود: پس از اعلام خواهرخواندگی دو شهر یزد و یاسپرین رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی بسیاری صورت گرفت که در ادامه به نصب نماد بادگير در شهر ياسپرين مجارستان و شيپور در شهر يزد انجامید و زمينه همکاری‌های فی‌مابین استان يزد و کشور مجارستان موردتوجه قرار گرفت.

وی بابیان اینکه در آبان ماه سال93 نائب رئيس مجلس و سفير مجارستان در ایران وارد مذاكره براي همکاری‌های فی‌مابین و توسعه مناسبات دو كشور و به ویژه استان یزد شدند، تأکید کرد: در جلساتی که به این منظور تشکیل‌شده بود بحث توسعه و همكاري با استان يزد مطرح و تصمیم گرفته شد تا بخش خصوصي دو كشور نسبت به افزایش زمینه‌های همكاري اقدام کنند.

میرمحمدی تصریح کرد: در آن جلسه مطرح شد تا طرفین نسبت به معرفی شرکت‌های توليدي و واحدهاي صنعتي منطقه خود به یکدیگر اقدام کنند و مقرر شد تا نفراتی از استان یزد در قالب هیئت‌های تجاري و صنعتي به همراهي استاندار در سفر به مجارستان موارد را پیگیری کنند.

استاندار یزد با اشاره به اینکه زمينه همکاری‌های دوجانبه در کارگروه های تخصصی بررسی‌شده است، خاطرنشان ساخت: فرصت‌هایی كه استان یزد می‌تواند از طریق آن مناسبات خود را با مجارستان تقویت کند، تعیین شده است و در این سفر پیگیری و به امید خدا به نتیجه می‌رسد.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد تصریح کرد: درصورتی‌که تفاهمی صورت بگیرد به‌صورت رسمی تفاهم‌نامه آن در سفر منعقد و برنامه‌های آن به مرور عملياتي می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این سفر مباحثی چون تسریع در برنامه گردشگری دوجانبه مطرح است، افزود: باتوجه به اينكه گردشگران کشورهای مختلف جهان ازجمله اروپا به وسیله "قطار لوكس عقاب طلايي دانوب" به دفعات به کشورمان سفرکرده اند و يكي از مقاصد گردشگري آن استان يزد بوده است، به نظر می‌آید در زمینه گردشگري فرصت‌های خوبي براي دو كشور متصور باشد.


میرمحمدی در ادامه ابراز امیدواری کرد: در ارتباط با توسعه مناسبات اقتصادي، گردشگري، فرهنگي، آموزشي و تحقيقاتي بتوانيم نتايج مطلوبي را پس‌ازاین سفر اخذ كنيم و همکاری‌های فی‌مابین سبب شود نيازهاي طرفین در بعضي از زمینه‌ها مرتفع شود.

سیدمحمد میرمحمدی از صنعت ساختمان به‌عنوان یکی از مباحث موردتوجه در این سفر یادکرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان یزد در صنایع ساختمانی از قبیل کاشی، سرامیک، سنگ‌های تزئینی و مصالح ساختمانی، امیدواریم در این زمینه به روابط تجاری مطلوبی بین دو کشور دست‌یابیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود بخش کشاورزی استان، تأکید کرد: کشاورزان استان یزد محصولاتي کشت و برداشت می کنند که کشور مجارستان فاقد این امکان است که این مقوله زمینه صادرات اقلامی چون پسته، زعفران و انار را محیا می‌کند.

میرمحمدی همچنین از مشاركت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توليدي و اقتصادي استان از سوی تجار مجارستان خبر داد و افزود: سرمایه‌گذاری درزمینه بسته‌بندی برخي كالاها و محصولات تكميلي و نيمه ساخته ايراني یکی دیگر از ظرفیت‌هایی است که در این سفر با مسئولین امر بررسی می‌شود.
وی افزود: در نظر داریم با سرمایه‌گذاری مشترك و دوجانبه درزمینه صنایع بسته‌بندی پسته، خشكبار، زعفران و گياهان دارويي به منظور صادرات به كشورهاي منطقه با مجارستان همكاري کنیم.


استاندار با اشاره به گسترش همکاری‌های علمي و آموزشي بين دانشگاه‌های دو كشور، خاطرنشان کرد: تبادل استاد و دانشجو و فعالیت‌های تحقيقاتي در زمینه‌های گوناگون،گسترش همکاری‌های فرهنگي و اجتماعي بين دو كشور و به‌ویژه استان یزد، تبادل تیم‌های ورزشي و برگزاري روزهاي ملي دو كشور از دیگر برنامه‌های موردبحث و بررسی در این سفر است.

میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخ پرفرازونشیب کشور مجارستان، نژاد مردم کشور مجارستان را آسیایی دانست و افزود: بسیاری از مردم كشورهاي آسيايي براي كشاورزي و دامداري به کشور مجارستان مهاجرت کردند و جامعه مجاري را تشكيل دادند.

به گزارش خبرآنلاین،استاندار یزد افزود: با این پیشینه از مردم شهر یاسپرین به‌عنوان مهاجرینی یاد می‌شود که از یزد به مجارستان مهاجرت کرده‌اند و در آنجا ساکن شده‌اند.
وی در پایان محورهاي كلي همکاری‌های دوجانبه را توسعه مبادلات تجاري از طريق پذيرش و اعزام تورهاي تجاري مشترك ترغيب و تشويق فعالان اقتصادي به شركت در نمایشگاه‌های تجاري دو طرف و گسترش همكاري های لازم در صنعت گردشگری عنوان کرد.

گفتنی است استاندار یزد در رأس هیئتی تجاری به کشور مجارستان سفرکرده است که در طول این سفر با مقامات، تجار، هیئت‌های اقتصادی و مسئولین کشور مجارستان و شهر یاسپرین دیدار و گفتگو خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار