چرایی عدم موفقیت توسعه صادرات ایران؛
«دکتر سید جلال ابراهیمی» معتقد است که از عوامل اصلی ضعف صادراتی ایران میتوان به عدم عملکرد صحیح و ضعف امور بین الملل اتاق بازرگانی در ایجاد ارتباط با رایزن های سفارت خانه های خارجی در ایران به همراه بی توجهی به گردش کار تجاری و نمایشگاهی در بازرگانی جهانی در شرایط دیجیتالی با وجود داشته های اقتصادی ایران، اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۳۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 24 February 2022

 

تهمینه غمخوار؛ همه می دانیم که توسعه صادرات اثر مستقیم بر درآمدهای ارزی کشور و تامین این منابع دارد و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد و توسعه را فراهم می‌سازد.  همچنین، رشد صادرات امکان استفاده از امکانات بازارهای جهانی برای رشد تولیدات داخلی را مهیا کرده و از این طریق، بنگاههای تولیدی را قادر می‌سازد تا از محدودیت‌های بازار داخلی نجات یافته و با توسعه مقیاس تولید علاوه بر کسب درآمدهای ارزی از صرفه‌های اقتصادی حاصله نیز بهره کافی ببرند.
حال با توجه به این موضوع، از آن جایی که ایران دارای موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک است و شرایط فوق العاده ای در میان کشورهای همسایه دارد،  می تواند از این مزیت مهم در تجارت خارجی استفاده کرده و از این موقعیت بی نظیر صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیر نفتی بهره کافی را در جهت خودکفایی و توسعه صادرات ببرد، اما یکی از مشکلاتی که همواره کشور شاهد آن بوده این است که بدون شناخت کافی و بررسی ظرفیت ها وارد بازارهایی شده که همین امر موجب آسیب دیدن واحدهای تولیدی و صنعتی و شکست در برابر رقبا می شود.
امور اولیه ای که در جهت گسترش صادرات در زمینه پیش نیازها باید صورت گیرد از نظر شما چیست؟
 در ابتدا باید بگویم که از عوامل اصلی ضعف صادراتی ایران میتوان به عدم عملکرد صحیح و ضعف امور بین الملل اتاق بازرگانی در ایجاد ارتباط با رایزن های سفارت خانه های خارجی در ایران به همراه بی توجهی به گردش کار تجاری و نمایشگاهی در بازرگانی جهانی در شرایط دیجیتالی با وجود داشته های اقتصادی ایران، اشاره کرد.  
بر همین اساس، از جمله امور اولیه در جهت توسعه صادرات، باید به رایزن ها در این حوزه اشاره کنم که بسیار اهمیت دارند و لزوما باید از بین آشنایان به صنعت کسب و کار و از جامعه اساتید اقتصادی، افراد آگاه به تجارت بین الملل انتخاب شوند.
همچنین این افراد باید لزوما قبل از عزیمت به حوزه ماموریت خود دوره ویژه آگاهی از سنت و آداب و رسوم و ارتباطات تجاری کشور محل ماموریت را بگذرانند و ضمنا در یک دوره فشرده از زبان کشور محل ماموریت در حداقل ارتباطات اجتماعی  آگاهی پیدا کنند و از اطلاعات به روز در سایت های اینترنتی قوی و داشته های تجاری و اقلام صادراتی، گردشگری، معدنی را به زبان محل ماموریت یا انگلیسی برخوردار باشند.
علاوه بر آن،  قبل از عزیمت به محل ماموریت خود سایت های اینترنتی اتاق های بازرگانی استانی، انجمن های واردات و صادرات و نمایشگاهی کشور محل ماموریت و تشکل های تجاری را به دقت مطالعه نمایند.
 این افراد،  در حد ضرورت از امکانات تولیدی، صنعتی، معدنی استان های کشور خود اطلاعات لازم اقتصادی را در اختیار داشته و بودها و کمبودهای حوزه صادراتی و وارداتی را قبل از عزیمت جمع آوری نمایند.
 همچنین لازم است تا وب سایت های قسمت رایزنی اقتصادی سفارت خانه ها با شرایط جهانی و منطبق با استانداردها و نیازها تدوین، تنظیم و سازمان دهی شود.
* درحوزه داخلی چه اقداماتی به منظور ارتقای صادرات باید صورت گیرد؟ اتاقهای بازرگانی چه نقشی دارند؟
 اتاق های بازرگانی باید نسبت به بازسازی وب سایت ها و عرضه اطلاعات بالقوه و بالفعل استان ها به انعکاس توان های صادراتی اقدام کرده و اطلاعات بروز از داشته های استانی را منعکس نمایند.
همچنین، سازمان های صنعت و معدن استان ها، توان ها و تشکل های صادراتی را در وب سایت خود منعکس کرده و سازمان های صنعت و معدن استان ها معادن فعال منطقه خود را که جایگاه صادراتی دارند در وب سایت خود معرفی نمایند.
علاو بر این نکات، اتحادیه  های موجود در شهرهای استان نیز باید به تشکیل فدراسیون های صادراتی موضوعی کالا بپردازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار