سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: به منظورحفظ اکوسیستم ارزشمند و به دنبال انتخاب تالاب میقان به عنوان سایت پایلوت در انتقال تجارب طرح حفاظت از تالابهای ایران، برنامه مدیریت جامع تالاب میقان با رویکرد اکوسیستمی و با مشارکت تمامی دست اندرکاران و حضور آنها در سلسله نشست های فنی و برنامه ریزی ، تدوین شده است .
کد خبر: ۱۰۲۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸ 19 February 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،مهدی مصطفوی افزود: از اهم اقدامات انجام شده در زمینه مديريت تالاب ميقان اراك ساخت برج های دو منظوره حفاظتی و پرنده نگری در حاشیه تالاب میقان به منظور حفاظت تالاب و ایجاد و توسعه گردشگری پایدار در تالاب ، تعیین نقشه حریم تالاب میقان ، احداث دایک حفاظتی اطراف تالاب به منظور جلوگیری از پیشروی پساب تصفیه خانه فاضلاب ، تکمیل و تجهیز مرکز پایش تالاب و مرکز تیمار حیات وحش آسیب دیده و بیمار تالاب، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت‌سازی، مشاركت و آگاهی رسانی گروه‌های مخاطب برای حفاظت و احیاء تالاب (CEPA)، نصب دو دستگاه پایش آنلاین در تالاب میقان و..... است .
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : تالاب میقان جزو ۸ تالاب اولویت دار سازمان حفاظت محیط زیست از بین بیش از ۲۵۰ تالاب کشور است .
وی یادآورشد : تالاب میقان اراک یکی از تالابهای مهم و ارزشمند کشور و از سرمایه های زیست محیطی استان محسوب میشود که علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی تاثیر مستقیم بر آب و هوای کلانشهر اراک و سلامت شهروندان دارد.
مصطفوی با تاکید بر اینکه برنامه مديريت زيست بوم تالاب میقان ، كليد مهار مشكلات اكوسيستم شكننده تالاب كويري ميقان اراك است افزود: : افزايش آگاهي در حوزه ارزش ها و تهديدات تالاب و ارتقاي مشاركت عمومي در مديريت آن، تامين آب كافي در حوزه آبخيز منطقه، ارتقاي معيشت جوامع محلي ، بارور كردن مزيت هاي گردشگري، كنترل تهديد خشكسالي و ارزش گذاري اقتصادي و فرهنگي تالاب از اهداف این برنامه است.
مصطفوی ادامه داد: تالاب میقان اراک به لحاظ قرار گرفتن در مسیر۲۲ تالاب بین المللی ویکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرپذیر پرندگان مناطق مختلف دنیا است و سالانه تا ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر ه این منطقه کوچ و به زمستان گذرانی مشغول میباشند ، که از ابتدای شیوع آنفلو آنزا فوق حاد پرندگان در آذر ماه امسال تا کنترل و مهار بیماری ۱۳۹۳ بال لاشه پرنده مهاجر توسط محیط زیست استان مرکزی جمع آوری و دفن بهداشتی شد ، ورصد و پایش ها مستمر در تالاب کویری میقان ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار