موزه مردم شناسی مهریز به منظور احیای بناهای فرهنگی و تاریخی، شناخت آداب، رسوم و اعتقادات مردم منطقه راه اندازی شد.
کد خبر: ۱۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴ 04 March 2015
موزه مردم شناسی مهریز منتظر گزدشگرانبه گزارش تابناک یزد،موزه مردم شناسی مهریز در ابتدا در حمام تاریخی استهريج قرار داشت و طی سال های گذشته به محل باغ جهانی پهلوان پور منتقل شد.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری مهریز خاطر‌نشان کرد:در آستانه سال جدید، موزه مردم شناسی مهریز به باغ پهلوان پور این شهرستان منتقل شد و به لحاظ جهانی شدن و ثبت این باغ در فهرست آثار جهانی می‌توانند موقعیت خوبی برای معرفی آثار این موزه به گردشگران باشد.

علیرضا صمدیانی گفت:موزه مردم شناسی مهریز جهت شناخت آداب و رسوم و اعتقادات مردم منطقه چندسال در حمام استهریج که متعلق به اوایل دوران قاجار است پذیرایی گردشگران بود.

  وی افزود: آن‏چه در این موزه حائز اهمیت است و فراموش نمی‌شود، این است که بیشتر اشیای موزه به همت مردم فرهنگ‏دوست مهریز به موزه اهدا شده است.

صمدیانی تصریح کرد: در مجموع بیش از 400 اثر شامل ابزار و وسائل مربوط به مشاغل سنتی، ظروف فلزی و‏ای طبخ و صرف غذا، کتیبه و سنگ نوشته‏ های قدیمی، اسناد و قباله‏ های قدیمی، پوشاک سنتی مردم منطقه و وسایل استحمام و ابزار جنگ در موزه مردم شناسی مهریز جمع‏ آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه باغ پهلوان پور زمینه بسیار بهتری نسبت به حمام اسهریج در جذب گردشگر دارد، گفت: با انتقال این موزه، پیش‌بینی می‌شود تعداد بیشتری گردشگر داخلی و خارجی در موزه مردم شناسی مهریز حاضر شوند.

آنچه در اين موزه حائز اهميت و فراموش نشدني می باشد، اين است كه بيشتر اشياي موزه به همت مردم فرهنگ دوست مهريز به موزه تقديم شده است که در مجموع بيش از 400 اثر در این موزه موجود می باشد و در این میان می توان به ابزار و ادوات جنگی و کشاورزی، پوشاک سنتی، اسناد و قباله های قدیمی، ظروف شیشه ای و سفالی اشاره کرد. همچنین ابزار و وسایل مربوط به مشاغل سنتی در زمینه های ریسندگی، پارچه بافی، گیوه دوزی، سبد بافی، چاقو سازی و انواع ظروف شیشه ای طبخ نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

مجسمه های انسانی که بخشی از آداب و رسوم مهریز را نشان می‌دهند در این موزه برای علاقمندان و به ویژه نوجوانان بسیار دیدنی است.

شایان ذکر است اين موزه که با هدف معرفي فرهنگ مردم منطقه و آداب و رسوم آنان راه‌اندازي شده در طول سال به خصوص تعطيلات نوروزي پذیرای مسافران و گردشگران است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار