دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد: مرمت‌های بی‌کیفیت و بی‌میلی شهروندان به سکونت در بافت قدیم چالشی مهم برای گردشگری یزد است.
کد خبر: ۱۰۲۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱ 30 January 2022

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمدمهدی شرافت در هفتاد و دومین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد با موضوع ویژگی‌های گردشگری به‌ عنوان محور بازآفرینی شهری و روستایی گفت: میراث فرهنگی و گردشگری از عوامل مهم و تأثیرگذار در توسعه هر شهر به شمار می‌آید

وی افزود: این عامل علاوه بر اهمیت اقتصادی، به فرصتی برای تماس و مبادلات فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده و می‌تواند در تثبیت هویت ملی و محلی نقش سازنده‌ای ایفا کند.


شرافت، بزرگ‌ترین چالش حوزه گردشگری در شهر یزد را مرمت‌های بی‌کیفیت و عدم تمایل ساکنان بومی برای زندگی در این محلات عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت خانه‌های این محلات در چند سال اخیر نه تنها عاملی برای احیای زندگی و ایجاد انگیزه برای ماندگاری نشده، بلکه به فرصتی برای خروج ساکنان بومی از بافت تاریخی تبدیل شده است.


وی ادامه داد: بازآفرینی شهری کالبد محور به دلیل نگرش‌های تک‌بعدی و عدم توجه به ساختار‌های انسانی، آسیب‌های جدی به بافت تاریخی وارد آورده و موجب کم‌توجهی به کیفیت زندگی در این محلات شده است.


به گفته دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد، شهرداری این شهر در نظر دارد با اتخاذ رویکردی فرهنگ محور در راستای حفظ هویت و پایداری اجتماعی در بافت تاریخی گام بردارد که در صورت اجرای آن می‌تواند در تجدید حیات محلات تاریخی یزد و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان راهگشا باشد.


شرافت تصریح کرد: نظرسنجی‌ها در این حوزه نشان از عدم تمایل به زندگی در بافت تاریخی است، اما در رابطه با میزان حضور افراد غیربومی در این منطقه آمار دقیقی وجود ندارد.


رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد هم با اشاره به گذشته تاریخی یزد گفت: مطالعات تاریخی نشان از محله محور بودن شهر یزد دارد که با ورود مدرنیته و بهسازی و نوسازی صورت گرفته در بافت تاریخی، هویت محله‌ای این شهر مخدوش شده و ما امروز با بحران هویت و عدم مطلوبیت در این محلات روبرو هستیم.


سعید عطار با بیان اینکه در دوران مدرن هرگونه توسعه و برنامه‌ریزی در محلات شهری مستلزم درک نیاز‌ها و خواسته‌های شهروندان از محیط زندگی‌شان است، افزود: بنابراین مهم‌ترین دلیل عدم تمایل برای حضور ساکنان بومی در این محلات، نبود هماهنگی میان نیاز‌های اجتماعی شهروندان و خدمات ارایه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار