کد خبر: ۱۰۲۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴ 24 January 2022
 یک استاد علوم پزشکی تهران درباره راه‌های پیشگیری از سرطان می‌گوید: ما معمولا توصیه می‌کنیم که از پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی کمتر استفاده شود و بخصوص موادی مثل سوسیس و کالباس و ژامبون و مواد دارای نگهدارنده که به مواد نیتراته تبدیل می‌شوند کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. توصیه می‌شود غذا‌ها بیشتر آب پز و بخار پز باشد و افرادی که زمینه ژنتیکی دارند کمتر از گوشت استفاده کنند و از گیاهان و سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده شود. ورزش و فعالیت بدنی نیز در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است.

به گزارش تابناک همدان از شفقنا، دکتر محمدجعفر فره‌وش در گفتگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که یکی از بیماری‌های شایع در جامعه سرطان‌های دستگاه گوارش است. برای پیشگیری از روند رو به صعود این بیماری‌ها چه باید کرد؟ گفت: باید تغذیه فرد مناسب باشد و از غذا‌های فست فودی و سرخ کردنی و غذا‌های ناسالم رستورانی و غذا‌هایی که با حرارت بالا سوخته و کبابی می‌شود پرهیز کرد. مردم باید بیشتر از سبزیجات و سالاد و غذا‌های تازه و روز پخت و بخار پز استفاده کنند. نکته دیگر اینکه باید طبق توصیه‌های بررسی شده رفتار کرد. مثلا باید هر ده سال یکبار تحت اندوسکوپی و کنوسکوپی قرار بگیرند. اگر کسی در خانواده فرد به یکی از سرطان‌های گوارشی مبتلا بود حتما فرد باید برای آزمایش و بررسی‌های لازم مراجعه کند، چون برخی از این بیماری‌ها جنبه ارثی دارد و یا اگر فردی کم خونی بدون علت دارد و یا در سنین بالای ۴۰ و ۵۰ سال کاهش وزن دارد و حالت تهوع و استفراغ طولانی دارد و یا احساس گیر کردن غذا دارد باید حتما تحت بررسی قرار بگیرد. بررسی پزشک از معاینه و آزمایشات ساده شروع می‌شود و تا آندوسکوپی و سونو و سیتی اسکن و … ادامه دارد.

غالب غذای افراد باید سالم باشد

عامل غذایی تنها ۲۰% علت سرطان است

وی در خصوص اینکه افراد زیادی از جامعه از غذا‌های فست فودی استفاده می‌کنند چند بار مصرف این غذا‌ها در هفته موجب بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود؟ تصریح کرد: در مورد این بیماری‌ها علت‌های زیادی وجود دارد و رابطه علت و معلولی بسیار پیچیده است و مسائل مشخص نیست. اما ما توصیه می‌کنیم غالب غذای افراد باید سالم باشد و مصرف فست فود یک بار در هفته یا یکبار در ماه میزان کمی است. عامل غذایی تنها ۲۰% علت سرطان است و معمولا سرطان‌ها علت‌های ناشناخته‌ای دارند.

از پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی کمتر استفاده شود

غذا‌ها بیشتر آب پز و بخار پز باشد

فعالیت بدنی در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است

دکتر فره وش ادامه داد: ما معمولا توصیه می‌کنیم که از پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی کمتر استفاده شود و بخصوص موادی مثل سوسیس و کالباس و ژامبون و مواد دارای نگهدارنده که به مواد نیتراته تبدیل می‌شوند کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. توصیه می‌شود غذا‌ها بیشتر آب پز و بخار پز باشد و افرادی که زمینه ژنتیکی دارند کمتر از گوشت استفاده کنند و از گیاهان و سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده شود. ورزش و فعالیت بدنی نیز در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است. از این روی برگشتن به زندگی سالم و پیاده روی و تحرک و ورزش و تغذیه مناسب و عدم مصرف الکل و سیگار و مواد مخدر می‌تواند در پیشگیری از برخی سرطان‌ها از جمله سرطان کلون و سرطان مری و سرطان پانکراس موثر باشد و یا آلودگی‌های محیطی از جمله آلودگی آب‌های آشامیدنی و آلودگی‌هایی که بر اثر کود‌های نیتراته در خاک و آب‌های سطحی و چاه‌ها دیده می‌شود. کسانی که در کار کشاورزی هستند باید هشیار باشند و مقرراتی تعیین شود که آنچه برای انسان مضر است در کشاورزی به کار نرود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار