شهید حجت الاسلام بشارت همچنین با حُکم امام خمینی مسوولیت یافت تا به استان کهکیلویه و بویراحمد برود و به حلّ مشکلات مردم بپردازد .
کد خبر: ۱۰۱۸۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳ 28 December 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شهید حجت الاسلام بشارت در کودکی و نوجوانی برای امرار معاش کار می‌کرد؛ سپس به حوزه علمیه رفت؛ پس از آن به مبارزات انقلابی پیوست؛ نماینده مردم در مجلس شد و در نهایت، شهید ترور نام گرفت.
هفتم دی ماه در تاریخ روزشمار انقلاب اسلامی در کهن دیارعلم و تدین و ایثار، به عنوان روز ایثار و شهادت شهرستان دهاقان نام گرفت و این نامگذاری بسیار نیکو و زیبنده رقم خورده است.
7 دی ماه 1360، سالروز شهادت شهید محمدتقی بشارت است؛ مجاهدی که در سال 1324 هجری شمسی به دنیا آمد و پس از 36 سال زندگی، یکی از شهدای ترور نام گرفت و جاودانه شد.
پدرش، از راه عطّاری امرار معاش می‌کرد تا امورات یک خانواده 13 نفره را بگذراند. محمدتقی در همان سال‌های کودکی و نوجوانی، در کنار تحصیل، به کار کردن در یک مغازه خواروبار فروشی مشغول شد تا کمک حال پدر باشد. او سرانجام در سال سوم راهنمایی، مجبور شد تا تحصیل را رها کند و تمام وقت، روانه بازار کار شود.
وضعیت خانواده کم کم بسامان شد و محمدتقی تصمیم گرفت تا عشق و علاقه خود را به یادگیری علوم اسلامی محقق سازد؛ این بود که از 17 سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. او سال بعد، به حوزه علمیه مشهد رفت و پس از سه سال تحصیل در آن حوزه، برای ادامه تحصیل راهی قم شد.
اینچنین بود که وی، 17 سال از زندگی‌اش را به آموختن علوم آل محمد (ص) در اصفهان، مشهد و قم سپری کرد و در این راه، از محضر بزرگانی مانند آیات مرعشی نجفی، مشکینی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی بهره برد.
محمدتقی بشارت در کنار تحصیل و تحقیق، از مبارزات انقلابی هم غافل نبود و از سال 1348، یعنی از سنّ 24 سالگی به انقلابیون مردمی پیوست و بارها توسط ساواک، مورد تعقیب قرار گرفت، دستگیر و البته ممنوع المنبر و زندانی شد.
تلاش او در آن سال‌ها بر این بود تا با سفر به شهرهای مختلف، مردم را با ظلم و ستم رژیم پهلوی آشنا سازد و البته در این سفرها، با لباس شخصی، با نام مستعار و حتی عمامه مشکی مسافرت می‌کرد تا کمتر شناسایی شود و کمتر به دام ماموران رژیم ستمشاهی افتد.
مبارزات انقلابی، البته رحمت الله بشارت، برادر محمدتقی را هم در سن 23 سالگی به فیض شهادت رساند و او به عنوان برادر یک شهید انقلابی، راهش را ادامه داد.
انقلاب اسلامی ایران که به پیروزی رسید، حجت‌الاسلام بشارت به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه درآمد و از سوی این جامعه، بارها به ماموریت‌های مختلف اعزام شد.
وی همچنین با حُکم امام خمینی مسوولیت یافت تا به استان کهکیلویه و بویراحمد برود و به حلّ مشکلات مردم بپردازد.
متن حکم حضرت امام خمینی به این جوان مجاهد و انقلابی چنین است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب ثقه الاسلام و المسلمین آقای محمدتقی بشارت (دامت افاضاته)
با توجه به وضع منطقه گچساران و حومه (دوگنبدان) و آشنایی جنابعالی به وضع آن حدود، مقتضی است مسافرتی بدانجا کنید و از نزدیک، مشکلات محلّی را بررسی کرده و در اصلاح کارها بکوشید و در رفع کمبودها و نیازمندی‌های اهالی، به هر نحو که مقدور است و مصلحت می دانید، اقدام کنید.
و در هر حال، از مشورت و صلاحدید علمای اعلام محلّ و مؤمنین محترم، دریغ نکنید و در حفظ وحدت کلمه و اتحاد، سعی کافی مبذول دارید و از اختلاف و تفرقه پرهیز نموده و مردم را بر حذر دارید.
از خدای تعالی موفقیت همگان را در راه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی.»
حجت‌الاسلام بشارت همچنین در سال 1358 به نمایندگی از مردم کهکیلویه  و بویراحمد، به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت و همچنین در سال 1359، با رأی بیش از 60 درصدی مردم دهاقان و سمیرم، به عضویت مجلس شورای اسلامی درآمد و تا زمان شهادت، به عنوان نماینده مردم این منطقه، به دفاع از انقلاب و حلّ مشکلات مردم پرداخت و همچنین در کمیسیون تحقیق و کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی، منشأ تلاش سازنده بود.
وی در همان روزهای نخست ورود به مجلس شورای اسلامی و در سخنرانی پیش از دستور، هدف خود را از شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و پذیرفتن نمایندگی مردم در مجلس، چنین بیان کرد:
“خدایا! تو گواهی که ما با پذیرفتن این مسوولیت بس سنگین، برای رسیدن به قدرت و ریاست و استفاده از شئون مادّی به این مکان حکمیّت ملت نیامده‌ایم؛ بلکه … ما برای پاسداری از مکتب و حفظ دستاوردهای انقلاب و صدور انقلاب در جامعه‌های دیگر بر آن شدیم که با خلوص نیت، این مسوولیت را بپذیریم.”
وی همچنین در تصویب طرح عزل بنی صدر از ریاست جمهوری، بسیار زحمت کشید و خود، اقدام مجلس شورای اسلامی در عزل بنی صدر را،  “انقلاب سوم” نامید.
حجت‌الاسلام بشارت همچنین در جلسات هفتگیِ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان کشور – که در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی تشکیل می‌شد – حضوری فعّال داشت؛ اما در حادثه هفتم تیر حضور نداشت.
اقدامات مجاهدانه حجت‌الاسلام بشارت ادامه یافت؛ تا اینکه ضدّ انقلاب، او را نیز سدّ راه خود دانست و طرح ترور او را عملیاتی کرد.
دی ماه سال 1360 بود که اتومبیل حجت‌الاسلام بشارت در یکی از خیابان‌های تهران متوقف شد تا از سوی دیگر خیابان، منافق دیگری که با پوشش فروشنده دوره گرد، وی را هدف قرار داده و به شهادت برساند.
پس از آن بود که پیکر پاک این شهید سرافراز، در تهران تشییع و سپس به قم منتقل شد تا در قبرستان شیخان، در جوار حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (ع) و در کنار مزار برادران شهیدش، رحمت الله و عباس، در خاک آرام گیرد.
لازم به ذکر است که رحمت‌الله بشارت، در سال 1357 و در جریان یکی از تظاهرات‌های مردم انقلابی قم در محله یخچال قاضی، با گلوله ماموران ستمشاهی به شهادت رسید و عباس بشارت نیز در عملیات فتح المبین دفاع مقدس و در سال 1361 به فیض شهادت نائل آمد.
گفتنی است حجت‌الاسلام بشارت، علاقه وافری به ائمّه (ع) داشت و اهل توسّل، دعا و نماز شب بود. او روزی حداقل دو بار، دعای فرج حضرت صاحب العصر و الزمان (عج) را می‌خواند و در در روزهای تعطیل هم، همراه اعضای خانواده‌اش به جمکران می‌رفت و به حضرت حجت (عج) متوسل می‌شد.
و اما ساده زیستی، از دیگر ویژگی‌های این شهید است. او حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی – که مسوولیت‌هایی مانند نمایندگی مردم در  مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و همچنین سرپرستی بنیاد شهید انقلاب اسلامی منطقه خود را بر عهده داشت – ساده زیستی را رها نکرد و خانه‌اش در همان محلّه قدیمی حاج زینل قم (هفت تیر فعلی) قرار داشت.
پایان بخش این نوشتار هم، گفتاری است از حجت‌الاسلام موحّدی ساوجی، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی که همراه حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی بشارت، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی بود:
” … به او می‌گفتم که شما خوب است یک بنیاد شهید برای خانواده خودتان تشکیل بدهید؛ برای اینکه یکی از برادران ایشان در جریان مبارزات انقلاب و دیگری در جریان همین جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و همچنین شوهر خواهر و پسر عموی وی نیز در دفاع مقدس شهید شدند.
ایشان واقعاً از آن نمایندگانی بود که با همه آن ایثارها و فداکاری‌هایی که در خانواده‌شان بود … باز هم خیلی پُرتلاش و کوشا و با شور و شوق عجیبی در مسوولیتهی مختلف حاضر می‌شد و من خیلی متأسف شدم از اینکه یک همچون عنصر بسیار مؤمن و فعّال و فداکار را، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ما از دست داد … .”/ صاحب نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار