هرچند ارزیابی های صورت گرفته از روند انتصابات اخیر صورت گرفته در مصادر مدیریت سیاسی واجرایی شهرستان ها و دو معاونت استانداری در کل مثبت قلمداد شده و کاربران آن در سبد هوشمندی استاندار در راستای ایجاد ساختاری متوازن در عرصه مدیریت جدید استان جای داده اند ،اما انتصاب معاون سیاسی و امنیتی استاندار را باید موفق ترین والبته مهمترین گام استاندار به قوام دهی شاکله مدیریت استان نام نهاد .
کد خبر: ۱۰۱۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴ 26 December 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::با تغییر دولت ها ،رویکردها نیز متفاوت از قبل خواهند شد ،از اینرو دولت مستقر تلاش خواهد کرد بر اساس رویکرد خود شاخصه هایی را بمنظور بکارگیری  همکارانش در رده های متعدد مدیریتی تعریف نماید. از اینرو تغییرات مدیریتی و انتصاب مدیران همسو در مصادر مدیریتی از سوی دولت امری بدیهی و منطبق با سازوکارهای سیاسی تعریف شده در نظامهای متعدد سیاسی قلمداد می شود.

امروز دولتی روی کار آمده  که از نظر فکری و گرایش سیاسی با دولت پیشین کاملا متفاوت است و از نظر رویکردهای مدیریتی نیز با رویکردهای دولت پیشین تفاوت فاحشی دارد ،طبیعی است که این دولت در لایه های متعدد مدیریتی همکارانی را برگزیند که با رویکردهای آن همسو باشد.

از اینرو این روزها استاندار دولت سیزدهم در استان ایلام که از قضا با قواعد بازی های سیاسی آشنایی کامل دارد ،براساس رویکردهای تعریف شده در راس هرم مدیریت دست به تغییراتی زده است ،طبیعی است که این تغییرات از زوایه های گوناگون وبر اساس نوع مطالبه و نگاه گروههای متعدد ،منشاء تحلیل و تفسیرهای متفاوتی هم شده است .

 اینکه برخی از زاویه چرایی تغییرات زودهنگام به مساله می نگرند ،موضوعی است که باید به بحث گذاشته شود ،چرا که انتخاب نیروهای همفکری که مانیفست دولت جدید را قبول داشته باشند حق استاندار ایلام است وهیچ کسی نمی تواند از این منظر انتقادی را متوجه اقدامات ایشان در حوزه انتصابات نماید .

مساله دیگر در بحث انتصابات مقوله پررنگ شده سهم خواهی های قومی وقبیله ایست که این سالها همچون بختکی بر جان شایستگان و متعاقب آن بعنوان آورای بر سر توسعه استان فرود آمده است ،استان کوچکی که بیشتر اقوام وقبایل آن همچون تار وپودهای یک حصیر در هم تنیده شده اند سرشار از شایستگان ونخبگانی است که سالهاست قربانی نگاههای مسموم  قومی وقبیله ای شده است .

از اینرو رویکرد جدید استاندار ایلام در خصوص نفی نگاههای منسوخ قبیله سالارانه بعنوان مانعی جدی در سر راه توسعه استان را باید هوشمندانه ترین رویکردی قلمداد کرد که  این سال ها مورد توجه کمتر مدیری قرار گرفته است .

هرچند معتقدیم به دلیل بافت قومی و قبیله ای استان و شکاف شمال وجنوب آن این سالها ثلمه بزرگی براستان محروم ایلام وارد آورده است ونگاه جدید استاندار به شایسته سالاری با نفی رفتارهای قبیله گرایانه را باید گامی هوشمندانه ومهم در حذف نگاههای مسموم قوم مدارانه در مقوله مدیریت به حساب آورد ،اما در عین حال باید مراقبت کرد برخی با پشته کردن این نگاه ارزشمند استاندار ایلام منافع خود را جستجو نکرده وحقوق شایستگان دیگر مناطق را با سپر قرار دادن نگاه شایسته سالارانه مدیریت جدید استان به مسلخ نکشانند.

با وجود این نگرانی شکل گرفته در بین برخی از نخبگان وشایستگان مناطق مختلف استان ،اما با سبک وسنگین کردن انتصابات اخیر فرمانداران و معاونین استاندار که براساس گامهای متوازن استاندار در مقوله حذف شکاف شمال وجنوب استان صورت گرفته است ،باید دو انتصاب مهم معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران از حوزه شمالی استان و انتصاب معاونت مهم و حساس سیاسی وامنیتی از بین فرزندان شایسته جنوب استان را هوشمندانه ترین اقدام استاندار در راستای آب نمودن یخ های ضد توسعه ای شمال و جنوب استان قلمداد کرد .

هرچند ارزیابی های صورت گرفته از روند انتصابات اخیر صورت گرفته در مصادر مدیریت سیاسی واجرایی شهرستان ها و دو معاونت استانداری در کل مثبت قلمداد شده و کاربران آن در سبد هوشمندی استاندار در راستای ایجاد ساختاری متوازن در عرصه مدیریت جدید استان جای داده اند ،اما انتصاب معاون سیاسی و امنیتی استاندار را باید موفق ترین والبته مهمترین گام استاندار به قوام دهی شاکله مدیریت استان نام نهاد .

بدیهی است با توجه به رویکرد دولت جدید ،جابجایی معاونین استانداری امری حتمی است و این جابجایی به معنای نفی توانمندی ها واخلاقمداری معاون سیاسی وامنیتی پیشین استاندار نیست ،اما قرار گرفتن حسنی در راس معاونت سیاسی وامنیتی که حائز شرایط جامعی برای تصدی این جایگاه بوده است را باید به فال نیک گرفت و به استاندار ایلام به خاطر هوشمندی در راستای کشف وانتصاب این چهره ارزشمند ،متعادل ،ولایی ،درست کردار با مقبولیت فزاینده اجتماعی تبریک گفت .انتصابی که نوید بخش قرار گرفتن سنگ های موفق دیگر در ساختار مدیریت استان خواهد بود .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار