به گفته آنان الحاق این روستاها مشکلات مختلف این مناطق را به شهر سرایت می دهد.
کد خبر: ۱۰۱۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲ 18 November 2021

تابناک فارس به نقل از شیرازه: برخی از روستاهای اطراف شیراز هستندکه به دلیل نزدیکی به این کلانشهر، با هجوم انبوهی از جمعیت مواجه شده‌اند به خصوص در چند سال اخیر که مسئله گرانی بی سابقه مسکن و هرج و مرج در قیمت گذاری های رهن و اجاره در کشور و به ویژه استان فارس و شهر شیراز بی داد میکند.

افراد ساکن در شیراز که توان زندگی در این شهر را ندارند به روستاهای اطراف پناه آورده اند که همین مسئله موجب افزایش حاشیه نشینی و مشکلات بسیاری از جمله اعتیاد، عدم خدمت رسانی مناسب دستگاه های دولتی، کمبود امکانات، آسیب های اجتماعی و... شده است.

چندین سال است که ساکنان روستا های اطراف درخواست و مطالبه گری الحاق دارند چراکه از نبود امکانات و سایر مشکلات رنج می برند؛ حتی اصحاب رسانه استان فارس به کرات در این راستا قلم زده و رسالت خود را انجام داند که نتیجه آن حضور مدیران ادوار های مختلف در این مناطق بوده است.

بر همین اساس طرحی از سوی برخی نمایندگان شیراز برای الحاق این روستاها به محدوده شهر شیراز مطرح شده که موافقان و مخالفانی دارد.

مخالفان الحاق می گویند اگر چه توسعه امکانات و خدمات رفاهی در روستاها تغییراتی در سبک زندگی روستایی پدید آورده و شکل خانه‌های روستایی نیز متناسب با آن متحول شده و این تغییرات روستاها را به ساختار شهر و زندگی شهری نزدیک کرده اما ماهیت روستایی آنها را تغییر نداده است.

به گفته آنان الحاق این روستاها مشکلات مختلف این مناطق را به شهر سرایت می دهد.

موافقان الحاق معتقدند با پیوستن روستاها به شیراز می توان خدمات رسانی را در قالب جدیدی تعریف و از ساخت و سازهای نابجا جلوگیری کرد.

همچنین به عقیده آنان با الحاق روستاها، رسیدگی به امور روستاها متمرکز خواهد شد و پراکنده کاری رنگ خواهد باخت.

در میان اسامی موافقان این طرح نام جعفر قادری نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان به چشم میخورد که سال گذشته در گفتگویی با رسانه ها عنوان کرد: بنده معتقدم علاوه بر سه روستای گردخون، اقبال آباد و سلطان آباد سایر روستاهای واجد شرایط مثل کیان آباد و شاپورجان نیز باید به سرعت به شهر شیراز ملحق شوند و این موضوع باید در دستور کار فرمانداری و شهرداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دهیاری‌ها آن چنان توان و ظرفیتی ندارند که بتوانند در درون محدوده طرح هادی روستا‌ها از تخلفات ساختمانی جلوگیری کنند و به علت محدودیت‌های درآمدی خدمتی نیز به ساکنین روستاها ارائه نمی‌کنند، افزود: در صورت ملحق نشدن این روستاها به کلانشهر شیراز در آینده مشکلات بیشتری به شهر تحمیل می‌شود.

قادری همچنین با بیان اینکه شورا و شهرداری مخالف الحاق این روستاها به محدوده شهر شیراز هستند، در تشریح دلیل مخالفت شورا و شهرداری نسبت به این طرح، دلیل مخالفت آنها را هزینه‌های این روستاها به شیراز دانست و گفت: بنده معتقدم در کنار هزینه‌ها، این روستاها درآمدزا نیز هستند و با ورود این روستاها به محدوده شهر تا اندازه‌ای مشکلات حاشیه نشینی شهر نیز حل می‌شود.

اگر چه به غیر از شورای پنجم و شهردار سابق شیراز دیگر مخالفان این طرح نیز حرف ها و دلایلی برای گفتن دارند اما خبرنگار شیرازه جهت اطلاع از رویکرد شهردار جدید شیراز، در نشست خبری روز گذشته وی با اصحاب رسانه، خواستار اعلام نظر اصنافی و شهرداری شیراز در این راستا شد.

الحاق روستاهای متصل به کلان شهر شیراز؛آری یا خیر؟

سید احسان اصنافی در پاسخ به شیرازه در این خصوص، الحاق این روستاها به کلانشهر شیراز را منوط به شرایطی دانست و گفت: در خصوص این طرح موانع و مشکلاتی وجود دارد که تا مرتفع شدن این موانع الحاق روستاها به کلانشهر شیراز امکان پذیر نیست

وی افزود: در این راستا چند معضل جدی وجود دارد که یکی از آنها این است که طرح جامع تفصیلی به خوبی دیده نشده،یعنی اراضی اطراف شهر و روستاهای اطراف شیراز تکلیفشان مشخص نیست، اراضی کناریک روستا کاربری دامداری دارد، روستای دیگر کاربری کشاورزی، بعدی گردشگری و یکی دیگر صنعتی و همین موضوع باعث شده با یک حاشیه نشینی سردرگم و بلاتکلیف روبرو باشیم.

اصنافی با بیان اینکه بخشی از این نوع حاشیه نشینی سردرگم ریشه در نداشتن طرح جامع تفصیلی دارد، اظهار کرد: طرح حریم شهری که سال 95 ارائه شده هنوز در دست مطالعه است و یکی از درخواستهای ما از راه و شهرسازی تعیین تکلیف این طرح در وزارت راه و شهرسازی است.

شهردار شیراز دومین موضوعی که باعث شده هنوز شهرداری با پذیرش این طرح موافقت نکند را معضلات اجتماعی موجود در حاشیه شهر و روستا ها عنوان کرد و افزود: لذا باید متولیان امر معضلات اجتماعی و مشکلات ناشی از آن را مدیریت کنند.

بنابه گفته این مقام مسئول، تمام این روستاها معضلات شدید خدمات شهری و شهرسازی از قبیل فاضلاب، آسفالت، ساخت و سازهای غیر مجاز و... دارند که باید به آنها رسیدگی شود که اگر الحاق صورت گرفت باید پاسخگوی همه اینها بود.

اصنافی همچنین تصریح کرد: به محض پذیرفتن این طرح همان اتفاقی میافتد که در گویم افتاد، یعنی ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب میشوند و اجازه ساخت و ساز جدید بدون مجوز ندارند که این موضوع موجب دردسر می شود از طرفی همه این موضوعات ذکر شده هزینه های سنگینی در بر دارد که شهرداری در شرایط فعلی از عهده این هزینه ها برنمی آید.

شهردار شیراز در پایان گفت: ما با صراحت اعلام کردیم اگر تمام این معضلات خدمات شهری، مشکلات و طرح تفصیلی شهر مشخص شود و نقش هر دستگاه در اداره امور تعیین گردد، شهرداری نیز ورود خواهد کرد و وظیفه خود را انجام می‌دهد.

برچسب ها: الحاق ، روستا ، شیراز ، مشکلات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار