بر اساس آنچه که از سوی مجلس و دولت مطرح شده بود، قرار بود کشور در نیمه دوم سال با ارز ۴۲۰۰ تومانی خداحافظی کند و اختصاص این ارز به واردات کالا با هدف جلوگیری از رانت و سواستفاده‌هایی که صورت گرفته، حذف شود.
کد خبر: ۱۰۰۶۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 02 November 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، اکنون با گذشت بیش از یک ماه از پایان نیمه اول سال، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و در حالیکه برخی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اقدامی اجتناب ناپذیر برای کمک به درمان اقتصاد بیمار ایران می‌دانند، اما برخی عقیده دارند تورمی که بواسطه حذف این ارز به جامعه تحمیل می‌شود نگران کننده است و فعلا مردم کشش این تورم را ندارند.

در این رابطه یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اگرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حتما از اقصاد کشور حذف شود، اما اگر همراهی مردم وجود نداشته باشد فعلا زمان مناسبی برای این کار نیست.

دکتر علی حیات‌نیا در گفتگو با ایسنا، با اشاره به چند و، چون‌هایی که اخیرا درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، گفت: این ارز در هر صورت باید از معاملات اقتصادی کشور حذف شود.

وی از تفاوت قیمت قابل توجه بین ارز مرجع و ارز بازار آزاد یاد کرد که باعث ایجاد رانت و سوءاستفاده برای عده‌ای خاص شده و مردم عادی سود چندانی از آن نمی‌برند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:، اما زمان حذف این ارز بسیار حیاتی است، زیرا قطعا با تورم و افزایش قیمت کالا‌ها همراه خواهد بود.

حیات‌نیا معتقد است، با این شرایط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید زمانی صورت بگیرد که سرمایه اجتماعی و همراهی مردم را داشته باشد که فعلا این شرایط فراهم نیست.

وی یادآور شد: از آنجایی که مردم طی سه سال اخیر تورم شدیدی را تجربه کرده اند، بین دولت و مردم فاصله افتاده و همراهی لازم از سوی مردم برای پذیرش این کار اکنون وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی نکته دیگری که درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است را لزوم اجرای پلکانی آن دانست و عنوان کرد: اگر این طرح نیز مانند افزایش قیمت بنزین ناگهانی صورت بگیرد، تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد.

حیات‌نیا با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ابتدا باید برای کالا‌هایی صورت بگیرد که سهم کمتری در سبد خانوار دارد، یادآور شد: پس از اینکه بازخورد حذف این ارز برای کالا‌های اینچنینی ارزیابی شد، سپس باید سراغ کالا‌های اساسی برویم.

وی همچنین بر لزوم شفاف بودن منابعی که از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست می‌آید تاکید کرد و گفت: باید دقیقا مشخص شود از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه میزان منابع به دست می‌آید و این منابع باید برای حمایت از دهک‌های پایین در نظر گرفته شود.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، اگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون برنامه باشد و مشخص نشود منابع حاصل از آن کجا می‌رود، با تبعات جبران ناپذیری برای اقتصاد کشور همراه خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار