تشخیص زودهنگام ، نجات بخش نوزادان نارس از نابینایی مطلق

متخصصان شبکیه در مرکز آموزشی-درمانی چشم پزشکی پوستچی شیراز با غربالگری نوزادان نارس از نابینایی مطلق بسیاری از آن‌ها پیشگیری می‌کنند.
کد خبر: ۷۰۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ 27 January 2019

تابناک فارس به نقل صدا و سیما:مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی-درمانی چشم پزشکی پوستچی شیراز گفت: در این درمانگاه به عنوان تنها مرکز غربالگری شبکیه نوزادان نارس در جنوب کشور، به بیماران فارس و استان‌های بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد خدمات تشخیصی و درمانی ارائه می‌شود.
رضیه ماکولاتی با بیان اینکه ماهانه ۸۰۰ نوزاد نارس در مرکز چشم پزشکی پوستچی غربالگری می‌شوند، افزود: در دو سال گذشته از نابینایی مطلق بیش از ۱۲۰ نوزاد پیشگیری شده است.
دکتر محمد کریم جوهری، فوق تخصص شبکیه هم گفت: نوزادان نارسی که قبل از هفته ۳۵ بارداری مادر و با وزن کمتر از ۲ کیلو گرم متولد شده و یا مدتی را در آی سی یو نوزادان تحت اکسیژن درمانی بوده اند، در معرض خطر بیماری آسیب شبکیه یا رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) قرار دارند.
وی افزود: این نوزادان نارس باید در هفته‌های ۴ تا ۵ پس از تولد توسط متخصصان شبکیه مورد معاینه دقیق قرار گیرند.
دکتر جوهری با بیان اینکه در نوزادان نارس رشد طبیعی عروق شبکیه دچار اختلال شده و امکان تجمع عروق اضافه و حتی خونریزی عروق نیز وجود دارد، افزود: در صورت درمان نشدن، این بیماری می‌تواند منجر به جداشدگی شبکیه و در نتیجه نابینایی نوزاد شود.
این فوق تخصص شبکیه افزود: در مرکز چشم پزشکی پوستچی با انجام معاینات منظم و دوره‌ای روند رشد عروق شبکیه نوزادان نارس بررسی می‌شود و در صورت تشخیص این بیماری با لیزر درمانی، تزریق درون چشمی و در مراحل پیشرفته جراحی شبکیه نسبت به درمان بیمار اقدام می‌شود.
وی افزود: پس از انجام اقدامات درمانی، معاینات دوره‌ای نوزاد بر اساس درجه بیماری وی و تا دست یابی به بهبودی کامل شبکیه و دید طبیعی ادامه می‌یابد.
دکتر جوهری تشخیص زودهنگام را مهمترین گام در درمان بیماری نارسایی شبکیه چشم نوزادان نارس برشمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار