مسئول اتحادیه لاستیک‌فروشان یزد:

مشکل کمبود لاستیک‌ در یزد بزودی به‌طور کامل برطرف می‌شود

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد با اشاره به اینکه ۷۰ درصد لاستیک موردنیاز کشور وارداتی است، گفت: مشکل کمبود لاستیک‌ در یزد بزودی به‌طور کامل برطرف می‌شود.
کد خبر: ۶۶۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲ 02 October 2018

ناصر صادقیان از داشتن ۳۴۰ واحد تحت پوشش این اتحادیه خبر داد و گفت: ۲۰ واحد از ۳۴۰ واحد نماینده شرکت‌های وارداتی لاستیک هستند و فعلاً این ۲۰ واحد فعالیت دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه لاستیک‌های کامیون حواله‌ای و لاستیک‌های سواری حواله‌ای نبوده و مقداری قیمت نرخ مصوب باقیمت آزاد بازار تفاوت پیداکرده، متأسفانه باعرضه‌ی کم لاستیک، تقاضای کاذب و زیاد از سوی مردم باعث شده محدودیت لاستیک به استان را داشته باشیم.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد با اشاره به اینکه قیمت‌ها باعث شده لاستیک سواری نیز در قالب حواله توزیع و کسانی که نماینده نیستند تا حدودی کاسبی آن‌ها خراب‌شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه لاستیک یک کالای استراتژیک است و به لحاظ تحریم، باعث شده همکاران صنفی نتوانند هزینه‌های جاری زندگی خود را تأمین و چنانچه همین روال ادامه داشته باشد، باعث تعطیلی این واحدهای صنفی می‌شود.

صادقیان با اشاره به مشکلات زیاد، تورم، نبودن لاستیک، درآمد کم واحدهای صنفی، نپرداختن مالیات و عقب افتادن اجاره‌های واحدهای صنفی، اظهار داشت: متأسفانه کسب‌وکار برای این تعداد از افراد سخت شده و این مشکلات روند فعالیت ۳۲۰ واحد تحت پوشش را مختل کرده است.

وی اضافه کرد: نماینده باید پول نقد به شرکت‌ها پرداخت و نزدیک به دو ماه معطل شود تا جنس آن وارد و در آینده نیز باید با همان نرخ مصوب لاستیک را بفروش برساند و با این هزینه‌های بسیار محدود، فقط جنس به نماینده‌ها داده می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدی، تولید اندکی دارند و شرکت‌های واردکننده نیز مواجه با تحریم هستند، ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده نمی‌توانند نیاز هر نماینده را که قبل از سال به آن لاستیک می‌دادند را تأمین کنند.

وی ابراز داشت: هر نماینده در سال ۹۶ برحسب درخواستش تعداد زیادی لاستیک به استان و شهرستان‌های هم‌جوار که زیرمجموعه و زیر شبکه این نمایندگان بودند، پخش می‌کرد؛ اما در حال حاضر متأسفانه برای نمایندگان یک سودی در نظر گرفتند که بالاتر از این سود نباید لاستیک را بفروشند.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد بابیان اینکه با توجه به دوگانگی بازار، قیمت نرخ مصوب باقیمت بازار بسیار تفاوت دارد که نیز گریبان گیر اتحادیه شده است، اذعان داشت: ۱۶۰ شرکت در سال ۹۲ به ثبت رسیده و برند سازی شده‌اند؛ اما با توجه به تحریم‌ها، دولت برند سازی را برداشته و هر فردی می‌تواند به‌عنوان تاجر، لاستیک را از هر کشوری وارد کند.

صادقیان با اشاره به اینکه لاستیک نیاز کشور است؛ اما نمی‌توان هر برند بدون کیفیت وارد کشور شود که در آینده آسیب‌ها و مشکلاتی را برای هم‌وطنان ایجاد می‌کند، ادامه داد: ۳۰ درصد لاستیک‌های تی‌بی‌آر را یک شرکت داخلی تولید و نیز ۷۰ درصد از لاستیک موردنیاز کشور وارداتی است و مختل شدن واردات باعث نجومی شدن قیمت‌ لاستیک‌ها شد.

وی بیان داشت: لاستیک‌های وارداتی از کشورهایی همچون چین، کره، تایلند، ژاپن و هندوستان به کشور وارد و بیشترین واردات لاستیک‌های تی‌بی‌آر را چینی‌ها در دست دارند.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد بابیان اینکه کیفیت لاستیک‌های داخلی مناسب است، تصریح کرد: از سال ۹۳ شرکت‌های تولیدی افزایش نرخ نداشته‌اند و ۹/۸ درصد نرخ مصوب به لاستیک‌ها اضافه‌شده؛ اما در بازار قیمت لاستیک ۳۰ درصد افزایش پیداکرده و با توجه به اینکه شرکت‌ها تخفیفات را برداشتند و آن ۹/۸ درصد به تخفیفات اضافه شد و به ۳۰ درصد رسید.

صادقیان اضافه کرد: در استان همان اوایل که کمبود لاستیک احساس شد، جلساتی با اداره راه، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و نمایندگان توزیع و تولیدکننده داشته‌ایم و تعداد لاستیک‌های نیاز استان درخواست شد و آن‌ها نیز برحسب موجودی کالا به استان تخصیص داده‌اند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: این کالاها در قالب شبکه توزیع قرار گرفت و با توجه به کمبود لاستیک، امیدواریم در آینده این شرکت داخلی تولیدات خود را نسبت به استان افزایش و همچنین امیدواریم با قول‌های دولتمردان تا اواخر مهرماه کمبود لاستیک‌های کامیون به طور کامل برطرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار