پايان حرف و حدیث‌های تخریب یک بیمارستان تاریخی؛

معاون ميراث يزد: تاکنون تخریبی متوجه ساختمان نبوده است

رييس بيمارستان موقوفه گودرز در شهر جهاني يزد با رد خبر تخریب غيرمجاز بخش تاریخی اين بیمارستان، مي‌گويد: ديوارهاي پيراموني حیاط بیمارستان به علت ریزش بسیار زیاد قابل مرمت نبودند لذا با مجوز میراث فرهنگی براي بازسازي، تخریب شده است.
کد خبر: ۶۴۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵ 23 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، بنای بیمارستان گودرز در يزد به فروردین‌ماه سال 1324 بازمي‌گردد كه از سوي فرزندان گودرز به نام‌های شاه‌جهان، فریدون، اردشیر و مهربان به نام پدرشان «گودرز» بنا نهاده شد و فعاليت خود را رسماً از سال 1327 آغاز كرد.

این بیمارستان كه در نزديكي مجموعه تاريخي اميرچخماق و در محله قديمي گازرگاه واقع شده است، در حال حاضر خدمات پزشكي و درماني متعددي را بیماران سراسر کشور به ویژه بيماران يزدي و همچنين هموطنان استان‌هاي جنوبي کشور ارائه مي‌دهد.

البته بيمارستان موقوفه گودرز در گذر زمان دچار فرسودگی‌های زیادی شده، ولي اخيراً دیوارهای پيرامون حیاط آن تخریب شده و برخي منابع از تخريب غيرمجاز اين بخش تاريخي به هر بهانه‌اي خبر مي‌دهند.

با توجه به موقوفه بودن بيمارستان به سراغ مدیر کل اوقاف و امور خيريه استان رفتيم كه حجت الاسلام «حسین زارع زاده» در اين رابطه می‌گوید: مسئولیت امور بیمارستان بر عهده رییس و مدیریت مجموعه است و اداره اوقاف در چنین مسائلی ورود نمی‌کند .

تخريب با مجوز ميراث فرهنگي

لذا به موضوع را از طريق رییس اين بیمارستان جويا شديم، دکتر «محمدمهدی حسن پور» رييس بيمارستان موقوفه گودرز  اظهار مي‌كند: تخریب بخشی از بنای تاریخی این بیمارستان با مجوز انجام شده است.

وي مي‌گويد: دیوارهای حیاط این بیمارستان به علت ریزش بسیار زیاد قابل مرمت نبودند به طوری که با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، دستور تخریب به منظور بازسازی آن صادر شد .

حسن‌پور با بیان این که ساختمان اصلی این مجموعه به علت قدمت و ارزش آن کاملاً حفظ شده است، می‌گوید: دیوارهای این مجموعه در راستای حفظ میراث گذشتگان، تخریب و با نظارت و تعامل میراث فرهنگی مجدد با در نظر گرفتن موقعیت این محل در بافت تاریخی، بازسازی خواهد شد .

وي تامین هزینه‌های كامل بازسازی دیوارهای این مجموعه را از محل اعتبارات بیمارستان مي‌خواند و ادامه می‌دهد: نیازمند حمایت تمام دستگاه‌ها به ویژه میراث فرهنگی و اداره كل اوقاف، سرمایه‌گذاران و خیرین جهت تبدیل این بیمارستان موقوفه به بیمارستانی شکیل‌تر با ارائه خدمات مطلوب‌تر هستیم .

این مسئول با اشاره به ظرفیت پذيرش 220 بیمار در این بیمارستان، تاکید مي‌كند: این بیمارستان قابلیت تبدیل شدن به یک بیمارستان با معماری سنتی ایرانی و در عین حال بروز در ارائه خدمات را دارد .

صدور مجوز آواربرداري توسط ميراث

معاون میراث فرهنگی استان یزد  مي‌گويد: تاکنون تخریبی متوجه ساختمان نبوده و بخش فروریخته دیوار با مجوز آواربرداری شده است.

«ساشا ریاحی مقدم» تصريح مي‌كند: البته مجوز صادر شده در مورد اين بيمارستان تحت عنوان آواربرداری و نخاله‌برداری برای دیوارهای بیرونی آن در قالب طرح مرمت و احیا بوده است.

وي با اشاره به اهمیت حفظ این مکان تاریخی، بيان مي‌كند: این محل، براساس روایات، شکل گرفته و لازم است که به صورت دارالشفا باقی بماند لذا نبايد هیچ دخل و تصرفی در این بنای ارزشمند تاریخی اتفاق بیفتد .

رياحي مقدم با اشاره به مطالبي پيرامون ساخت مهمانسرا براي بيمارستان در قالب طرح توسعه نيز خاطرنشان مي‌كند: اجراي طرح توسعه براي بيمارستان در قالب تخريب‌هاي غيرمجاز، قانوني نيست و عوامل بیمارستان تنها در قالب ارائه طرح مرمت و احیاي مكان‌هاي تاريخي در تملك بيمارستان مي‌توانند در مورد ايجاد مهمانسرا برای اقامت مهمانان و مطب‌های وی آی پی پزشکان اقدام كنند.

برخورد جدي با رويكرد‌هاي مخرب

البته «محسن عباسی هرفته» عضو شوراي اسلامي شهر يزد در اين مورد اظهار می‌کند: بخش تخریب شده در محدوده ثبت ملی قرار داشته و می‌توانست کاربری‌های متعددی را پس از ريزش به دنبال داشته باشد ولي متاسفانه بنا به درخواست مدیریت این مجموعه تخریب شده است.

وی با بیان این که به درخواست مدیریت بيمارستان بازديدي قبل از تخريب از این مجموعه انجام شده بود، مي‌گويد: در جريان اين بازديد بر اهمیت حفاظت و حتی مرمت این بنا تاکید کرده بوديم ولي اكنون اقدامی خلاف آن صورت گرفته است .

این مسئول تاکید می‌کند: پیگیری‌های لازم در مورد تخريب بخش‌هاي قديمي اين بيمارستان انجام و با این رویکرد برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار