آفت سوسک سرخرطومی میهمان ناخوانده نخیلات فارس

آفت سوسک سرخرطومی حنایی که مهمان ناخوانده نخیلات فارس شده بود، کنترل شد.
کد خبر: ۶۱۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 24 May 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما:مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این آفت پارسال در روستای فیشور شهرستان لارستان مشاهده و با با فعالیت تیم‌های رد یابی، شناسائی و از گسترش آفت به سایر مناطق استان جلوگیری شد.
عزیزاله امیری افزود: در شهرستان داراب هم تعدادی پاجوش آلوده به آفت مشاهده شد که با اقدام به موقع کارشناسان شبکه‌های مراقبت و شناسایی درختان آلوده، امحا و از توسعه آلودگی جلوگیری شد.
وی گفت: به منظور جلوگیری از گسترش آفت در سطح استان و سایر استان ها، ردیابی و پایش آن در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است.

آفت سرخرطومی خرما، حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای (حنایی رنگ)، به طول ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول و عرض ۱۰ میلیمتر و دارای خرطومی بلند و خمیده است.
این حشره در طول سال فعال است، اما با گرم شدن هوا و در شش ماه اول سال میزان فعالیت آفت بیشتر است.
لارو این حشره با تغذیه از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه سبب خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.

وی افزود: باغداران درصورت مشاهده علائمی مانند تغییر رنگ در برگ‌ها، خشک شدن جوانه مرکزی و خشک شدن غیر طبیعی درخت، پوک شدن تنه درخت، تراوش مایع قهوه‌ای رنگ از تنه درخت، وجود سوراخ (تونل لاروی) در تنه، جویده شدن بافت به همراه پوسیدگی و بوی بد ناشی از تغذیه آفت و مشاهده شفیره یا حشره کامل روی درختان نخل، در اولین فرصت به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان و آزمایشگاه‌های های گیا ه. پزشکی مراجعه کنند.
امیری به باغداران هشدار داد: برای جلوگیری از گسترش آفات قرنطینه‌ای، به ویژه این سوسک ، از انتقال پاجوش‌های نخل از مناطق آلوده از قبیل کشور‌های حوزه خلیج فارس، شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان و شهرستان پارسیان استان هرمزگان و روستای فیشور شهرستان لارستان به صورت جدی خود داری کنند.

سوسک سرخوطومی حنایی خرما نخستین بار در ایران در سال ۱۳۶۹ از شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان مشاهده شد و بعد از آن در سال ۱۳۹۴ از شهرستان پارسیان استان هرمزگان و سپس از شهرستان‌های لارستان و قیر و کارزین گزارش شده است.
در استان فارس از ۲۶ هزار هکتار نخیلات، سالانه بیش از ۱۵۶ هزار تن خرما تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار