معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج در مدارس متوسطه

تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: آموزش‌های پیش از ازدواج در مدارس متوسطه و برای دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی و دهم ارائه می‌شود.
کد خبر: ۵۴۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 30 December 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام مقدس اظهار کرد: حدود 15 سال است که در حوزه آموزش‌های پیش از ازدواج در مدارس کارهایی صورت می‌گیرد اما ارائه این گزارش‌ها به‌صورت ساختاریافته و منظم‌تر در قالب تفاهم‌نامه‌ای است که بین سازمان بهزیستی و ادار‌ه‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری منعقد شد و به دنبال آن این برنامه منسجم‌تر اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش‌های پیش از ازدواج در واقع یک بسته آموزشی و برنامه‌ای است که بیش از 10 سال از سوی سازمان بهزیستی کشور در حال اجرا است، افزود: آن دست آموزش‌هایی که برای دانش‌آموزان دبیرستانی اجرا می‌شود یک توافق استانی است که در برخی استان‌ها اجرا و در برخی دیگر اصلاً اجرا نشده است.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حدود هشت سال است که آموزش‌های پیش از ازدواج ویژه دانش‌آموزان در قالب یک تفاهم‌نامه دوجانبه برای دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی یا پایه دهم برگزار می‌شود، ادامه داد: تاکنون حدود 150 کارگاه آموزشی 12 ساعته در این خصوص برگزار شده و دانش‌آموزان این پایه‌های تحصیلی در آن شرکت کرده‌اند.
مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: در این کارگاه‌ها مهارت‌های پایه از جمله ضرورت شناخت قبل از ازدواج، آشنایی مناسب، ضرورت تشکیل خانواده و آموزش‌های قبل از آن و اینکه قبل از هر انتخابی باید شناخت لازم و آگاهی مناسب در این حوزه وجود داشته باشد به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در این کارگاه‌ها یک سری مفاهیم کلی در فضای خانوادگی، کارکردها و مسائلی که در ارتباط با یک خانواده سالم وجود دارد برای دانش‌آموزان در قالب آموزش‌های پیش از ازدواج مطرح می‌شود، عنوان داشت: کارگاه‌ها آموزش‌های پیش از ازدواج ویژه دانش‌آموزان صرفاً به ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج می‌پردازد و مسائل زناشویی که مربوط به مسائل خانواده است در آن‌ها مطرح نمی‌شود.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مفاهیمی همچون ارکان خانواده را که می‌توان برای هر کسی در هر سنی توضیح داد با توجه به اقتضائات سنی دانش‌آموزان در دوره‌های دبیرستان در آموزش‌های پیش از ازدواج ویژه دانش‌آموزان مطرح می‌شود.
مقدس تأکید کرد: ما بر این اعتقاد هستیم که دانش‌آموزان دختر در سال‌های پایان دبیرستان در شرایط ازدواج قرار می‌گیرند، موقعیت‌هایی از این دست برای آن‌ها پیش می‌آید و یا تعلق‌خاطر عاطفی پیدا می‌کنند که قبل از رخداد هر کدام از این موارد باید اطلاعاتی پیرامون ازدواج داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در جامعه منابع و مشاورینی وجود دارد که می‌توانند در انتخاب خوب در ازدواج به متقاضیان کمک کنند، تصریح کرد: این مشاوره‌ها به جوانان کمک می‌کند تا بدانند انتخاب خوب چه حسن‌هایی دارد و یک انتخاب غلط چه تهدیدی برای آن‌ها خواهد داشت.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر اطلاعات مربوط به فیزیولوژی انسان و به‌ویژه جنس مخالف برای افراد در سن مدرسه مطرح نشود ممکن است منجر به کنجکاوی‌هایی شود که بدآموزی یا کسب اطلاع از منابع دیگر و به شکل‌های بدتر، ازجمله مضرات آن است.
مقدس با بیان اینکه مدرسین باید خبره و توانمند بوده و شناختی از سطح اطلاعاتی دانش‌آموزان در خصوص مسائل جنسی داشته باشند، افزود: دانش‌آموزان در مدارس به‌ویژه دبیرستان‌ها دو طیف هستند، یک گروه کسانی هستند که به آینده خود از دید دیگری نگاه می‌کنند این افراد تنها به فکر درس بوده و تمرکز آن‌ها روی این موضوع است.
وی خاطرنشان کرد: گروه دیگری از دانش‌آموزان کسانی هستند که تحت تأثیر فضای مجازی یا اطلاعاتی که از دوستان و اطرافیان خود می‌گیرند در فضای دیگری سیر می‌کنند که یک مدیر یا مشاور باید بتواند ارزیابی از فضای مدرسه داشته باشد و آموزش‌ها را متناسب با ضرورت‌های دانش‌آموزان به آن‌ها ارائه دهد.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: ولی قطعاً این‌گونه است که در بسته‌های آموزشی ارائه شده در آموزش‌های پیش از ازدواج در مدارس، آموزش مسائل جنسی وجود ندارد بلکه این قبیل مسائل برای زوجین جوان در آستانه ازدواج مطرح می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار