۱۳۴ میلیارد تومانی که در کهگیلویه و بویراحمد دود شد

کد خبر: ۵۴۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵ 24 December 2017
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تا امروز یکشنبه، ۵۶ روز است چاه نفتی رگ سفید در شعله‌های آتش می‌سوزد و مسئولان هر چند روز یکبار وعده خاموش شدن آن را می‌دهند، اما کوتاهی وزارت نفت در این زمینه باعث شده تاکنون میلیاردها تومان از سرمایه‌های کشور بسوزد.

به گزارش جام‌جم، ۷ آبان امسال چاه ۱۴۷ رگ سفید واقع در گچساران به دلیل انفجار دکل ۹۵ شرکت ملی حفاری دچار حریق شد و بسرعت مدیریت بحران در وزارت نفت تشکیل و برخی مسئولان عازم محل حادثه شدند.

در ابتدا همه مسئولان عنوان می‌کردند مشکلی نیست و آتش در روزهای اولیه مهار خواهد شد اما اکنون ۵۶ روز از این حادثه می‌گذرد و هنوز خبری از اطفاء حریق نیست. انتظار می‌رفت چاه ۱۴۷ رگ سفید با تلاش‌هایی که انجام می‌شود، تا هفته گذشته مهار شود، اما همه عملیات‌ کنترل چاه به شکست انجامیده است. علاوه بر استقرار یکی از دکل‌های ملی حفاری در منطقه جهت حفر چاه انحرافی، عملیات خفه کردن چاه از بالا که به تاپ کیل (top kill) معروف است نیز آغاز شد، ولی ۱۱ بار تلاش ناموفق برای کنترل چاه کافی بود تا انتقادها متوجه مدیریت این عملیات شود. در جریان پاکسازی دهانه چاه که دکل حفاری روی آن آوار شده بود، فوران گیر BOP آسیب دید که همین موضوع، شرایط را سخت‌تر کرد. برخی کارشناسان مهار فوران معتقدند اگر به فوران گیر BOP آسیبی وارد نمی‌شد، شرایط کار ساده‌تر می‌شد، اما اشتباه صورت گرفته موجب شد این چاه همچنان شعله‌ور بماند.
ضررهای مالی آتش رگ سفید
روزانه حدود ده هزار بشکه نفت در رگ‌سفید به دلیل آتش سوزی دود می‌شود. با یک محاسبه سر انگشتی می‌توان دریافت روزانه حدود ۴/۲ میلیارد تومان دود می‌شود که در ۵۶ روز اخیر حدود ۱۳۴ میلیارد تومان می‌شود. قیمت نفت اکنون در بازارهای جهانی حدود ۵۷ دلار است که اگر میزان ده هزار بشکه را با رقم قیمت جهانی محاسبه کنیم ۵۷۰ هزار دلار به دست می‌آید. از سوی دیگر دلار حدود ۴۲۰۰ تومان در بازار تهران مبادله می‌شود که با یک دودوتا چهارتای ساده می‌توان دریافت روزانه چه مقدار در هوا دود می‌شود و هیچ مقام مسئولی هم در این زمینه پاسخگو نیست. این هزینه جدای از هزینه‌های جانبی مانند لجستیک و پشتیبانی سنگین و بیکار شدن چند دکل حفاری است. از سوی دیگر وزیر نفت در روزهای ابتدایی این رخداد تلخ حدود زمانی اطفا را ۶۰ روز اعلام کرده بود که تنها چهار روز از آن وعده باقی مانده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید محمد هادی رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
سلام
چاه مذکور روی تپه واقع شده که قله تپه تقریبا صاف شده و یک سطح 80 متر در 100 متر با ضخامت 50 سانتی متر بتن مسلح ریختن راهکار اینه که از یک طرف زیر سطح مذکور با واتر جت تونلی به ابعاد مثلا سه متر در سه متر با ارتفاع 3 متر حفاری کنند تا به لوله برسند . حال با شیب مناسب که به تونل میدن دوغاب ناشی از حفاری خود بخود خارج میشه و چون از آب استفاده میکنن حرارت کاهش می یابد وآب مجدد قابل باز یافت هست مثل استفاده از آب در سنگبری ها وقتی رسیدن به لوله با سه جدار روبرو هستند که جدار اول و دوم جدا کردن و برش زدن مشکلی نداره میمونه جدار اصلی کهنفت و گاز عبور میده و بنا به اظهار نظر کارشناس ها دمای 700 درج سانتی گراد داره و میبایست به روش خاص تاپ کیل بشه حال کار راحت میشه هم خودشون ابزار دارن هم میشه ابزارش ساخت
اگر گرما زیاد باشه میشود کف همین تونل پوشاند و زیر اون تونل زد بهر صورت راهکار آسان رسیدن زیر سطحی به لوله هست حاشیه تپه هم میشه هم حفاری کرد هم نفت هدایت کرد هم دوغاب و میتونید تصاویر و فیلم مکان آتش سوزی رو سایت آپارات ببینید و خود نتیجه گیری کنید میتونم بیام کمکشون اگر بخوان .شاید راهکاری دیگه با دیدن میدان عمل بیاری خداوند میتوان ارائه داد
سیدمحمد هادی رضوی دانش آموخته رشته برق والکترونیک و ابزار دقیق 09171310152
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار