رونمایی از سامانه صدور کارت هوشمند عشایر

در مراسمی با حضور رییس سازمان امور عشایر کشور از نخستین سامانه صدور کارت هوشمند عشایر ایران در شهرستان مشگین شهر رونمایی شد.
کد خبر: ۳۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 23 May 2015
به گزارش ایرنا، رییس سازمان امور عشایر ایران در آیین رونمایی از این سامانه گفت: با جایگزین شدن این کارت به جای دفترچه های قبلی ارائه هر نوع خدمات به جامعه عشایری در کشور هدفمند خواهد شد.

کرمعلی قندالی افزود: این کارت با هدف رصد خدمات ارائه شده به عشایر کشور مورد استفاده قرار می گیرد و خدمات ارائه شده از جمله تامین نهاده های دامی و کشاورزی ، توزیع کالاهای اساسی ، آرد خام و سایر امور مربوط به عشایر از این طریق صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این که یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور مربوط به عشایر است اظهار کرد: 28 درصد از دام سبک ، 25 درصد از تولیدات گوشت قرمز و 35 درصد از تولیدات صنایع دستی کشور مربوط به عشایر است.

قندالی ، توانمند سازی عشایر با استفاده از ظرفیت خود آنها را از اولویت های سازمان امور عشایر دانست و افزود: امسال ارائه برخی خدمات نوین از جمله گسترش تامین اجتماعی ، ترویج بیمه دام و استفاده عشایر از انرژی های نو در دستور کار قرار گرفته است.

جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری یک و نیم میلیون راس دام مشغول هستند.

عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.

در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶/۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.

عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید

می کنند.

برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.

شهرستان مشگین شهر در 85 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار