نقش مدیریت شهری در توسعه فرهنگ و اخلاق شهروندی

کد خبر: ۳۶۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳ 24 January 2017
امیر شیخعلیشاهی
افزایش روز افزون جمعیت شهر یزد و رشد سریع شهرنشینی، به همراه مهاجرت از روستاها و شهرهای اطراف به یزد به سبب دستیابی به خدمات و امکانات بهتر، باعث تغییر و دگرگونی در فرهنگ و رفتار شهروندان شده و عدم توجه به قوانین و آداب شهرنشینی و همچنین رعایت نکردن حقوق دیگر شهروندان باعث بروز تنش‌ها، خشونت‌ها و ناملا‌یمات اجتماعی و فرهنگی در شهر می گردد.
انتظار شهروندان از مدیران شهری در رسیدگی به وضعیت عمرانی، اقتصادی و خدماتی شهری خلاصه نمی شود، بلکه خواهان ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی و همچنین فراهم کردن امنیت اجتماعی و روانی خود به عنوان حقوق شهروندی هستند.
شهر خوب و مطلوب از نظر فرهنگی شهریست که دارای مدیریت شهری کارآمد و شهروندانی آگاه و آشنا به حقوق وظایف شهروندی باشد. در این راستا مدیریت شهری بایست برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی و آموزش شهروندان در زمینه های مختلف، کارکرد و فعالیت فرهنگی داشته باشد. از دیگر وظایف مدیران شهری در این خصوص، شناخت نقاط قوت و ضعف فرهنگ جامعه و تلاش جهت گسترش اشاعه فرهنگ های سازنده است. توجه به این نکته که مدیریت شهری ابزاریست که با آن می توان به توسعه فرهنگی و اجتماعی در بین شهروندان دست یافت، به نقش پر اهمیت مدیریت شهری به ویژه شهرداری در بهبود مناسبات فرهنگی و اجتماعی شهروندان پی می بریم.
برای رسیدن به فرهنگ و مناسبات اجتماعی مطلوب در بین شهروندان و کم کردن هزینه های وارد شده به شهر، توجه به برنامه ریزی جهت ارتقا فرهنگ و اخلاق شهروندی با توجه به نیازهای جامعه و شهروندان توسط مدیران شهری امری لازم و ضروری می باشد. در این راستا با توجه به دارا بودن امکانات و توان مالی شهرداری و سازمان های تابعه، آموزش و ارتقا مهارت های اجتماعی و فرهنگی شهروندان بایست از جمله ضرورت ها و اولویت های این سازمان ها جهت توسعه فرهنگ و اخلاق شهروندی قلمداد گردد.
در نهایت از اعضای محترم شورای شهر به عنوان نهاد ناظر بر شهرداری و سازمان های تابعه در امر فرهنگ شهری این پرسش ها مطرح می گردد:
- شهردار با توجه به نیازهای شهروندان با سلایق مختلف، چه میزان در برآورد نیازهای جامعه و بالا بردن سطح فرهنگ و اخلاق شهروندی جدیت داشته است؟
- منصوبین شهردار در سازمان های تابعه چه میزان به نیاز و خواست عموم شهروندان در زمینه فرهنگ شهری توجه نشان داده اند؟
- میزان رضایت یا عدم رضایت شهروندان از اقدامات صورت گرفته در بخش فرهنگ شهروندی چگونه به اطلاع شورای محترم می رسد؟
- با توجه به وضیت مالی مطلوب و امکانات سازمان های تابعه، اقدامات و فعالیت های این سازمان ها از نظر توزیع عادلانه امکانات و بودجه برای سلایق مختلف و سمن های فعال در زمینه فرهنگ به چه صورت بوده است؟
و پرسش آخر اینکه برای رشد فرهنگ و اخلاق در زمینه رعایت حقوق شهروندان توسط مدیران شهری چه اقداماتی انجام شده است؟ 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار