رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین مطرح کرد

کاهش 50 درصدی مصرف آب با اجرای سیستم آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی موجب صرفه‌جویی و کاهش مصرف بهینه آب حداقل به (40 تا 50) درصد می‌شود.
کد خبر: ۳۴۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 24 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین، علی‌اکبر متقی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: شهرستان آبیک به لحاظ موجود کشت و صنعت‌های بزرگ همانند فردوس البرز، هزارجلفا، مگسال و مرغداری‌های مرغ مادر و اجداد از نظر کشاورزی و دامپروری از جایگاه خاصی در استان قزوین برخوردار است.

وی با اشاره به  شبکه آبیاری سد طالقان افزود: این بخش بسیاری از اراضی کشاورزی شهرستان‌های آبیک و بویین‌زهرا اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به تصویب 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان که زیر پوشش سیستم آبیاری تحت فشار است، ادامه داد: سهم شهرستان آبیک برای اجرای آبیاری قطره‌ای 4 هزار هکتار بوده که بیش از یک هزار هکتار از اراضی زیر کشت آبیاری نوین قرار گرفته است.

متقی‌فرد آب را مهم‌ترین عامل محدودکننده کشت محصولات کشاورزی ذکر و اضافه کرد: با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای از میزان مصرف آب در مزارع و باغ‌ها به صورت غرقابی و سنتی کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی موجب صرفه‌جویی و کاهش مصرف بهینه آب حداقل به 40 تا 50 درصد می‌شود.

این مسؤول اذعان کرد: احداث گلخانه‌های کشاورزی موجب مصرف آب می‌شود؛ به این معنا که اگر 10 واحد گلخانه وجود داشته باشد به اندازه یک واحد برای این تعداد، آب مورد نیاز و کافی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: با توجه به مستعد بودن خاک کشاورزی و شبکه آب سد طالقان در شهرستان آبیک محصولات غلات همانند جو، گندم و ذرت علوفه‌ای کشت می‌شود.

متقی‌فرد ادامه داد: حدود 7 هزار هکتار از اراضی استان قزوین زیر کشت کلزا رفته که از این میزان 3 هزار هکتار در شهرستان آبیک زیر کشت رفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار